Stoppa i T5 motor i 850 GLT, diverse frågor!

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Stoppa i T5 motor i 850 GLT, diverse frågor!

Inlägg av larsat »

Hej, har tänkt byta motor i min 850 nästa år, och just nu sitter en GLT motor som snurrat över 42k mil o är tokslut.

Har lite frågor eftersom man är grön på alumotorerna..

Tänkte renovera upp en T5 motor istället o slänga i bilen men kommer köra den utan turbo med GLT kammarna, dvs som en GLT motor tillsvidare, är tänkt jag ska trimma vidare på den senare varför jag väljer T5.

Hona cylindrarna, byta ringar o lager o packningar, samt fräsa upp vevhusventilationen (har läst för länge sen att man bör göra det vid trimning då den tydligen är trång?) hade jag tänkt göra.
Är det något mer man bör tänka på om man ska överladda så småningom och få det att funka? (Kommer stoppa i H-stakar oxå).

Tänkte använda toppen till T5 motorn, det ska väll funka bra att flytta över GLT kammar från -92?
Är det någon som vet om det kan ställa till några problem i övrigt att göra denna operation, och vilka T5 motorer från V70 passar i 850?
Vilka motorvolymer finns på T5 motorerna? Har tänkt köra med den "vanliga" stora motorn.

850in är från 92 och jag tänkte använda samma växellåda som tidigare tillsvidare, det är lite halvkassa synkringar men den funkar bra ändå och än sålänge blir ju ingen effektökning så kör nog samma koppling då det inte verkar vara något fel på den.

Insug, grenrör o allt sånt har jag ju redan från GLT motorn, ska jag trimma vidare senare bygger jag egna delar.

Vad är rimligt pris att betala för en <20k mil T5 motor med bara komplett botten+topp?

Mycket frågor, hoppas nån kan ge lite svar! MVH
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende

Inlägg av henkeboi »

Dom motorerna som finns är ju T5 2,0 (italienimport), T5 2,3 som är "vanligast" iaf vid trimning vad jag förstått, och T5 2,5 som bara finns som lättryckare vad jag har förstått. Volvofanatikerna får rätta mig om jag har fel :)

Problemen med motorerna har ju varit en underdimensionerad vevhusventilation och mycket hög leak down så jag tror du är på rätt spår om du vill ha en kul motor. Ev stressborrar du motorn för att få bort problemet helt.

Däremot förstår jag inte två saker:
1. Varför vill du turbokonvertera en 850 GLT? Eller är det en T5 du har nu? Blir ju så jobbigt annars med besiktning o allt. Och 850 T5 är även billiga i inköp för att dom drar så mycket bensin när dom är lite småtrimmade.
2. Varför inte göra klart motorn först och SEN stoppa ner den i bilen, nu när du har en fungerande bil som den är? Mkt roligare att mecka motor när man kommer åt. :thumbright:
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Tack för svar, det står ju i tråden att jag har en GLT o att jag byter för att nuvarande motor är slut, anledningen att jag väljer turbomotor nu är för att kunna skrota bilen senare o flytta motorn till annat projekt och FÖRST DÅ börja överladda.. och då hamnar den nog i nått bakhjulsdrivet....

En borrning verkar vara att föredra på alublocken, men då måste man skaffa ÖD kolvar va? :roll:
Skeden
För mycket laddtryck

Inlägg av Skeden »

larsat skrev:Tack för svar, det står ju i tråden att jag har en GLT o att jag byter för att nuvarande motor är slut, anledningen att jag väljer turbomotor nu är för att kunna skrota bilen senare o flytta motorn till annat projekt och FÖRST DÅ börja överladda.. och då hamnar den nog i nått bakhjulsdrivet....

En borrning verkar vara att föredra på alublocken, men då måste man skaffa ÖD kolvar va? :roll:
japp öd kolvar..
940ltt, Projekt
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det känns ju relativt värdelöst att behöva köpa nya kolvar bara för man måste borra blocket pga att dom är kassa orginal, eller vad?
vad jag förstått blir det mycket vändkanter i blocken, så en motor som gått 20k mil går inte hona o sen bara byta kolvringar? :roll:
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

på nyarde block, mins inte årtal men tror det e från 00 och det e 2,4 turbomaskin e det frästa luckor i vevhuset orginal,har egentligen inget med vevhusventilationen att göra utan e till för o flytta luften från undersidan på den ena kolven till den andra när den ena går ner o den andra upp

Bild
borra behöver du nog inte om du hittar ett fint block, en del brukar stifta blocken upptill för det ska bli stadigare men det körde inte jag med på den motorn jag byggde åt kompisen

Du får väl slå en pling sen nångång kan vi prata lite mer
    Bild
    Användarvisningsbild
    larsat
    Forumsberoende
    Kontakt:

Inlägg av larsat »

ok, ja bäst är väll att hitta nån smälld V70 motor kanske, fram till vilken årsmodell V70 går bra att köra med i 850 då?

krav är att GLT insug/grenrör passar från 850 -92 o allt annat förståss..

jag hör av mig danne när jag fått ordning på 945an först så jag har plats meka motor!
    Användarvisningsbild
    larsat
    Forumsberoende
    Kontakt:

Inlägg av larsat »

Krav är oxå att 139,5 - 23 - 53 mm H-stakar passar med 25,67mm bredd stor/lillände.
    Kolvar spelar ingen roll sålänge dom är smidda, och det är väll alla turbokolvar i 5orna?
    Användarvisningsbild
    Daniel Bjälevik
    Forumsberoende
    Kontakt:

larsat skrev:ok, ja bäst är väll att hitta nån smälld V70 motor kanske, fram till vilken årsmodell V70 går bra att köra med i 850 då?

krav är att GLT insug/grenrör passar från 850 -92 o allt annat förståss..

jag hör av mig danne när jag fått ordning på 945an först så jag har plats meka motor!
    2,4 blocket passar rätt i mot topp osv får byta ett av dom främre motorfästena mot ett från xc tror jag det va, kan ha det ligga i garaget
    Bild
    Användarvisningsbild
    larsat
    Forumsberoende
    Kontakt:

Inlägg av larsat »

ok är det samma mått på stakarna i 2,4 liters motorn då?
    tänkte ju köra me toppen från turbomotorn oxå o bara flytta över kammarna från GLT'n -92

23mm kolvbult lär det väll vara antar jag, o samma vev? men kanske skiljer i längd på stakarna om kolvarna är lägre eller nått, måste va rätt bredd på stakarna oxå 25,67mm
    Användarvisningsbild
    Daniel Bjälevik
    Forumsberoende
    Kontakt:

samma motor,bara olia borr,är bara italien 2.0 som har mindre slag om jag minns rätt,va ju några år sen jag byggde den maskin
    Bild
    Användarvisningsbild
    larsat
    Forumsberoende
    Kontakt:

Inlägg av larsat »

ok så det är något större kolvdiameter alltså, men samma komphöjd o samma infästning mot grenrör/insug som 850 motorerna?

det låter ju smidigt, då ska man alltså leta efter V70 2,4 liters 5a efter -00?
    Stettler
    För mycket laddtryck

Inlägg av Stettler »

Om du skall bygga turbomotor på Volvo vitfemma. Då skall du satsa på 2,0L eller 2,3L. Samma motor, bara olika slag.
    I dem har du 81mm borr, övriga har 83mm, och det håller inte har det visat sig (beror på hur mycket det skall trimmas).
    Du bör även skaffa vevaxel 90 slag från nyare motor -01 och framåt (för 139-stakarna). Den är lättare.
    Kolvarna är inte smidda, utan dem flesta brukar använda S60R kolvar (om du skall ha 83mm borr) eller smidda. Beror också på hur mycket du skall trimma. Original håller för 500hk med en bra mappning.

Borra lär du behöva. Precis som du säger så har dem flesta rätt bra med vändkanter, så till först ÖD behövs allt.
    Sen vad det gäller vevhusventen. Där tvistar dem lärde. Själv tycker jag man kan göra det när man endå är igång.

Sen finns det ju självklart massa tips och trix med vattenkanaler, portning och "plunchning" av block.

Vad har du tänkt satsa på i hk??
    Användarvisningsbild
    larsat
    Forumsberoende
    Kontakt:

Inlägg av larsat »

Tack för svar!
    Det spelar alltså ingen roll vilket block man har sålänge det är turbo från en 850, alla är likadana? 2,0 eller 2,3L?

Veven ska man däremot ta från efter 01? Samma mått som 850 2,3L veven men lättare?

OM jag måste borra så köper jag ju inte orginalkolvar utan smidda isåfall, men det känns lite overkill och blir rätt dyrt.
    Går det inte hitta ett fräscht turboblock och hona o byta ringar bara?

Effekten är inte så viktig men om jag förstått rätt ska en motor med H-stakar palla runt en 500hk och det är ju inte så dåligt det..

Vad är plunchning?
    Användarvisningsbild
    Dennis Öhman
    Forumsberoende
    Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

ursäkta OT nu men, om jag har en 850 140hk, bara lastar i en t5 på 225hk, byter boxar, funkar bilen som den ska då``
    Dänniz 073-8447664
    Skriv svar