Jarmo Y skrev:Men behövs det en flödesbänk om man är efter arean? Om man vet arean, tex: Volvo b 20 motor, ska arean bli nånting annat om det flödas mer eller mindre? Hur mycket ska vara skillnad på flödet att det syns märkligt på bromsen?
Visst flödesbänk är bra att ha, har haft flödesbänk över 15 år, nu har inte, ska bygga en så snabb som möjligt, tänkte köpa PTS boxen från usa, men just nu det går inte att få från tillverkaren? Om det är någon som har en till salu, köpar jag direkt..
Du kan nog alltid gå efter arean, men hur vet du hur stor area du skall ha om du inte vet vad toppen flödar.
Med 530/531 b20 osv. som är vanliga så vet man ju var dom hamnar i flöde och då kan man också göra arean ganska rätt utan flödesbänk.
Men får du en topp som du inte har några siffror på så blir det lite värre, klart man kommer ganska nära med att gissa och oftast flödar dagens 4v toppar mera än vad motorn tar i vanliga fall så där går det bra att gå enligt arean, men 2V toppar som man måste trixa och gräva lite mera i så är svårare att gissa sej fram till en area.
Jarmo, Jag köpte en E36 325 igår, 190hk så får vi prova bänkarna sen.
/Andre'