Lindqvist Racing skrev:Precis, Erland. Det gäller att få till en topp som funkar bra på just denna motor. Det kanske ska ses som en bromstävling i första hand. Men att topparna också flödas för att se sambandet. Bygger man bara efter maxflöde i toppen så funkar den kanske inte så bra på motorn. Det är detta jag tycker ska bli intressant, hur flödet avspeglar sig i effekt och vrid.
Jag trodde att det är dethär vad denna bromstävling handlar om,
eller som kundjobb, kunderna blir säkert inte glada om du säger efteråt att de ska bytas värre grejor till motor och dåå den toppen kommer att flyga

Om de hade varit 50-55 förgasarna i motor, hade jag kört med nyare B20 topp, (har 2st. på fint skick) och minst 48mm/37mm ventiler, ingången till topp större än 39mm naturligtvis.. och om epoxy och svetsning tillåts, även bättre..
Med 45mm weberförgasare i flödesbänken sjunker mitt 182cfm säkert under 170cfm men det räcker bra till denhär basic gatmotor. ( dellorto 45 flödar mer än weber om jag minns rätt..)
Knotan, var inte sur för jumboplats, du var med i allafall. Jag, som har bromsat hundratals bilar i bromsbänken, dom flesta i inertiabänk, flera B20 motorer också, vet att din 157hv är inte alls dålig, med tamare kamaxel och 40mm dubbla det blir säkert bättre på gatan.. och glöm inte att alla bänkar visar inte samma siffror.
Kommer ihåg en Opel 2.0 16v folkracebil, jag filade toppen till den på en dag hela toppjobb, det blev 193hk med 40mm/ 34.5mm halsring, dubbladellorto, trimkamaxlar, egenbyggt insug, annars helt original motor. Ägaren sa att det brukar vara 220hk på folkracetrim på dessa motor med 40mm dubbla

Han har haft 2 st. likadana bilar efter den, den första hade ca. 160hk och nuvarande bil med 45mm dubbla förgasarna, trimkamaxlar, lite över 170hk, jag undrar var ligger dom 220hk Opelfolkracemotorerna.