OMEX 500 problem lågohm spridare (löst!)

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

ringstrom skrev:men borde inte 4-5 ohm vara för lite igentligen?

kan nån tala om vilka jag ska köpa på elfa.... vill ha dom i helgen helst :thumbright: hittade några 4.7 25w eller hur det nu va men dom var slut på lagret........:S
Du minskar strömmen till en tredjedel av vad du har nu på 100% duty, det borde räcka och måste fungera för annars kommer du få samma problem med att dom blir tröga att öppna och omöjliga att mappa in.

Kolla med PerAage och B20-dragster-teamet, dom löste det ju med samma system - och det är ungefär det här som alla system som inte direkt kan styra låg-ohmiga spridare använder utan problem. När du driver 2 Ohm med 14 Volt blir det 7A, det är lite mycket att begära och nära gränsen för många FETar och lastar dessutom jordplanet i styrboxen väldigt hårt, ibland med störningar som följd. 14V/7 Ohm = 2A är mer humant. Nu är lasten induktiv, så det är egentligen inte så här enkelt att räkna men i princip...

Köp 50W, brukar finnas några i lager någonstans.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
ringstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: ons feb 28, 2007 11:02 pm
Ort: Örebro

Inlägg av ringstrom »

Kadett c 16v turbo
bmw e36 m50 turbo
bmw e46 coupe v12 turbo
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ja, helt rätt.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
ringstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: ons feb 28, 2007 11:02 pm
Ort: Örebro

Inlägg av ringstrom »

mattias skrev:Ja, helt rätt.
fanns 5 kvar knycker dom till i helgen. tack för hjälpen nu håller jag tummarna :P
Kadett c 16v turbo
bmw e36 m50 turbo
bmw e46 coupe v12 turbo
Användarvisningsbild
ringstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: ons feb 28, 2007 11:02 pm
Ort: Örebro

Inlägg av ringstrom »

Japp då kan jag tala om att omex funkar fint med låg ohms spridare om man har 4.7 ohm 50w motstånd! :thumbright: '

helgen har gått åt att lära sig mappa lite själv gick ganska bra när jag hade chaufför men när man skulle både köra och mappa gick det grymt dåligt.

misständningar runt 4000 varv och vid snabbare gaspådrag. har kollat lite i tändkurvan men mest i fuel mappen. den går nästan snålt på låglast och fett på hög last än så länge men det skjuter på bra fint ändå.

hoppas jag får hjälp snart att mappa ordentligt.
Kadett c 16v turbo
bmw e36 m50 turbo
bmw e46 coupe v12 turbo
Wikstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 490
Blev medlem: mån maj 17, 2010 3:27 pm
Ort: Boden

Inlägg av Wikstrom »

kan du inte lägga upp lite tändnings tabeller och lite på hur det ser ut i omex? :D sugen på se hur de ser ut
Johannes wikström
0768486335

"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
Användarvisningsbild
ringstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: ons feb 28, 2007 11:02 pm
Ort: Örebro

Inlägg av ringstrom »

Wikstrom skrev:kan du inte lägga upp lite tändnings tabeller och lite på hur det ser ut i omex? :D sugen på se hur de ser ut
ska se vad jag kan göra, har en mac hemma så jag får ta med mapp datorn hem nästa gång.

annars kan du ladda ner map 3000 och kolla lite.
http://www.omextechnology.co.uk/Ecus/ecudownloads.htm
Kadett c 16v turbo
bmw e36 m50 turbo
bmw e46 coupe v12 turbo
Skriv svar