Volvex skrev:Otroligt tufft
Försökte själv engång med en saab b202 i fården. Men kroknade när min moppesvetsade lådan sprack. Trodde inte opellådan överlevde 1sek me så mycket mos som du kör med,fränt www.imageshack.us/
kör jag med finns säker nått bättre
Finns ju 2 olika opel lådor som passar på saabs kortmotor, dels den från omega a 2.0 som inte är speciellt mycke att hänga i granen... Dels den ur omega b! De finns en Omega B med V6 låda och Calibra turbo motor som körde med runt 600hk tror jag, sen uppgraderade han till en ZF då effekten steg mot närmare 800 i motorn
Kul med nått annat än en volvo motor i en volvo! Volvo motorerna är ju annars rätt populära att sätta i nästan allt som är bakhjulsdrivet. Roligt att nån går mot strömmen ibland!
tänkte man får lägga in en bild på det nya åket som saab motorn förmodligen ska i:D
ombyggd 75a tror att dom har slaktat en gammal turbo för det är mycket delar på den från 240 turbo:D
det finns julite rost i golv som syns i bilderna men har vart inne lite på rörgolv etersomm det finns rost och att motorn kommer att komma ganska lånkt bak ni kanske har några idder hur man kan bygga??
Grymt kul bygge. Ska också bygga RWD saab så småningom. Köp en spec.koppling. De pallar med en hel del samt är väldigt lättkörda. Kan skrika lite om dom ibland men vaffan...
volvo__242 skrev:
ombyggd 75a tror att dom har slaktat en gammal turbo för det är mycket delar på den från 240 turbo:D
Om man läser lite mellan raderna där så får jag intrycket att det är en original turbo bil som fått nytt chassinummer
Eller missuppfattade jag dig totalt nu ?
Volvo 745 Tic - Portad 531,extraktor,K27, 50 mm Wastegate, 6 pucks sinter och förstärkt Sachsplatta Sprut på G!
Volvo 242L - 76 B23E & M46 Bruksbil
Volvo 242DL - 75 355 & 4 -petad manuell, kass låda, usa skräp!
Volvo 140 Cab - Sommar bil
blev inte mycket med den bilen ska skrotas eller sälgas om någon är intresserad?.. har köpt en 244 -88b som det ska byggas på samt att den e rostfri. bilder kommer.
Om du söker på garaget "saavo"(tyvärr jag också!) så hittar du nog en orange 242-75. Jo,sumpen byggdes helt ny med bara fästkransen som utgångsläge och motorfästena blev lite pyssel med pappmallar o står nu på B30 kuddar.Filteraddaptern var ju också en del pyssel med. Men sånt har väl du redan löst,eller ska du inte använda motorn från din gamla?
såg riktigt bra ut i din bil:D. har du några bilder på dina motor fästen?. i min bil byggde jag kanske lite väl mycke med motor fästena blev lite rör hit o dit så fik sätta generatorn åt fel håll framför motorn ska sätta in lite bilder här på det..
ska använda mig av et B202 block utan balansaxlar orginal + att motorn ska in en liten bit i bilen .
Har inte kapat i balken,tog bort volvos aluminiumfästen och bultade 164-kuddarna i befintliga hål.Har varit dålig med kameran men motorn ska snart ur så då kan du nog få ett par riktiga närbilder om du vill.
Hur trivs du med din växellåda? Jag åker med en tidig R25:a pga att den har kortare 1:a.Alla pratar om hur "dåliga" dom är,men har dom kanske bara fått oförtjänt dåligt rykte?Fick byta växeförare pga brutala fullgasväxlingar och tyckte den såg minst lika stadig och välbyggd ut invändigt som getraglådorna.Såg att du rensat 5:an,Har du analyserat varför?Kanske man ska välja utväxling efter det o bara använda 5:an som transport o sikta på utvarvad 4:a på 400meter om det är an svag länk?
trivs ganska bra med den faktist 1a lådan var det mycke lager ljud pga att kardanen tryckte på axeln in i lådan och 5an gick nog pga av det skulle jag tro fast brukar aldrig använda den växeln bara om man åker längre sträckor.. bytte innehållet i lådan då tog innehållet från en låda från 87 tror jag det var som inte gått långt som dom hade haft problem med 2ans växel, och aldelesriktigt var det så men körde med det ändå fick växla mjukt bara, sen bytte jag till en r25 från en v6 från -98 som gått 10000mil bara och den har hållt väldigt bra men man får se snart när man går upp mot lite över 400hk kör nu med cirka 320hk.