Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Tegheim skrev:I'm back! Har idag suttit och ritat lite på hur man ska avsluta axeln emot växellådan. Nållager, gängor, splines osv...

Är fortf helt borta gällande splines, men har fått svar från företag att dom gärna hjälper mig att tillverka dem. Dock hade jag gärna velat veta teorin bakom själv innan jag lämnar bort det.

Har tyvärr inga bild-bevis på att jag jobbar, men ni får helt enkelt tro mig :)
cool..
jadu.. Splines är ingen barnlek att räkna fram.
det är kuggflankmått som ska stämma på både hona och hane.
kuggvinkel etc etc..
Enklast är juh 90graders kugg. då kan man enkelt sätta i delningsmaskin och fräsa med hörnet på en pinnfräs.
Ska det vara annan vinkel är det specialplattor eller skivfräs som gäller.
när man gör honan lämnar man bort,,, ;)
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Honan kommer jag som du säger inte göra själv hur det än blir. Men jag skulle gärna velat göra hanen själv. Man vill ju ha gjort så mycket som möjligt själv :) Kommer få lämna bort slipning och dylikt ändå :(
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
FMR
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre feb 18, 2005 11:26 am
Ort: Emmaboda

Inlägg av FMR »

Går och göra splins själv det har jag gjort i bland om det inte är på hundradelen exakt o honan är av en modell hylsa..

hanen är ju bara att fräsa som sagt. Honan tillverkade jag en hylsa med frästa spår i och drog sedan dom med kilspårstål..bara o sätta i ett kilspårs ämne efter varje dragning är klar sen har man en hona går rätt smidigt o snabbt..
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 942
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Inlägg av blackadder »

Trådgnista invändiga splines går ju annars alldeles utmärkt.
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Inlägg av Mattias Hahlin »

Jag har inget vetenskapligt att tillägga till "bomförbandet" som du skrev, ska kolla lite när jag kommer tillbaka till luleå. :D

Men mitt tips är att gå på ngnt standardmått, tex så märkte jag att ingående axel till både Tremec T56 viperlådan och Corvette C5 ingående axel har samma mått och utseende, tänkte att det kan göra tillverkningen enklare!?

Dessa lådor har 11/8-tum x 26-splines, alltså 28,575mm diameter.
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Kommer troligtvis använda mig utav en standard-spline som benäms med Pitch.

ANSI 24/48 - 27.
Modulen är då 1.0583
Den är max 29.633 ytterdia, och 27.20 i botten på splinesen. 27st splines, och evolvent-profilerad med 30grd ingreppsvinkel.
Detta är en standard som exempelvis syns på vissa Volvo's drivaxlar.
Har fått beräknat att med 500kW på 10000rpm så har jag en säkerhet på ca 2.25 gånger.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Fått dit splinesen på CADen iaf...

Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Det har inte hänt så mycket med stålet, har mest suttit i CADen på lediga stunder. I helgen flyttade jag det sista från lägenheten till vårt nya hus. Så förhoppningsvis kan jag börja jobba lite aktivt med detta igen.

Några ritbilder, som kanske egentligen är helt ointressanta, men nån kanske gillar tecknat oxå :)

Bild
Bild
Bild
Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Några CAD-teasers, tror dom varit upp tidigare?
Den övre kåpan är förstärkt för watt-länken, har inte fört in det ännu i sammanställningen som ni ser under...

Bild
Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Misterfreddy
För mycket laddtryck
Inlägg: 420
Blev medlem: fre okt 09, 2009 4:30 pm
Ort: Katrineholm

Inlägg av Misterfreddy »

lite nyfken på din fyrlink sitter den innanför "rambena"lika så coiloversna?
Fredrik Hagström
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Misterfreddy skrev:lite nyfken på din fyrlink sitter den innanför "rambena"lika så coiloversna?
Ja, ritningen är ett första utkast som är ganska gammalt. När jag väl byggde i bilen så satte jag länkarmarna och coilovers innanför rambenen. Är påväg att göra om det lite, men kan fota det lite om du är nyfiken :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Misterfreddy
För mycket laddtryck
Inlägg: 420
Blev medlem: fre okt 09, 2009 4:30 pm
Ort: Katrineholm

Inlägg av Misterfreddy »

det skulle var riktigt intressant om du hade lust att fota lite mvh fredrik
Fredrik Hagström
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Har haft det tufft på jobbet i flera veckor nu. Jobbar ca 10-12h om dagen, och har haft svårt att hitta ork att jobba på bilen.

Men idag var jag ute en sväng och gjorde en slutmätning av framvagn emot befintlig bakaxel. Bakaxeln ska vara rätt emot karossen sedan tidigare när jag byggde den. Numera är ju att allt vad kaross bortkapat så mätning är svårt.

Kryssmätte mellan vänster bak/höger fram och vise versa. Avstånden är 3092mm och 3090mm :)
Tyckte det var ganska bra, så så fick det bli!
Nu ska det börjas bygga ihop med karossen igen!


Tyvärr har jag flyttat till hus, och kabeln till kameran försvann i en kartong... Så bilderna uteblir en stund...
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
mårten nordström
För mycket laddtryck
Inlägg: 390
Blev medlem: ons jan 04, 2006 4:18 am
Ort: kumla

Inlägg av mårten nordström »

nej men nu har det tagit för lång tid igen :P
Att gå på krogen är som att öppna en ask choklad. Alla godbitar är redan tagna och allt som återstår är några spritfyllda äckel i hörnen...
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Sorry! Har jobbat lite med att sy ihop den nya ramen med karossen iaf!

Bild
Bild
Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Skriv svar