Flaektrems Audi 200TQ 10V MS [SÅÅÅLD!!!]

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
RS100
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av RS100 »

Trevligt att se att andra har fattat att 44:orna är en bra bil att bygga på :wink: , själv håller jag också på att byta sprutet på banbilen jag satsar på DTA i min...

/Jonne
Jonne C

Audi 100T Banbil Nira i3+
Audi 100Q Avant
Ford Fiesta Xr2
Mitsubishi Galant V6
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende

Inlägg av lord_nordkvist »

flaektrem skrev:Ja nu när du berättar så tror jag att jag läst din projekttråd nånstans? Om de nu stämmer så har du varit en av mina inspirationskällor :hihi:

Förresten, de är väl bara å leta rätt på nån gammal 10v å börja om på ditt projekt. Jag vet inte var mitt kommer hamna. Målet är att få den genom besiktning som om inget hade hänt, men blir det krångel där så släpper jag alla spärrar och bygger motorn fritt och river ur all inredning och säljer å låter de bli en ren lekbil ist.
jo har ju en tråd här på den, som dött ut lite.. har uppdaterat den nån gång bara, å fortsätter väl göra det utifall nån skulle få samma snilleblixt å sätta i aan i gammkaross.. kan ju alltid vara till hjälp för någon, men de är väl inte en så värst intressant tråd längre som sagt, roligare med sånna här byggen :wink:

kul att höra att de har inspirerat någon iaf :hihi:

ang grenrör så skulle jag precis som du göra en enkel modell, och de blev det.. typ "limp" modell, garanterat bättre flöde än orginalet, och i svartstål.. men ja hann ju som sagt aldrig färdigställa helt, och nu är allt bortsålt så.. skickade iväg sista motorn jag hade härom veckan, å den va mest komplett.. men ajja.. blev mer plats i förrådet :thumbright:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=41159

där har du audi tråden btw
lycka till me ic kapningen nu
flaektrem
För mycket laddtryck

Inlägg av flaektrem »

RS100 skrev:Trevligt att se att andra har fattat att 44:orna är en bra bil att bygga på :wink: , själv håller jag också på att byta sprutet på banbilen jag satsar på DTA i min...

/Jonne
Yepp :)

Varför just DTA? Bara för att jag är nyfiken vill jag veta :lol:
Audi 200 TQ 10v ska få smaka Megasquirt och mycket annat gottis.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
flaektrem
För mycket laddtryck

Inlägg av flaektrem »

lord_nordkvist skrev:
flaektrem skrev:Ja nu när du berättar så tror jag att jag läst din projekttråd nånstans? Om de nu stämmer så har du varit en av mina inspirationskällor :hihi:

Förresten, de är väl bara å leta rätt på nån gammal 10v å börja om på ditt projekt. Jag vet inte var mitt kommer hamna. Målet är att få den genom besiktning som om inget hade hänt, men blir det krångel där så släpper jag alla spärrar och bygger motorn fritt och river ur all inredning och säljer å låter de bli en ren lekbil ist.
jo har ju en tråd här på den, som dött ut lite.. har uppdaterat den nån gång bara, å fortsätter väl göra det utifall nån skulle få samma snilleblixt å sätta i aan i gammkaross.. kan ju alltid vara till hjälp för någon, men de är väl inte en så värst intressant tråd längre som sagt, roligare med sånna här byggen :wink:

kul att höra att de har inspirerat någon iaf :hihi:

ang grenrör så skulle jag precis som du göra en enkel modell, och de blev det.. typ "limp" modell, garanterat bättre flöde än orginalet, och i svartstål.. men ja hann ju som sagt aldrig färdigställa helt, och nu är allt bortsålt så.. skickade iväg sista motorn jag hade härom veckan, å den va mest komplett.. men ajja.. blev mer plats i förrådet :thumbright:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=41159

där har du audi tråden btw
lycka till me ic kapningen nu
Ja jag har kikat igenom din tråd ett antal gånger, och varje gång får jag beslutsångest över vilken typ av grenrör jag skall göra :D Det är ju ungefär som om att grenröret får avgöra om det blir laglig bil eller lekbil känns de som hehe

Jag har en komplett motor står på pall jag med, dock saknas topp för den tog jag till denna motorn för att min andra topp var sprucken. Det kan ju vara fint å ha en lös motor å bygga en stabil(are) botten vid sidan av som långtidsprojekt eller nått :D

Har du inte lärt dig att man ALDRIG skall göra sig av med saker, för strax därefter inser du att du behöver just den saken :P
RS100
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av RS100 »

dubbel
Senast redigerad av RS100 den tis sep 21, 2010 9:12 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jonne C

Audi 100Q Avant
Ford Fiesta Xr2
Mitsubishi Galant V6
RS100
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av RS100 »

Jag snackade med min lokala trimfirma och de rekommenderade det då man kunde använda org givare och att det är billigt om man jämnför med de andra "riktiga" spruten, tydligen lätt layout i det också...
Jonne C

Audi 100Q Avant
Ford Fiesta Xr2
Mitsubishi Galant V6
flaektrem
För mycket laddtryck

Inlägg av flaektrem »

RS100 skrev:
Jag snackade med min lokala trimfirma och de rekommenderade det då man kunde använda org givare och att det är billigt om man jämnför med de andra "riktiga" spruten, tydligen lätt layout i det också...
Ok, lycka till :) Berätta hur de gick sen
Johan_P
Forumsberoende

Inlägg av Johan_P »

nu så, nu börjar han ladda för en massa effekt sbp ska ju inte säga så mycket efter som du inte har byggt om något som av viker från original mer än att du har förfinat motorn. prata med en gubbe på sbp för ett tag sen ang just om att byta från k-jet till elektriskt insprut. och det skulle inte vara några problem. bara avgas värdena var samma eller bättre. och grenröret får du ju forma hur du vill finns ingen lag på hur dom ska se ut. jag skulle byggt en kollektor med 4st rör och låta 4 och 5 cyl gå i samma rör. jag menar medans man ändå håller på.bara att du kan gå upp lite storlek på 4 cyl rör. vad ska du köra med för sprut på din? var det ms? själv tänkte jag köra med vems. :thumbright:
flaektrem
För mycket laddtryck

Inlägg av flaektrem »

Det kanske är sant som du säger tweety. Men de vore ju jävligt tråkigt och de är nån vrångkuk just den dagen, då är det ju kört.

Ska åka till garaget om 5 minuter och klura....

Skall jag göra kollektor gör jag en "riktig" med 5 rör isåfall :) Varför mena du att jag skulle göra en med 4 rör förresten? enkelhetens skull?

Japp de blir MS2.2 v3, just för att de finns mycket info och jag hitta en begagnad ihoplödd med bb-lambda för vettig peng. Måste dock lödas om litegranna då jag ska köra enkelspole istället för 4 spolar som den är lödd för. Jag har inte satt mig in ett dugg i MSet än, de bara ligger i en låda och jag vet typ ingenting. Det sätter jag mig in i när det är dags att montera, annars har man ändå glömt bort sig..
Johan_P
Forumsberoende

Inlägg av Johan_P »

haha ja den risken finns ju med. ja precis det. Det jag menade med fyra är ju att det blir enklare och smidigare att få det passa i flänsen. oki själv funderade jag på ett vems men ms är ju inte dumt det heller är ju ganska billiga. just nu har jag saab data box och kör med från gamla modellen 87:a funkar fint det lilla jag han prova. Det är sant som du säger lika bra att vänta tills man håller på och kan forska ordentligt iaf när man har minne som en guldfisk :D
flaektrem
För mycket laddtryck

Inlägg av flaektrem »

Ja de blir lite enklare men det ska gå att få 5 rör i en cirkel att mötas på flänsen :) Ska prova iaf.

Kör du med Saab box? :? på 5 cyl? Berätta mer...
Johan_P
Forumsberoende

Inlägg av Johan_P »

jo det är ju klart det går. bara gör som vanligt plus en i mitten. Data boxen är ju ett vanligt bosch motronic system som kommer från en saab 9000 turbo. en 87:a den har jag och en kompis till mig byggt om för att kunna köra med 5st spridare.det är inget om löt i boxen utan byggde bara om kabelhärvan så vi fick dit en extra spridare.boxen styr ju tändningen oxå som är väldigt bra då dom har apc system som styr laddtryck och tändning så inte motorn spikar.jag har ju den gamla modellen som är ställbar i boxen.väldigt smidigt om man vill ladda lite mer. det bästa är att den fungerar med audins original tändsystem. väldigt smidigt tyckte jag bara att plugga in sladden. klart. nackdelen med denna box är ju att det inte går att mapa den eller dyligt går ju som sagt att chipa den om man vill. annars är det bara att laborera med spridar storlek och bränsle tryck. en annan nackdel med denna är att den inte har lamda styrning. hade jag valt i dag så skulle jag ha tagit från en nyare motor. 88-90 nånting. men jag har en massa data boxar liggandes så tyckte det var lika bra att använda dom. Och det bästa av allt folk kastar ju en massa gamla saabar om kring sig så det kostar ju inga pengar heller om något skulle gå sönder så det är därför jag kör med mycket från saab och volvo. olje kylaren tex kommer från saab som jag har. för allt gav jag 1000kr för.
turbolovern
Lite mer laddtryck

Inlägg av turbolovern »

Audi 100 tq Megasquirted

Hembyggd 8m pråm med Perkins diesel
flaektrem
För mycket laddtryck

Inlägg av flaektrem »

turbolovern skrev:Bild på min kollektor http://www.nordicaudi.com/php/files/842438-P8190177.JPG
Det är ju precis sådär jag tänkt. Hur har du kapat rören? Med en såndär jigg jag sett nånstans på nått forum? Ett ämnesrör med ett hål rakt igenom sen snedfräst ena änden så man kan rita på röret och sen kapa? Hoppas du förstår va jag menar :lol:
flaektrem
För mycket laddtryck

Inlägg av flaektrem »

evil.tweety skrev:jo det är ju klart det går. bara gör som vanligt plus en i mitten. Data boxen är ju ett vanligt bosch motronic system som kommer från en saab 9000 turbo. en 87:a den har jag och en kompis till mig byggt om för att kunna köra med 5st spridare.det är inget om löt i boxen utan byggde bara om kabelhärvan så vi fick dit en extra spridare.boxen styr ju tändningen oxå som är väldigt bra då dom har apc system som styr laddtryck och tändning så inte motorn spikar.jag har ju den gamla modellen som är ställbar i boxen.väldigt smidigt om man vill ladda lite mer. det bästa är att den fungerar med audins original tändsystem. väldigt smidigt tyckte jag bara att plugga in sladden. klart. nackdelen med denna box är ju att det inte går att mapa den eller dyligt går ju som sagt att chipa den om man vill. annars är det bara att laborera med spridar storlek och bränsle tryck. en annan nackdel med denna är att den inte har lamda styrning. hade jag valt i dag så skulle jag ha tagit från en nyare motor. 88-90 nånting. men jag har en massa data boxar liggandes så tyckte det var lika bra att använda dom. Och det bästa av allt folk kastar ju en massa gamla saabar om kring sig så det kostar ju inga pengar heller om något skulle gå sönder så det är därför jag kör med mycket från saab och volvo. olje kylaren tex kommer från saab som jag har. för allt gav jag 1000kr för.

Ja i och för sig. Min första tanke var att fyfan vilket jävla jobb för så lite "extra". Kanske är mindre jobb än jag föreställer mig.
Skriv svar