b230fk med 531

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Mr.Thulin
För mycket laddtryck
Inlägg: 128
Blev medlem: tis okt 30, 2007 10:33 pm

b230fk med 531

Inlägg av Mr.Thulin »

ska snart köpa en 531 topp med vx3kam, men så till frågan vad ska jag köra på för kamaxel.? jag vill inte att den ska vara skitslö innan ladd men jag vill ha ett rätt så bra register,, jag vill helst ha volvos kamaxlar, vissa säger a-kammen är skit o vissa v, jag har sökt men finner inget konkret svar,
motorn i övrigt när en ltt b230fk, chippad från viking och uppställt ladd och 2,5tum hela vägen med sportkatt.
så vad har ni för kam i era med samma setup typ,?vad ska jag ha för kam?
Användarvisningsbild
joel
Forumsberoende
Inlägg: 589
Blev medlem: lör dec 20, 2008 12:03 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av joel »

använd du "vx3an" den funkar okay för å va en volvo kam
180zx..

joel lindell
Skeden
För mycket laddtryck
Inlägg: 169
Blev medlem: ons feb 18, 2009 8:13 pm
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Skeden »

vx3 är enligt mig tråkigare än T kam. ger bättre register men absolut ingen wow va bra kam. skaffa en riktig turbokam värd varje krona finns för bara ynka 800kr med lashcaps blir det 1000kr. jag lovar dig att du inte blir missnöjd med en bra kam.
940ltt, Projekt
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Inlägg av Kristoffer Helle »

Det förste du behöver gjöra er at byta ut til 3" hela vegen!
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1673
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

Med standard turbo på en b230 så spelar de nog ingen roll vilken kam du har...snurran laddar nog fullt vid typ 2500 rpm i alla fall...

A-kam tyckte jag funkade bra...den drar väl på till typ 5000rpm max å sen börjar de mota.. men med lite större snurra så drar den betydligt längre
Jens Hedlund.
Ludde_
För mycket laddtryck
Inlägg: 135
Blev medlem: ons jun 17, 2009 12:08 am
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Ludde_ »

Kristoffer Helle skrev:Det förste du behöver gjöra er at byta ut til 3" hela vegen!

Vet maskiner som är bänkade til 500hk+ med 2½" system.

så lägg inte energi på att bygga nytt avgasystem innan du byter kam eller byter ut original snurran.
Bmw m50b25turbo hx40 e85 192hk+
Kalle Ludvigsson
Ludde206@hotmail.com
0733644112
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Inlägg av Kristoffer Helle »

er du seriös? byt til 3" och jag lovar at du vil märka STOR forskjell. Hvis du inte merker nogot så ska du få min bil :thumbright:
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

Kristoffer Helle skrev:er du seriös? byt til 3" och jag lovar at du vil märka STOR forskjell. Hvis du inte merker nogot så ska du få min bil :thumbright:
Ludde_ skrev:
Kristoffer Helle skrev:Det förste du behöver gjöra er at byta ut til 3" hela vegen!

Vet maskiner som är bänkade til 500hk+ med 2½" system.

så lägg inte energi på att bygga nytt avgasystem innan du byter kam eller byter ut original snurran.
med orginal turbon så märker man inte nån större skillnad mellan 2.5 eller 3" avgas.
detta beror nog på att orignalturbon helt enkelt stryper så mycket värre än ett rör gör med en halv tum hit eller dit.
med en lite större turbo så är dock skllanden mycket störr :!:

visst klarar man sej upp över 5-600 häst med ett 2.5 avgas.
men skulle man på samma motor som lämnar 500 kus med 2.5" byta till ett bra 3.5" så är det inte omöjligt man skulle få 50-100 häst mer och mycket tidigare ladd.....
så då är frågan om det är värt å chansa, :roll:
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Inlägg av Kristoffer Helle »

Man märker ju veldig skilnad på 2.5" DP og 3" DP.. Har en komplett ny 2.5" og en 3" hvis nogon vil prova :thumbright:
Orginal er ju nestan 2.5".
Laddar man på med 1bar och byter och sejer man nestan inte merker nogon forskjell så er man i samma kattegori som killar som sejer at bilen er så stärk at dom inte märker at dom drar husvagn :thumbright:
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

kanske är så som att en annan sitter å gärspar å tycker att allt under 4-500 kusar känns alldeles för tamt :hihi:
Ludde_
För mycket laddtryck
Inlägg: 135
Blev medlem: ons jun 17, 2009 12:08 am
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Ludde_ »

knotan skrev:
Kristoffer Helle skrev:er du seriös? byt til 3" och jag lovar at du vil märka STOR forskjell. Hvis du inte merker nogot så ska du få min bil :thumbright:
Ludde_ skrev:
Vet maskiner som är bänkade til 500hk+ med 2½" system.

så lägg inte energi på att bygga nytt avgasystem innan du byter kam eller byter ut original snurran.
med orginal turbon så märker man inte nån större skillnad mellan 2.5 eller 3" avgas.
detta beror nog på att orignalturbon helt enkelt stryper så mycket värre än ett rör gör med en halv tum hit eller dit.
med en lite större turbo så är dock skllanden mycket störr :!:

visst klarar man sej upp över 5-600 häst med ett 2.5 avgas.
men skulle man på samma motor som lämnar 500 kus med 2.5" byta till ett bra 3.5" så är det inte omöjligt man skulle få 50-100 häst mer och mycket tidigare ladd.....
så då är frågan om det är värt å chansa, :roll:

Självklart är det så, därför jag skrev att han inte behövde bry sig om avgassystemet innan han bytt ut snurran.

Mvh
Bmw m50b25turbo hx40 e85 192hk+
Kalle Ludvigsson
Ludde206@hotmail.com
0733644112
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Inlägg av Kristoffer Helle »

:hihi:
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Skriv svar