Jag fick ett erbjudande av en kompis som skulle sälja sin EvoII som han haft sen 2004 och inte haft så mycket flyt med.
Den senaste incidenten hände under mappning, då tre kolvar spikade sönder.
När jag köpte den hade han redan köpt nya kolvar och allt som behövs för ihopsättning.
Så nu är motorn nästan ihop, toppen är genomgången och portad av mig och körd i flödesbänken.
Det enda jag inte har är kolvbultar som måste beställas snarast.
Eftersom det är så pass lite jobb med motorn så fick jag för mig att jag lika väl kunde göra om bilen till vänsterstyrd, så det inte blir något knas med växlingarna.
Det är rätt så mycket jobb, men motorn var redan ur så där sparade man ju lite tid.


Den har gått 10.87 och 208km/h som bäst innan, det tänkte jag att jag skulle förbättra en del. Jag hoppas på att det går att sätta en nia med denna under nästa år. Tanken blir att mappa till den på gatan med lite mer kärlek denna gången. Bättre att ta det lugnt och metodiskt än att hetsa i bromsbänken.
Under mappningen då den rasade gav den ca 650hk på hjulen vid 2.5bar. Dock vart det inte fullt ladd före 7200, det tänkte jag försöka sänka till 5500-6000iaf. Annars blir det svårkört skulle jag tro!
Lite gamla bilder:



Det som hänt nu:
Stoppat ihop hela botten utan kolvar och stakar

Blir andra stakar Crower I-profil stakar



Ska byta kolvbultar, de som ingick såg svaga ut mot de jag har i Mercan


Sen portade jag upp överströmningsventilen till oljepumpen, det var problem med för högt oljetryck, så mätaren gick sönder. Hoppas trycket håller sig lägre nu

Kolvgapsslipningsfixtur

Här är en spec på kärran som förra ägaren skrev ihop:
1mm ÖD CP kolvar gasportade
Eagle H-profil stakar
ACL Ram och vevlager
Borttagna balansaxlar
Portad topp med modifierade förbränningsrum
Brian Crower Race kammar (288 duration) lyft 11,88 och 12,14 har jag för mig.
Crower ventilfjädrar och titanium brickor
Kevlarförstärkt kamrem
Cometic 3-lager ståltoppackning
3mm lyftare
Ferrea 1mm större ventiler
HKS ställbara kamdrev
ARP-bultar i hela motorn
Ny Holset HX52 (68in 72ut)
Tial 40mm WG
Greddy typ-R dump
Special byggt grenrör,3,5"downpipe och 3,5" avgas
KU Engineering insug stora trattar med instick
3" Alu´tryckrör
75mm alu IC
Haste engineering alu vattenkylare
Mustang Spjällhus 75mm
HKS svamp Sportluftfilter med 4" inlopp
Slimfläkt
Nygenomgången växellåda
Låst centerdiff
PTT Power-V Drag Race dubbelskivig koppling (Sitter ej på än)
PTT Svänghjul i billet (Sitter ej på än)
Autronic SM4 Sekventsiellt sprutat
MSD Spolar med inbyggda tändsteg
MSD 8,5mm Tänd kablar
Bosch tändstift F5DP0R
Walbro förpump i orginaltank
2X Bosch-984 pumpar
2L catchtank i aluminium
Aeromotive BTR
FIC-spridare 1600cc
AN8 bränslematning och AN6 retur i stålomspunnet och med AN-kopplingar
Sellholm fjäderben fram
Tein fjäderben bak
Tein Camberjusteringsplattor
Fjäderbensstag fram och bak
Sparco 16" fälgar med Toyo Rdäck
Hålborrade skrivor fram, orginal bromsbelägg
2.5bar laddtrycksmätare
VEMS Avgastempmätare och Lambamätare
VDO 10bar Oljetrycksmätare
Autometer Oljetempmätare
Härnäst tänkte jag lägga upp lite bilder hur det blir med vänsterstyrningen!