hur bra håller multilink på 760/960 ?

Modifieringar och tips
PerraH
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: ons feb 17, 2010 7:56 pm
Ort: orsa

hur bra håller multilink på 760/960 ?

Inlägg av PerraH »

ja undrar hur bra multilinken är om man jämför med den stumma axeln typ 1031an
Användarvisningsbild
Hedlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: lör dec 17, 2005 8:52 pm
Ort: Sunne
Kontakt:

Inlägg av Hedlund »

Du lär få en del blandade svar här, många påstår den är ren skit. Då tycker jag det är lite intressant att se folk med bra många hundra hk köra med dom utan problem?

Största nackdelen med multilinken är utbudet av diffar. Slungdiff finns det till båda modellerna(tidig och sen modell, mk1 & mk2). Men till de flesta användningsområden är ju inte en slungdiff så jättekul med lite effekt. Diff från en 1031 ska tydligen passa i en mk2 multilink, men drivaxlarna har inte samma splines. Så har man kontakter (eller gott om cash) borde det ju inte vara några problem att få nya drivaxlar gjorda, vipps finns det ett jätteutbud på fina diffbromsar. :)

Några ex på bilar med multilink och "lagom" med effekt:

http://www.garaget.org/?car=117847
http://www.garaget.org/?car=177093
http://www.garaget.org/?car=178782

Fråga dom hur det funkar. Den svarta vet jag kör med moddad slungdiff.
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

Diffklump från Bmw E34 ska passa bra i volvo multilinken. drivaxlarna ska vara bolt on! :thumbright:
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
PerraH
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: ons feb 17, 2010 7:56 pm
Ort: orsa

Inlägg av PerraH »

Sleeper_86 skrev:Diffklump från Bmw E34 ska passa bra i volvo multilinken. drivaxlarna ska vara bolt on! :thumbright:






okej kan du få fram mer fakta om det, eller nån som byggt med det, och drivaxlarna, menar du att det passar rakt av ? :)
PerraH
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: ons feb 17, 2010 7:56 pm
Ort: orsa

Inlägg av PerraH »

Hedlund skrev:Du lär få en del blandade svar här, många påstår den är ren skit. Då tycker jag det är lite intressant att se folk med bra många hundra hk köra med dom utan problem?

Största nackdelen med multilinken är utbudet av diffar. Slungdiff finns det till båda modellerna(tidig och sen modell, mk1 & mk2). Men till de flesta användningsområden är ju inte en slungdiff så jättekul med lite effekt. Diff från en 1031 ska tydligen passa i en mk2 multilink, men drivaxlarna har inte samma splines. Så har man kontakter (eller gott om cash) borde det ju inte vara några problem att få nya drivaxlar gjorda, vipps finns det ett jätteutbud på fina diffbromsar. :)

Några ex på bilar med multilink och "lagom" med effekt:

http://www.garaget.org/?car=117847
http://www.garaget.org/?car=177093
http://www.garaget.org/?car=178782

Fråga dom hur det funkar. Den svarta vet jag kör med moddad slungdiff.



men bakaxel firmor borde väl kunna få fram fina diffar, vet du nå hur mycket cirka orginal drivaxlar håller för ? behöver inte vara en exakt siffra :P
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av taz82 »

Jag kör själv multilink i min 960 (genomgången link).

Dock utan mycket effekt eller turbo.

Innehållet i diffen är snarlikt/samma som det i 940. Drevsatserna är exakt samma (99% säker) och slungdiffen snarlik, fast olika splines.

Dock har multilinken alltid kardanen rakt in, även om bilen är sänkt, det är
drivaxlarna som får ta dom taskiga vinklarna.

Första generationens multilink har kraftiga drivaxlar från 1988-1994.

Andra generationen har olika drivaxlar beroende på motor. Klenare på 2.5 24v.

Diffens upphängning är bättre på linken än på stel axel i orginalutförande.

En svag länk är den vänstra bakre bussningen som ger upp om man motorbromsar hårt (egen erfarenhet + kompis). Detta gäller MK1-linken.

Vad har du för effekt och vad hur skall bilen användas? Sålänge du inte ska drifta eller bara göra elaka starten på strippen så ska det nog hänga med...

Jag hade tänkt köra Multilink MK2 med 350-400hk turbosexa längre fram.
Oöppnad diff om den inte glappar för mycket.

Kan slänga in den här guiden också från min 740 -88B vad gäller att montera link på en icke-linkbil.

Bild

1. Dessa två hål saknas och man får snygga till plåten lite med vinkelslipen så anläggningsytan för konsolen blir rak.
Här får det bli några små svetsloppor bak på konsolen eller svetsa
in svetsmuttrar i balken.

2. M12 hål, detta finns redan men används inte för stel axel så det fick en omgång med M12-gängtapp och går därefter bra att använda.

3. Här sitter fjädern på stel axel. Hålet finns redan, M10

4. ena hålet håller konsolen för bromsröret, M8. Det andra hålet finns också (inre) M8 även det. Dessa hål lär behöva lite kärlek med gängtapp.

5. Diverse M10 hål som inget används men samtliga har täckpluggar i plast. Alla helt rostfria och klara att användas på denna bil.

Dvs. snygga till en plåt bak och lägg en svetsloppa på konsolen där bak. Detta är knappt ens ett måste då konsolen sitter med en bult och det kraftiga
infästningen är den främre.

Kan nog bli att kapa bort panhardstagsfäste också om det inte går fritt för bakvagnsbrygga/krängningshämmare.

Detta gäller ju endast för Volvo 7 och 900 serien då....
PerraH
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: ons feb 17, 2010 7:56 pm
Ort: orsa

Inlägg av PerraH »

BlackShark skrev:Jag kör själv multilink i min 960 (genomgången link).

Dock utan mycket effekt eller turbo.

Innehållet i diffen är snarlikt/samma som det i 940. Drevsatserna är exakt samma (99% säker) och slungdiffen snarlik, fast olika splines.

Dock har multilinken alltid kardanen rakt in, även om bilen är sänkt, det är
drivaxlarna som får ta dom taskiga vinklarna.

Första generationens multilink har kraftiga drivaxlar från 1988-1994.

Andra generationen har olika drivaxlar beroende på motor. Klenare på 2.5 24v.

Diffens upphängning är bättre på linken än på stel axel i orginalutförande.

En svag länk är den vänstra bakre bussningen som ger upp om man motorbromsar hårt (egen erfarenhet + kompis). Detta gäller MK1-linken.

Vad har du för effekt och vad hur skall bilen användas? Sålänge du inte ska drifta eller bara göra elaka starten på strippen så ska det nog hänga med...

Jag hade tänkt köra Multilink MK2 med 350-400hk turbosexa längre fram.
Oöppnad diff om den inte glappar för mycket.

Kan slänga in den här guiden också från min 740 -88B vad gäller att montera link på en icke-linkbil.

Bild

1. Dessa två hål saknas och man får snygga till plåten lite med vinkelslipen så anläggningsytan för konsolen blir rak.
Här får det bli några små svetsloppor bak på konsolen eller svetsa
in svetsmuttrar i balken.

2. M12 hål, detta finns redan men används inte för stel axel så det fick en omgång med M12-gängtapp och går därefter bra att använda.

3. Här sitter fjädern på stel axel. Hålet finns redan, M10

4. ena hålet håller konsolen för bromsröret, M8. Det andra hålet finns också (inre) M8 även det. Dessa hål lär behöva lite kärlek med gängtapp.

5. Diverse M10 hål som inget används men samtliga har täckpluggar i plast. Alla helt rostfria och klara att användas på denna bil.

Dvs. snygga till en plåt bak och lägg en svetsloppa på konsolen där bak. Detta är knappt ens ett måste då konsolen sitter med en bult och det kraftiga
infästningen är den främre.

Kan nog bli att kapa bort panhardstagsfäste också om det inte går fritt för bakvagnsbrygga/krängningshämmare.









bra beskrivning, nu är ju frågan vad man ska göra om man ska ha mer effekt :(
Detta gäller ju endast för Volvo 7 och 900 serien då....
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Re:

Inlägg av dannej »

Sleeper_86 skrev:Diffklump från Bmw E34 ska passa bra i volvo multilinken. drivaxlarna ska vara bolt on! :thumbright:
Intressant tråd, jag funderar på att bygga om till multilink på min driftingbil, men jag har ingen erfarenhet av multilink

Passar det så man använder divaxlarna från M5 också? dom är ju helt klart stöddiga

Ingen som har bild på hur hela bakvagnen ser ut, jag vill ju att det ska vara ganska enkelt att ändra hjulvinklarna som toe in och lite lagom camber
FMR
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre feb 18, 2005 11:26 am
Ort: Emmaboda

Re: hur bra håller multilink på 760/960 ?

Inlägg av FMR »

tycker inte om multillink alls kör 960 med den senare versionen av multilink krabbat som fan.. har kört 14000Mil kommer byta till stel 940 axel med 4-link senare.. bussningarna slits upp väldigt fort enligt min mening klonkar o har sig lika så bakhjulslagreran har jag bytt 2 ggr o det är mkt jobb med allt som har med multilink att göra svårare/dyrare o sänka..i princip det enda som krabbat på min 960 är just bakvagnen annars funkar allt extremt bra gått 30000mil. min är lamelldiffad men rätt sliten efter hårda mil...3.91 utväxling


Med andra ord kulle aldrig få för mig o byta från stel till delad bakvagn...

manuel 2.5L
Turbotarzan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tor apr 23, 2009 4:36 pm
Ort: Finland

Re:

Inlägg av Turbotarzan »

Sleeper_86 skrev:Diffklump från Bmw E34 ska passa bra i volvo multilinken. drivaxlarna ska vara bolt on! :thumbright:
Lyfter en gammal tråd och frågar om någon är säker på ovanstående spekulation. Skulle vilja ha e34 540 diff i en volvo multilink mk1. Asså 760 och tidiga 960 multilinken utan bladfjäder. Skulle va ruskigt najs att bara bygga fästen för 540 klumpen o flyga fram sen...
Någon som har bra fakta eller länkar eller dylikt?
Vem är den här killen Måtta, och varför ska jag dricka med honom?
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Re: hur bra håller multilink på 760/960 ?

Inlägg av Sleeper_86 »

http://www.garaget.org/?car=157350" onclick="window.open(this.href);return false;

var med i ett reportage i jag TROR de var street & strip. Kör i vart fall med bmw klump, har försökt komma i kontakt med killen i fråga för att få lite klarhet i de hela men utan större framgång.
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Skriv svar