Guide: Provtryckning av tryckplattor
Grymt tack till Eric Wiklund som kom förbi o mätte upp min platta
Precis kommit hem efter 12timmars kopplingsmontering på golvet.
Blev 700kg och fick shimsa 1mm på orginal tryckplatta Supra mk3.
Kör då med "beggad" 6puck.
Precis kört några kilometer och testat lite och fan vad den biter, vågar knappt backa för hela drivlinan skakar så det blir lite övning om jag nu tar mig till fällfors! (hittade ett oljeläckage vid bytet)
Precis kommit hem efter 12timmars kopplingsmontering på golvet.
Blev 700kg och fick shimsa 1mm på orginal tryckplatta Supra mk3.
Kör då med "beggad" 6puck.
Precis kört några kilometer och testat lite och fan vad den biter, vågar knappt backa för hela drivlinan skakar så det blir lite övning om jag nu tar mig till fällfors! (hittade ett oljeläckage vid bytet)
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Bra idè det här tänkte jag när jag läste tråden! Måste göra det här ordentligt nu när moton slås ihop..
Sagt och gjort så svarvade jag en cylinder med enligt måtten på första sidan.
Tryckplattan är en Sachs -618 (228mm till BMW, Volvo mf.)
Obelastad mätte jag 6,5mm
Fullt tryck 1080kg (108 Bar) mättes vid 9,05mm och erhålls ända till 10,25mm då trycket börjar sjunka igen.
Svänghjulet har en avsats på -0,45mm där tryckplattan är skruvad.
Nu till problemet... Lamellen är en Sachs organisk sportlamell med fjädrat centrum. Art nr: 1862168132
Med sinter lamell är det ju bara att mäta tjockleken på puckarna, men hur ska jag göra nu?
Sagt och gjort så svarvade jag en cylinder med enligt måtten på första sidan.
Tryckplattan är en Sachs -618 (228mm till BMW, Volvo mf.)
Obelastad mätte jag 6,5mm
Fullt tryck 1080kg (108 Bar) mättes vid 9,05mm och erhålls ända till 10,25mm då trycket börjar sjunka igen.
Svänghjulet har en avsats på -0,45mm där tryckplattan är skruvad.
Nu till problemet... Lamellen är en Sachs organisk sportlamell med fjädrat centrum. Art nr: 1862168132
Med sinter lamell är det ju bara att mäta tjockleken på puckarna, men hur ska jag göra nu?
Senast redigerad av Bonje den fre sep 18, 2009 6:58 am, redigerad totalt 1 gånger.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
SÄLJES:
Grenrörsflänsar: BMW + VOLVO 8/16V.
Turboflänsar: T3, T4, Mitsu, adapters.
Wategateflänsar: Tial 38.
Oljeflänsar: För olja IN & UT till turbosar.
Får inte annonsera här längre... Så PM:a eller ring vid intresse.
SÄLJES:
Grenrörsflänsar: BMW + VOLVO 8/16V.
Turboflänsar: T3, T4, Mitsu, adapters.
Wategateflänsar: Tial 38.
Oljeflänsar: För olja IN & UT till turbosar.
Får inte annonsera här längre... Så PM:a eller ring vid intresse.
Jag löste problemet.. Provade helt enkelt att montera tryckplattan på svänghjulet med lamellen på plats. Fjäderplåtarna mellan lamellytorna plattades ihop helt. Då var det enkelt att mäta med ett bladmått.
Totaltjockleken blev 8,9mm på lamellen.
Jag antar att när ni experter chimsar tryckplattorna så lägger ni er någonstans mellan där maxtrycket uppnås och där det sjunker igen.
Chimsar man till exakt där maxtrycket uppnås, då kommer man väl tappa tryck så fort lammen börjar slitas.
I mitt fall behövde jag inte chimsa någonting då jag hamnade precis mitt i mellan... jag har 0,6mm att slita på lamellen innan jag kommer tappa tryck.
Slutsatsen av det här.. Nu kan jag lugnt köra och veta att jag utnytjar kopplingen till max!
Totaltjockleken blev 8,9mm på lamellen.
Jag antar att när ni experter chimsar tryckplattorna så lägger ni er någonstans mellan där maxtrycket uppnås och där det sjunker igen.
Chimsar man till exakt där maxtrycket uppnås, då kommer man väl tappa tryck så fort lammen börjar slitas.
I mitt fall behövde jag inte chimsa någonting då jag hamnade precis mitt i mellan... jag har 0,6mm att slita på lamellen innan jag kommer tappa tryck.
Slutsatsen av det här.. Nu kan jag lugnt köra och veta att jag utnytjar kopplingen till max!
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
SÄLJES:
Grenrörsflänsar: BMW + VOLVO 8/16V.
Turboflänsar: T3, T4, Mitsu, adapters.
Wategateflänsar: Tial 38.
Oljeflänsar: För olja IN & UT till turbosar.
Får inte annonsera här längre... Så PM:a eller ring vid intresse.
SÄLJES:
Grenrörsflänsar: BMW + VOLVO 8/16V.
Turboflänsar: T3, T4, Mitsu, adapters.
Wategateflänsar: Tial 38.
Oljeflänsar: För olja IN & UT till turbosar.
Får inte annonsera här längre... Så PM:a eller ring vid intresse.
hej!
Kör med sach 618 tryckplatta och 6p sinterlamell ( 8 mm tjocklek).
Finns en avsats på cirka 0.45mm på svänghjulet original, dvs där tryckplattan monteras, i förhållande till lamellytan på svänghjulet.
funderar lite på hur mycket man ska svarva ner den kanten för att erhålla maximal tryckkraft från tryckplattan i förhållande till lamellens slitning med tiden..
Använder Bonjes värden som finns i något tidigare inlägg som han mätt upp på sin 618 tryckplatta.
Om hans lamell är 8.9 mm tjock borde det betyda att han har
8.9 - 6.5 = 2.4 mm mellan tryckplatta och ytan där lamellen ligger på svänghjulet.
Men då vi har en avfasning på 0.45 mm där tryckplattan skruvas på svänghjulet, har han ett faktiskt avstånd på
0.45 + 2.4 = 2.85 mm mellan svänghjul och tryckplatta.
Enligt hans tryckmätningar har 618 tryckplattan maximal tryckkraft vid
2.55 -> 3.75 mm (10.25-6.5=3.75 , 9.05-6.5=2.55).
Mao borde han ha
2.85 - 2.55 = 0.3 mm att slita på lamellen innan han förlorar maximal tryckkraft?
I mitt fall som kör med sinterlamell på 8mm tjocklek borde jag ha
8 - 6.5 = 1.5 mm
1.5 + 0.45 = 1.95 mm mellan tryckplatta och svänghjul.
Detta betyder att jag inte uppnår maximal tryckkraft överhuvudtaget?
Om man skulle fasa av kanten på svänghjulet så man har tex 2.25 mm istället för 0.45mm borde man då ha
2.25 + 1.5 = 3.75 mm mellan svänghjulet och tryckplattan.
Och då borde man ha
3.75 - 2.55 = 1.2 mm att slita på lamellen innan man förlorade maximal tryckkraft?
Har jag gjort någon tankevurpa nu kanske ?
BTW, nu räknar jag på att två tryckplattor ska prestera identiskt vilket de inte gör i verkligheten, men om vi antar det i detta fall ..
mvh
Kör med sach 618 tryckplatta och 6p sinterlamell ( 8 mm tjocklek).
Finns en avsats på cirka 0.45mm på svänghjulet original, dvs där tryckplattan monteras, i förhållande till lamellytan på svänghjulet.
funderar lite på hur mycket man ska svarva ner den kanten för att erhålla maximal tryckkraft från tryckplattan i förhållande till lamellens slitning med tiden..
Använder Bonjes värden som finns i något tidigare inlägg som han mätt upp på sin 618 tryckplatta.
Om hans lamell är 8.9 mm tjock borde det betyda att han har
8.9 - 6.5 = 2.4 mm mellan tryckplatta och ytan där lamellen ligger på svänghjulet.
Men då vi har en avfasning på 0.45 mm där tryckplattan skruvas på svänghjulet, har han ett faktiskt avstånd på
0.45 + 2.4 = 2.85 mm mellan svänghjul och tryckplatta.
Enligt hans tryckmätningar har 618 tryckplattan maximal tryckkraft vid
2.55 -> 3.75 mm (10.25-6.5=3.75 , 9.05-6.5=2.55).
Mao borde han ha
2.85 - 2.55 = 0.3 mm att slita på lamellen innan han förlorar maximal tryckkraft?
I mitt fall som kör med sinterlamell på 8mm tjocklek borde jag ha
8 - 6.5 = 1.5 mm
1.5 + 0.45 = 1.95 mm mellan tryckplatta och svänghjul.
Detta betyder att jag inte uppnår maximal tryckkraft överhuvudtaget?
Om man skulle fasa av kanten på svänghjulet så man har tex 2.25 mm istället för 0.45mm borde man då ha
2.25 + 1.5 = 3.75 mm mellan svänghjulet och tryckplattan.
Och då borde man ha
3.75 - 2.55 = 1.2 mm att slita på lamellen innan man förlorade maximal tryckkraft?
Har jag gjort någon tankevurpa nu kanske ?
BTW, nu räknar jag på att två tryckplattor ska prestera identiskt vilket de inte gör i verkligheten, men om vi antar det i detta fall ..
mvh
- Sleeper_86
- Forumsberoende
- Inlägg: 896
- Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
- Ort: Kalmar
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
var det när du tryckte eller släppte plattan?
Mätningen ska göras så att du trycker ned plattan förbi maxtryck och sen när den peakar upp uppsläppet mäter du
Mätningen ska göras så att du trycker ned plattan förbi maxtryck och sen när den peakar upp uppsläppet mäter du
Senast redigerad av Eric Wiklund den fre aug 20, 2010 7:23 am, redigerad totalt 1 gånger.
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
070-3367069
- Sleeper_86
- Forumsberoende
- Inlägg: 896
- Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
- Ort: Kalmar
Jag fick hjälp av Holger här på forat att mäta upp en volvo D5 240mm tryckplatta idag. Verktyget i början av tråden bottnade (1000+kg) innan den "släppte/mjuknade". Skoj tryckplatta.
Den är av den här typen. Är det något att satsa på?
http://www.luk.com/content.luk.de/en/pr ... lv_new.jsp
Den är av den här typen. Är det något att satsa på?
http://www.luk.com/content.luk.de/en/pr ... lv_new.jsp
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Christ3r Lakkapää
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Vilken av d5ornas platta?coupe76 skrev:Jag fick hjälp av Holger här på forat att mäta upp en volvo D5 240mm tryckplatta idag. Verktyget i början av tråden bottnade (1000+kg) innan den "släppte/mjuknade". Skoj tryckplatta.
Den är av den här typen. Är det något att satsa på?
http://www.luk.com/content.luk.de/en/pr ... lv_new.jsp
130hk eller 163/205hk?
Dänniz 073-8447664