Jensas B18 comp Vega.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Tommy Luhr skrev:Vems är sekventiellt med eller?
Ja, men Jens har ingen kamsynk på motorn så varje gång man startar motorn blir det lotto när var spridare öppnar. Men alla andra fördelar av att köra sekventiellt har han fortfarande kvar förstås.
Men å andra sidan, spridar-vinkel är inte direkt något som behövs på den här motorn heller, då man håller gaspedalen i botten på startlinjen och släpper den när det är över. Hade det varit en vass rallycross motor utan andningshjälp där man måste ha all körbarhet som finns, då har man andra krav.
Tommy Luhr skrev:Fast ni kanske kör med multipoint?
Vet inte vad du menar riktigt, det sitter en spridare på varje runner vid toppen.. så i min värld körs det multi-point.

Någon bromsning av motorn som den är nu lär inte ge så mycket mer effekt bara för att det inte är en F3 som sitter där, det sitter nog mer i att man nu kan lägga en vettig tändkurva istället för den stumma fördelaren.
Men med nästa version av motorn, då blir det nog roligt att ha lite bättre kontroll. :thumbright:
Senast redigerad av mattias den tis sep 07, 2010 10:21 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

med multipoint menade jag att ni kanske körde det med alla spridare samtidigt "alternating" eller vad det kallas i megatune.

Mappar ni den efter vägen nu då?

eller kan ni omvandla millisek tabellen i haltech till rätt värde i vems?

Lär mig allt Mattias ;)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ah, jag förstår vad du menar. Varje spridare har eget drivsteg, så dom öppnar en och en (sekventiellt), inte samtidigt eller "batch".

Det vore trevligt att konvertera Haltech-mappen till VE% men det är nog mer arbete med det än att bara starta och åka ut och köra, det går snabbt att justera. :)
Fördelen med VE är just att formen på mappen blir hyfsat förutsägbar, så det blir nog att mappa in först på lågt tryck, sen ser man tendenserna på höga belastningar. Men det blir förstås lite annorlunda med automat-lådan, men jag ser inga större problem med det.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ve tabeller är bra, lätta att förutse och snabb mappade

Link/vipec funkar på samma vis ochnär man börjar se formen på mappen kan man lägga resten sen och det stämmer riktigt bra


Har trillskas med haltech spruten flertal gånger och har fått dom att gå bra men vilket pill..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag har gjort några kvälls-insatser sedan i söndags, så 5-6 timmar effektiv mektid senare (när det inte dricks kaffe och snackas om folköls-sorter och hur man bäst gör en tändkurva med fördelarbänken) så börjar det vara klart för start med VEMS istället för Haltech F3.

Jag fick förlänga lambda-kabeln (blir onödigt senare med en turbo till, men nödvändigt nu), dra lite nya sladdar för gemensamma jordpunkter och matningar, förbereda inkoppling av ett par MAP-sensorer och G-mätare som ska loggas på 0-5Volt-ingångar. Även om bilen är rätt så öppen att jobba i så tar det tid.

Lambdan är kalibrerad, motorn har dragits runt på startmotorn, det finns varvtal från fördelar-triggern, alltså finns det också gnista - åtminstone så blinkar stroblampan.

Då Jens haft annat jobb att göra har vi inte kunnat starta ännu, men jag behöver bara en slav som kan hålla stroblampan så kan vi ruppa lite på gasen imorrn kväll. :thumbright:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Julle
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån jun 28, 2010 11:10 pm
Ort: Umeå, Stöcksjö

Inlägg av Julle »

Är verkligen ingen att lita på när det kommer till sådana grejjer!! :doh:
Men fasen vad det vore kul att höra sången vid uppstart!! :twisted:

Jag vet.....korv, öl, och biljett stånd utanför garaget kanske?? haha
Jörgen Lundqvist

Fegar med att köra orginal.
Bruksar med Volvo V40 2.0T (Steg 1)
Leker med Miniquad Lifan 120cc.
Jobb: Reservdelar VanService
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21745
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

låter/ser bra ut mattias :thumbright: jag hinner hjälpa dig i kväll.

jag har också eldat upp tanken i morrse så du får lite mer kvalitets värme där :) (jobbar med transportern och på björk gården i dag och i morgon)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ikväll var det härligt att höra 20an ryta igång igen, jämfört med Haltech F3 är nog ingen förvånad om den både var jämnare i gången och byggde laddtryck lite snabbare på transbreaken, för att inte nämna hur snabbt det gick att få till bränsle-mappen. Men den behövde en rejäl sup av spriten för att starta kall, även i mys-värmen som Jens ordnat i garaget. :hihi:

Eftersom det inte går att dölja något av kabelhärvan så kanske en del tycker att det ser ut som kriget på torped-väggen där allt är monterat, men det är lätt-mekat och det är huvudsaken. Kanske kommer nån bild senare, inte mycket att se.

Nu kvarstår ett par saker, dels att koppla in de extra tryck-givarna som ska logga turbo-tryck i steg 2 samt avgastryck, och andra tryck man skulle vilja se. Viktigast av allt är att vi ska justera triggern i fördelaren lite grann för att kunna ha högre förtändning än 25 grader, och ha mer marginal mellan aktuell tändpunkt och när signalen kommer, standard brukar vara runt 60 grader så vi ska flytta triggern dit.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Ecke
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 764
Blev medlem: tis sep 28, 2004 9:38 pm
Ort: Umeå / Skärgården

Inlägg av Ecke »

Well done :)
Användarvisningsbild
Micke Johansson
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 763
Blev medlem: mån jan 24, 2005 9:57 pm
Ort: Umeå / Skärgården

Inlägg av Micke Johansson »

:thumbdown: ni postar för lite bilder
E30 TURBO HX50 @2. ?bar

0703559859
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Micke Johansson skrev::thumbdown: ni postar för lite bilder
Håller med :wink:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Bild
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

tomgångsmotor insallerad ? :hihi:
Användarvisningsbild
hedman
För mycket laddtryck
Inlägg: 436
Blev medlem: ons okt 21, 2009 6:47 pm
Ort: Holmsund

Inlägg av hedman »

va enkelt när man kan montera allt på instrumentbrädan så där skulle de va på alla bilar :lol:

Men som micke säger mer bilder vill vi se å ecke va just å lämna displayen tack tack :)
Tack till
Dynotech.se
Sodermans.nu
Tjbpulverlack.se
Lovouddensdack.se
Urpiala Rep & Bygg


Ford Escort Mk1 B23 turbo - projekttråd
Bmw e30 m30turbo -projekttråd

070-5169789
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

ser ut som ett hemmabyggt ryskt stridsflygplan :thumbright:
Skriv svar