hej, jag håller på att montera kopplingen på bilen nu, en ny std sachs turbo tryckplatta och 4p sinterlamell.
org.lamellen är ju 7,1mm och sinter lamellen 8,1mm alltså 1mm tjockare. ska ja då schimsa ut 1mm mellan svänghjul och tryckplatta och sedan trycka fast lamellen eller måste ja schimsa mellan svänghjul - tryckplatta så pass att det inte är nån glipa men ändå trycker fast lamellen?
förstår ni hur ja menar?..
MVH Nicklas
schimsa sinter.
schimsa sinter.
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
den tråden besvarar inte min fråga då ja inte ska schimsa för att få max tryckpunkt.
frågan var igentligen hur mycket jag behövde schimsa med en tjockare lamell.. men nu har ja löst det att ja shimsade 1mm eftersom lamellen var 1mm tjockare än orginal.
tråd kan tas bort:)
MVH
frågan var igentligen hur mycket jag behövde schimsa med en tjockare lamell.. men nu har ja löst det att ja shimsade 1mm eftersom lamellen var 1mm tjockare än orginal.
tråd kan tas bort:)
MVH
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Varför vill man inte ha maxtryck?
Schimsningen gör du med "brickor" mellan svänghjul och tryckplatta.
Men att gissa sig till det är omöjligt, av 10st exakt likadana köpta samtidigt, samma batch nr så skilljde det över 120kg vid max tryck.
Och diffade 2.2mm som max mellan den som skulle schimsas mest och minst.
Men ligger man inte på gränsen vad kopplingen klarar så märks det så klart inte
Schimsningen gör du med "brickor" mellan svänghjul och tryckplatta.
Men att gissa sig till det är omöjligt, av 10st exakt likadana köpta samtidigt, samma batch nr så skilljde det över 120kg vid max tryck.
Och diffade 2.2mm som max mellan den som skulle schimsas mest och minst.
Men ligger man inte på gränsen vad kopplingen klarar så märks det så klart inte
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
070-3367069
Precis det jag menade, följer man guiden uppifrån och ner får man svar på trådens fråga...som kanske inte var så svår med tanke på tredje inläggetEric Wiklund skrev:Varför vill man inte ha maxtryck?
Schimsningen gör du med "brickor" mellan svänghjul och tryckplatta.
Men att gissa sig till det är omöjligt, av 10st exakt likadana köpta samtidigt, samma batch nr så skilljde det över 120kg vid max tryck.
Och diffade 2.2mm som max mellan den som skulle schimsas mest och minst.
Men ligger man inte på gränsen vad kopplingen klarar så märks det så klart inte
Jag och kompisen köpte varsin steg4 kennedy, skiljde 200kg tror jag. På ca 1400kg fjädertryck
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi