Hej,
Var precis och besiktade bilen och fick nedslag på för hög co-halt både på tomgång och på förhöjd tomgång.
Både lambda och HC-halt var bra,
Kruxet är att jag kör på 100% E85 med ett Megasquirt.
Motorn är nyrenoverad och har gått ca 50mil. En Sierra V6 2,9.
Hade en fundering om det är katalysatorn som e dålig. När jag tog den visste jag inte skicket på den, om den kan påverka nått?
/Oskar
Hög co-halt med etanol
Hög co-halt med etanol
Oskar Hellqvist
Vad är bra lambda och hc, och vad är dålig co?
Är det lambda 1,000 och hc 0 men co 0,7?
Eller är det nära 100 i hc, och över 1% co?
Du kan inte mäta före katten någelunda smidigt?
Är det lambda 1,000 och hc 0 men co 0,7?
Eller är det nära 100 i hc, och över 1% co?
Du kan inte mäta före katten någelunda smidigt?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
En fiffig grej att mäta är co2 också, troligen syns det på bilprovningen, men det är väll sällan bilprovningens kunder får ta del av hela resultatet...
Har själv en opus mätare som har varit riktigt bra som felsökningshjälpmedel. Oftast har det visat sig vara avgasläckor som ställt till det. Med tex en avgasläcka blir det svårt som attans att få bra HC och CO när man måste fetta på ordentligt för att träffa rätt lambda. Örat är också väldigt bra att använda som avgasmätare, om bilen missar lite då och då så drar co och hc upp snabbt, även om du snittar ett fint lambdavärde.
Har själv en opus mätare som har varit riktigt bra som felsökningshjälpmedel. Oftast har det visat sig vara avgasläckor som ställt till det. Med tex en avgasläcka blir det svårt som attans att få bra HC och CO när man måste fetta på ordentligt för att träffa rätt lambda. Örat är också väldigt bra att använda som avgasmätare, om bilen missar lite då och då så drar co och hc upp snabbt, även om du snittar ett fint lambdavärde.
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+