190E 3.0 Turbo projekt, 3.2L 24V 2012 - sälja?

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Har lyft toppen nu och lopp, cylinderväggar, kolvtoppar och topp ser kanonfint ut, inga spikmärken nånstans.

Däremot är packningen blåst på tvåans burk, stålringen runt cylindern är helt oval, aldrig sett nåt liknande.
en annan kul grej är att fyra stakar är krokiga, gissar att bilen gått på tok för fett och oförbränd soppa har knäckt stakarna, hade gått vatten i enbart cylinder 2 så det kan inte ha varit kylvatten som fuckat upp stakarna.
Har nog kört en längre tid med krokiga stakar, har själv en aning om när det kan ha inträffat.

Ska riva botten härnäst och kolla över veven samt kolla hur lagren ser ut.

Har dock inte bestämt om det blir nya originalstakar eller h-profil men ekonomin talar tyvärr inte för h-profil

Kollade närmare på snurran också och det verkar inte som om den klarat färden utan olja så bra som jag trodde, impellern har gått i kompressorhuset och nästan alla blad är lätt krokiga och har grader på kanterna, den har även börjat skicka ut olja i tryckrören, lagrena är väl klart tokslut ..
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Hittade 6 nya kolvar och stakar från en 3L M104 på tyska ebay, snuskigt billigt, bara EUR85

Så det blir originalsetup igen, eventuellt kanske åker 24V-kolvarna i också, beror lite på hur de passar.

Sedan blir det till att köra en extremsafe soppa och tändmapp innan jag startar maskin igen.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

JohanK skrev:Hittade 6 nya kolvar och stakar från en 3L M104 på tyska ebay, snuskigt billigt, bara EUR85

Så det blir originalsetup igen, eventuellt kanske åker 24V-kolvarna i också, beror lite på hur de passar.

Sedan blir det till att köra en extremsafe soppa och tändmapp innan jag startar maskin igen.
Om du har ens en minsta ambition att få bilen att fungera någon längre stund, så gör inga egna "safe" inställningar eller liknande.
Lämna iväg bilen för riktig mappning!
Och ABSOLUT INGA RACE eller ANNAT BUS överhuvudtaget.
Inte för att vara elak men jag har bara väntat på att raset skulle komma.
Ser samma sak om och om igen. Bilar startas upp och ingen mappning görs. Sen ut och "ska bara göra en liten frän sladdfilm" eller ut på nått kvälls race.
Och vad brukar hända? Jo man får läsa om raset dagen efter.
Så lär av misstaget och justera in bilen INNAN du åker något alls med den.
Det blir billigast så.
/Johnny Häggblad
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Nej jag kan nog erkänna att jag också har väntat på det, kanske lite undermedvetet för att testa hur mycket grejjerna pallar.
Delarna är billiga och lätta att få tag på så jag gråter inte direkt blod för att jag rasat nu inför vintern, hade ändå tänkt lyfta ur motorn för att kolla över lager etc.

Sen beror det nog också lite på att jag misstänker att något inte är rätt med tändning eller trigger vilket jag försökt få ordning på.
Eftersom mappning bara kan ske av folk som bor väldigt långt ifrån mig är det ju lite drygt om bilen inte funkar när man väl ska börja mappa och istället får slösa dyrbar tid på att lösa problem.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Plockade ut kolvarna på lunchrasten idag och det verkar som att även motorn tagit stryk av att gå utan olja, 5.an och 6.ans kolv och lopp är repiga och ett par vevlager är lätt blåanlöpta, så nu blir det till att leta upp ett nytt shortblock också.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Inlägg av Grusbusen »

JohanK skrev: Eftersom mappning bara kan ske av folk som bor väldigt långt ifrån mig är det ju lite drygt om bilen inte funkar när man väl ska börja mappa och istället får slösa dyrbar tid på att lösa problem.
Surt med packningen. Kanske o-ringa när du ändå är igång?

Inte långt till Maxxtuning i Vrigstad, de är duktiga. Ska dit med en MS bil i morgon jag startat upp och gatmappat.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Finns tyvärr ingen plats i blocket för att oringa, får bli originalpackning igen och dra toppen något hårdare det var ju med all säkerhet mappningen som tog livet av min nuvarande motor.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
mbfidde
Forumsberoende
Inlägg: 593
Blev medlem: mån maj 25, 2009 9:37 am
Ort: Markaryd

Inlägg av mbfidde »

JohanK skrev:Finns tyvärr ingen plats i blocket för att oringa, får bli originalpackning igen och dra toppen något hårdare det var ju med all säkerhet mappningen som tog livet av min nuvarande motor.
hmm, eller dåren som skötte gaspedalen kanske :hihi: :hihi:
Fredrik Salomonsson
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

mbfidde skrev:
JohanK skrev:Finns tyvärr ingen plats i blocket för att oringa, får bli originalpackning igen och dra toppen något hårdare det var ju med all säkerhet mappningen som tog livet av min nuvarande motor.
hmm, eller dåren som skötte gaspedalen kanske :hihi: :hihi:

Ja, kanske mest det faktiskt ..
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Efter några timmars slit har jag plockat ur och frilagt ett nytt M103-block från en jäkla massa dynga och onödiga prylar.
Trots 31K mil var detta blocket och kolvarna betydligt fräschare än det förra jag hade.

Nerplockat från stället, ska skickas på planing inom kort, fästena för oljesprutmunstyckena är redan uppgängade och fixade.
Bild

Kolvarna var riktigt fräscha, bara oljeringarna som var fulla med koks i vanlig ordning, ska plocka lös ringarna och sanera den värsta skiten innan de åker i igen.
Bild

Till kärringens förtjusning är man igång igen :)
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Det senaste inom busbilsmotorer, lågkompressionsstakar: :-D
Bild

Bild
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

Sådär såg ena staken ur min första 16V ut också. :)
/Johnny Häggblad
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Johnny H skrev:Sådär såg ena staken ur min första 16V ut också. :)

Jaså?, vad orsakade det?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

JohanK skrev:
Johnny H skrev:Sådär såg ena staken ur min första 16V ut också. :)

Jaså?, vad orsakade det?
Inte en aning. :)
/Johnny Häggblad
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Det kan inte vara så jävligt att stakarna är såpass klena att de kroknar pg.a högt cylindertryck?

2,3 16 har ju precis likadana stakar som i min morot.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Skriv svar