Råd om uppstick på kopparringar till toppackningen
Cladding
Aluminiumringar kan säkert fungera bra dom också, ett litet aber kan dock vara att det finns risk för att dom blir ett med gjutjärnsdelen i motorn. Jag har själv provat med egentillverkade packningar av aluminiumplåt på turbinsidan. Dessa förenade sig med turbinhuset under drift och gick inte att få bort ens med hammare och spett... Tätt höll de dock då man efterdragit dom efter uppstart....
cooper ring packningar till m20 m30 o m50 motorerna fungerar då klockrent även med höga cylinder tryck och det är ringar du bara lägger uppe på blocket tilsammans med den avsedda packningen för dessa ringar
Johannes wikström
0768486335
"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
0768486335
"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
Cometic gaskets har MLS pakning med gas ring til din motor, lägges direkt på blocket inga maskinering.
Høgsta effekt utag och tryck vi har provad på är en Toyota supra 2JZ motor.
gav 1206hk vid 2.5bar och racefule. så dåm pallar mycet tryck. nu va d også spesial head studs från ARP av typen L19 i denna motor.
http://www.cometic.com/files/CometicPhuzion.pdf
http://www.hotrod.com/techarticles/engi ... to_03.html
Høgsta effekt utag och tryck vi har provad på är en Toyota supra 2JZ motor.
gav 1206hk vid 2.5bar och racefule. så dåm pallar mycet tryck. nu va d også spesial head studs från ARP av typen L19 i denna motor.
http://www.cometic.com/files/CometicPhuzion.pdf
http://www.hotrod.com/techarticles/engi ... to_03.html
Re: Cladding
At det blir problem på et turbinhus av varmen på 5-6-7-800 grader for alu forstår jeg... men en toppakningsring blir jo ikke så enormt mye varmere enn toppen blir, sub-200ºC max vil jeg tro... Jeg har laget hele toppakninger i 1mm aluplåt, og det har funket helt ok.J.Lundin skrev:Aluminiumringar kan säkert fungera bra dom också, ett litet aber kan dock vara att det finns risk för att dom blir ett med gjutjärnsdelen i motorn. Jag har själv provat med egentillverkade packningar av aluminiumplåt på turbinsidan. Dessa förenade sig med turbinhuset under drift och gick inte att få bort ens med hammare och spett... Tätt höll de dock då man efterdragit dom efter uppstart....
-Bjørn
Vet du någon som testat just en sådan packning på en M21 med lyckat resultat?tosk skrev:Cometic gaskets har MLS pakning med gas ring til din motor, lägges direkt på blocket inga maskinering.
Høgsta effekt utag och tryck vi har provad på är en Toyota supra 2JZ motor.
gav 1206hk vid 2.5bar och racefule. så dåm pallar mycet tryck. nu va d også spesial head studs från ARP av typen L19 i denna motor.
http://www.cometic.com/files/CometicPhuzion.pdf
http://www.hotrod.com/techarticles/engi ... to_03.html
Vad jag förstått av det jag läst om vanliga MLS-packningar utan gasring så verkar dom funka mycket bra på vissa motorer men sämre på andra.
Hur får man tag i dessa packningar till bäst pris i sverige?
ja vi har solgt en massor här i norge, utan gas ring. har inte hört nån klagar änn, men som jag vet me manga bmw motor e at toppen lyfter sig valdigt lätt från blocket, så plana block och topp e et moste och helst kjör ARP studs, orginal boltar e for klena e min erfarenhet,Jim_k skrev:Vet du någon som testat just en sådan packning på en M21 med lyckat resultat?tosk skrev:Cometic gaskets har MLS pakning med gas ring til din motor, lägges direkt på blocket inga maskinering.
Høgsta effekt utag och tryck vi har provad på är en Toyota supra 2JZ motor.
gav 1206hk vid 2.5bar och racefule. så dåm pallar mycet tryck. nu va d også spesial head studs från ARP av typen L19 i denna motor.
http://www.cometic.com/files/CometicPhuzion.pdf
http://www.hotrod.com/techarticles/engi ... to_03.html
Vad jag förstått av det jag läst om vanliga MLS-packningar utan gasring så verkar dom funka mycket bra på vissa motorer men sämre på andra.
Hur får man tag i dessa packningar till bäst pris i sverige?
jag vet inte vem som seljer cometic i sverige tyver.
mvh
ja vi har solgt en massor här i norge, utan gas ring. har inte hört nån klagar änn, men som jag vet me manga bmw motor e at toppen lyfter sig valdigt lätt från blocket, så plana block och topp e et moste och helst kjör ARP studs, orginal boltar e for klena e min erfarenhet,Jim_k skrev:Vet du någon som testat just en sådan packning på en M21 med lyckat resultat?tosk skrev:Cometic gaskets har MLS pakning med gas ring til din motor, lägges direkt på blocket inga maskinering.
Høgsta effekt utag och tryck vi har provad på är en Toyota supra 2JZ motor.
gav 1206hk vid 2.5bar och racefule. så dåm pallar mycet tryck. nu va d også spesial head studs från ARP av typen L19 i denna motor.
http://www.cometic.com/files/CometicPhuzion.pdf
http://www.hotrod.com/techarticles/engi ... to_03.html
Vad jag förstått av det jag läst om vanliga MLS-packningar utan gasring så verkar dom funka mycket bra på vissa motorer men sämre på andra.
Hur får man tag i dessa packningar till bäst pris i sverige?
jag vet inte vem som seljer cometic i sverige tyver.
mvh