190E 3.0 Turbo projekt, 3.2L 24V 2012 - sälja?
Har lyft toppen nu och lopp, cylinderväggar, kolvtoppar och topp ser kanonfint ut, inga spikmärken nånstans.
Däremot är packningen blåst på tvåans burk, stålringen runt cylindern är helt oval, aldrig sett nåt liknande.
en annan kul grej är att fyra stakar är krokiga, gissar att bilen gått på tok för fett och oförbränd soppa har knäckt stakarna, hade gått vatten i enbart cylinder 2 så det kan inte ha varit kylvatten som fuckat upp stakarna.
Har nog kört en längre tid med krokiga stakar, har själv en aning om när det kan ha inträffat.
Ska riva botten härnäst och kolla över veven samt kolla hur lagren ser ut.
Har dock inte bestämt om det blir nya originalstakar eller h-profil men ekonomin talar tyvärr inte för h-profil
Kollade närmare på snurran också och det verkar inte som om den klarat färden utan olja så bra som jag trodde, impellern har gått i kompressorhuset och nästan alla blad är lätt krokiga och har grader på kanterna, den har även börjat skicka ut olja i tryckrören, lagrena är väl klart tokslut ..
Däremot är packningen blåst på tvåans burk, stålringen runt cylindern är helt oval, aldrig sett nåt liknande.
en annan kul grej är att fyra stakar är krokiga, gissar att bilen gått på tok för fett och oförbränd soppa har knäckt stakarna, hade gått vatten i enbart cylinder 2 så det kan inte ha varit kylvatten som fuckat upp stakarna.
Har nog kört en längre tid med krokiga stakar, har själv en aning om när det kan ha inträffat.
Ska riva botten härnäst och kolla över veven samt kolla hur lagren ser ut.
Har dock inte bestämt om det blir nya originalstakar eller h-profil men ekonomin talar tyvärr inte för h-profil
Kollade närmare på snurran också och det verkar inte som om den klarat färden utan olja så bra som jag trodde, impellern har gått i kompressorhuset och nästan alla blad är lätt krokiga och har grader på kanterna, den har även börjat skicka ut olja i tryckrören, lagrena är väl klart tokslut ..
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Hittade 6 nya kolvar och stakar från en 3L M104 på tyska ebay, snuskigt billigt, bara EUR85
Så det blir originalsetup igen, eventuellt kanske åker 24V-kolvarna i också, beror lite på hur de passar.
Sedan blir det till att köra en extremsafe soppa och tändmapp innan jag startar maskin igen.
Så det blir originalsetup igen, eventuellt kanske åker 24V-kolvarna i också, beror lite på hur de passar.
Sedan blir det till att köra en extremsafe soppa och tändmapp innan jag startar maskin igen.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Om du har ens en minsta ambition att få bilen att fungera någon längre stund, så gör inga egna "safe" inställningar eller liknande.JohanK skrev:Hittade 6 nya kolvar och stakar från en 3L M104 på tyska ebay, snuskigt billigt, bara EUR85
Så det blir originalsetup igen, eventuellt kanske åker 24V-kolvarna i också, beror lite på hur de passar.
Sedan blir det till att köra en extremsafe soppa och tändmapp innan jag startar maskin igen.
Lämna iväg bilen för riktig mappning!
Och ABSOLUT INGA RACE eller ANNAT BUS överhuvudtaget.
Inte för att vara elak men jag har bara väntat på att raset skulle komma.
Ser samma sak om och om igen. Bilar startas upp och ingen mappning görs. Sen ut och "ska bara göra en liten frän sladdfilm" eller ut på nått kvälls race.
Och vad brukar hända? Jo man får läsa om raset dagen efter.
Så lär av misstaget och justera in bilen INNAN du åker något alls med den.
Det blir billigast så.
/Johnny Häggblad
Nej jag kan nog erkänna att jag också har väntat på det, kanske lite undermedvetet för att testa hur mycket grejjerna pallar.
Delarna är billiga och lätta att få tag på så jag gråter inte direkt blod för att jag rasat nu inför vintern, hade ändå tänkt lyfta ur motorn för att kolla över lager etc.
Sen beror det nog också lite på att jag misstänker att något inte är rätt med tändning eller trigger vilket jag försökt få ordning på.
Eftersom mappning bara kan ske av folk som bor väldigt långt ifrån mig är det ju lite drygt om bilen inte funkar när man väl ska börja mappa och istället får slösa dyrbar tid på att lösa problem.
Delarna är billiga och lätta att få tag på så jag gråter inte direkt blod för att jag rasat nu inför vintern, hade ändå tänkt lyfta ur motorn för att kolla över lager etc.
Sen beror det nog också lite på att jag misstänker att något inte är rätt med tändning eller trigger vilket jag försökt få ordning på.
Eftersom mappning bara kan ske av folk som bor väldigt långt ifrån mig är det ju lite drygt om bilen inte funkar när man väl ska börja mappa och istället får slösa dyrbar tid på att lösa problem.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Plockade ut kolvarna på lunchrasten idag och det verkar som att även motorn tagit stryk av att gå utan olja, 5.an och 6.ans kolv och lopp är repiga och ett par vevlager är lätt blåanlöpta, så nu blir det till att leta upp ett nytt shortblock också.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Surt med packningen. Kanske o-ringa när du ändå är igång?JohanK skrev: Eftersom mappning bara kan ske av folk som bor väldigt långt ifrån mig är det ju lite drygt om bilen inte funkar när man väl ska börja mappa och istället får slösa dyrbar tid på att lösa problem.
Inte långt till Maxxtuning i Vrigstad, de är duktiga. Ska dit med en MS bil i morgon jag startat upp och gatmappat.
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
mbfidde skrev:hmm, eller dåren som skötte gaspedalen kanskeJohanK skrev:Finns tyvärr ingen plats i blocket för att oringa, får bli originalpackning igen och dra toppen något hårdare det var ju med all säkerhet mappningen som tog livet av min nuvarande motor.![]()
Ja, kanske mest det faktiskt ..
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Efter några timmars slit har jag plockat ur och frilagt ett nytt M103-block från en jäkla massa dynga och onödiga prylar.
Trots 31K mil var detta blocket och kolvarna betydligt fräschare än det förra jag hade.
Nerplockat från stället, ska skickas på planing inom kort, fästena för oljesprutmunstyckena är redan uppgängade och fixade.
Kolvarna var riktigt fräscha, bara oljeringarna som var fulla med koks i vanlig ordning, ska plocka lös ringarna och sanera den värsta skiten innan de åker i igen.
Till kärringens förtjusning är man igång igen![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Trots 31K mil var detta blocket och kolvarna betydligt fräschare än det förra jag hade.
Nerplockat från stället, ska skickas på planing inom kort, fästena för oljesprutmunstyckena är redan uppgängade och fixade.
![Bild](http://www.geting.se/image.php/264862-DSC00064.jpg)
Kolvarna var riktigt fräscha, bara oljeringarna som var fulla med koks i vanlig ordning, ska plocka lös ringarna och sanera den värsta skiten innan de åker i igen.
![Bild](http://www.geting.se/image.php/264863-DSC00065.jpg)
Till kärringens förtjusning är man igång igen
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm