ska börja bygga 4-link på min 240

Modifieringar och tips
Misterfreddy
För mycket laddtryck

ska börja bygga 4-link på min 240

Inlägg av Misterfreddy »

Tänkte börja bygga 4-link på min 240 och behöver råd och tips
Och vad jag läst mig till och förstått så ska man placera bakaxel där man vill ha den höjd mässigt när den står på backen.
Sen när man gjort det försöka få infästnings plattorna så centrerat mot bakaxel som möjligt så stagen nästan är i våg?
Och att stagen ska var runt 700mm långa?
Sen sätta in fästningarna i karossen så långt i sär som möjligt
tänkte även fästa coiloversna bak på axel

Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar mycket tacksam för svar
Gjorde en liten fin bild på hur jag tänkt :D

Bild
Nova Jörgen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Vad ska bilen användas till? Det är STOR skillnad på hur ett optimerat 4-link för en Dragracing bil eller en "vanlig" åk bil ska var utformat.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Misterfreddy
För mycket laddtryck

Inlägg av Misterfreddy »

tanken men bilen är att kunna åka på strippen bana och gata
Givetvis så får man justera 4-linken beroende på vad man ska göra
SRyLul
För mycket laddtryck

Inlägg av SRyLul »

Efter vad jag hört om 4länk, så ska du nog inte lyssna på strip-åkarna när du bygger.
De som kontrollerar bilar, tex sfro, godkänner inte deras lösningar.
Bygg för bana och justera lite om du kör på strippen, så blir det lättare att köra på gatan åxå. ;)
En fråga av en amatör: Om du har fjäderfästet bakom axeln, blir inte krafterna konstigt riktade då?
/Samuel R
Projekt: Toyota Corolla KE20 -73 med Saab B234L 199hk
Misterfreddy
För mycket laddtryck

Inlägg av Misterfreddy »

ockej tack för tipset men är min tanke om hur 4 linken ska sitta är det bra?ska tänka över det med stötdämparna
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

Vad jag läst mig till så ska det övre staget gärna vara vinklat neråt lite grann, Ca 11-15 graders vinkel. För att få bättre fäste.

Men det är bara teori men tänk på att gärna ha några hål uppåt och neråt att kunna justera stagen senare. Så att inte det övre staget sitter i högsta hålet på infästningen på karossen.
Chevelle SS -65
Misterfreddy
För mycket laddtryck

Inlägg av Misterfreddy »

tackar så mycket för tipset
Användarvisningsbild
Lasse
För mycket laddtryck

Inlägg av Lasse »

Nu är ju jag dragracer så mig ska man ju inte lyssna på :wink:

Men jag skulle säga att utgå ifrån hur det ser ut orginal. Mät upp så du kan sätta stagen lika dant för det funkar ju ypperligt och går genom besiktning.

Sen för att justera 4-länken finns ingen gyllende regel att det undre staget ska vara horisontellt och att övre skulle luta 15 grader eller nått sånt. Det beror helt på vart du har tyngdpunkten effekt höjd fjädrar osv..

Instant center (ic) är det vi letar efter hela tiden, det är en tänkt punkt där stagen skulle mötas om dom var så långa att dom möttes.
Ju högre och och kortare ic vi får desto hårdare och kortare reaktion får vi och lång låg ic gör att man viktförskjuter mer men separerar axeln mindre från chassiet.

Det bästa du kan göra är att köpa en bra bok i ämnet. Det är riktigt roligt att sätta sig in i när man börjar förstå hur det funkar.
Misterfreddy
För mycket laddtryck

Inlägg av Misterfreddy »

tackar så mycket för svaret tycker det är riktigt intressant å höra allt har köpt sfro boken men tycker den är svår att förstå
Mekken
För mycket laddtryck

Inlägg av Mekken »

Lasse skrev:Men jag skulle säga att utgå ifrån hur det ser ut orginal. Mät upp så du kan sätta stagen lika dant för det funkar ju ypperligt och går genom besiktning.
Spelar det någon roll om man utgår från bilens org infästningar eller om man utgår från axelns och bygger nytt i karossen istället?
Användarvisningsbild
Lasse
För mycket laddtryck

Inlägg av Lasse »

Mekken skrev:
Lasse skrev:Men jag skulle säga att utgå ifrån hur det ser ut orginal. Mät upp så du kan sätta stagen lika dant för det funkar ju ypperligt och går genom besiktning.
Spelar det någon roll om man utgår från bilens org infästningar eller om man utgår från axelns och bygger nytt i karossen istället?
Jag vet inte om jag riktigt förstår frågan. Men om du ställer bilen på backen och mäter var du höjden på infästningspunkterna från marken. Sen kan du göra en skalenlig ritning på var skärningspunkten hamnar. Detta är ju bara en utgångspunkt. Skulle inte tro att svensk bilprovning kommer bråka så mycket.

Här finns en del, jobbig sida dock.
http://racetec.cc/shope/
THE SHOP
För mycket laddtryck

Inlägg av THE SHOP »

Kolla på motorsoffan, gå in på nitroz, sen vidare till soffan. flera program om bakvagnar.
Skriv svar