vw golf turbodiesel

En plats för olje-brännare!
b20an
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: tor jul 30, 2009 7:35 am
Ort: HÖÖR
Kontakt:

vw golf turbodiesel

Inlägg av b20an »

hello
undrar mån någon vet vad hur många pollar det är i en vw golf 1,6 vet ej årsmodel turbodiesel och hur mycket laddtryck en sån klarar
Rasmus 85
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Ort: Pedersöre, finland

Inlägg av Rasmus 85 »

Tror de är 70 hästar original,har en kompis som laddade allt vad som fanns, pumpen ställd i botten o urkopplad wastegate ca 2,5 bar men turbon havererade o järnbitar for in i motorn så den blev skrot,men 1,5 bar till vardags är inga problem.. :thumbright:
wccc.fi är ett forum
Emyl
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: ons jun 02, 2010 10:08 pm
Kontakt:

Inlägg av Emyl »

Jag har nyss skaffat mig en golf 2 -85 1,6l diesel (ej turbo).. 40kW.. dvs 54hk!
Amazon221
För mycket laddtryck
Inlägg: 227
Blev medlem: tor jul 13, 2006 7:39 pm

Re: vw golf turbodiesel

Inlägg av Amazon221 »

b20an skrev:hello
undrar mån någon vet vad hur många pollar det är i en vw golf 1,6 vet ej årsmodel turbodiesel och hur mycket laddtryck en sån klarar
68hk och 133nm, ladda 1.5 med bottnad pump är inga problem
Användarvisningsbild
E.Börjesson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: ons feb 10, 2010 12:43 am
Ort: Kinna

Inlägg av E.Börjesson »

Någon som vet vad som skiljer Caddy Mk1 surdiesel & Mk1 turbodiesel?
Grenrör & turbo, men vad mer? Det är ju en diesel så antar att de inte är stor skillnad.
Inne på att turbokomvertera en suris..
http://www.autofiber.net" onclick="window.open(this.href);return false;

Kolfiber
Glasfiber
Kevlar till din bil !
A.Jönsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: sön maj 18, 2008 10:14 pm
Ort: Helsingborg

Inlägg av A.Jönsson »

E.Börjesson skrev:Någon som vet vad som skiljer Caddy Mk1 surdiesel & Mk1 turbodiesel?
Grenrör & turbo, men vad mer? Det är ju en diesel så antar att de inte är stor skillnad.
Inne på att turbokomvertera en suris..
Har för mig att där är en liten skillnad på kompet.
Skruva på grenrör turbo och insug bara.

Skillnaden ligger på pumpen, sugdieseln saknar aldaklockan = den matar soppa direkt du gasar = turbon blir glad !

Sugdieselspridarna har 130bar öppningstryck , 155bar på turbospridarna.
Rasmus 85
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Ort: Pedersöre, finland

Inlägg av Rasmus 85 »

Finns inga originala caddy mk1 men turbodiesel tyvärr..Men dom fanns med 110 hästars insprutad bensinmotor,vad som skiljer 1,6 d/td motorn är att td motorn har en rökgasbegränsare på pumpen,helt onödig sak enligt mig,så borde den ha oljeretur från turbon i blocket,eventuellt oljekylda kolvar,samt bättre koppling,men det går bra att montera turbo på en sugis,har flera bekanta som har gjort det
wccc.fi är ett forum
Användarvisningsbild
E.Börjesson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: ons feb 10, 2010 12:43 am
Ort: Kinna

Inlägg av E.Börjesson »

Okej, räcker alltså att skruva på pumpen lite? Eller blir de för tort med diesel när laddtrycket kommer?
Hur mycket laddar dina kompisar & hur mycket har dom skruvat pumpen?
http://www.autofiber.net" onclick="window.open(this.href);return false;

Kolfiber
Glasfiber
Kevlar till din bil !
A.Jönsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: sön maj 18, 2008 10:14 pm
Ort: Helsingborg

Inlägg av A.Jönsson »

Dieselmotorn går alltid med luftöverskott , du kan inte köra den för "snålt" som en bensinmotor.

Dieselns förbränningstemperatur blir högre vid större bränslemängd.
Kompensera med laddtryck för att hålla ner värmen.

Montera en tempgivare innan avgasturbinen så att du vet vad som pågår.
Användarvisningsbild
E.Börjesson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: ons feb 10, 2010 12:43 am
Ort: Kinna

Inlägg av E.Börjesson »

Är det samma motor i Golf1 diesel som i Golf 2 diesel? Jo det vet jag, men menade att när laddtrycket kommer så slår den av p.g.a för lite soppa?
Före avgasturbinen, du menar avgastemp i grenröret?
http://www.autofiber.net" onclick="window.open(this.href);return false;

Kolfiber
Glasfiber
Kevlar till din bil !
Rasmus 85
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Ort: Pedersöre, finland

Inlägg av Rasmus 85 »

Hej,mina kompisar laddar/har laddat mellan 1-2,5 bar :hihi: Jag sålde en caddy 1,6 d till en kompis som monterade turbo från en bmw 324td,han avvände ett 1,6 td grenrör,o en adapterplatta med lite rörkrökar,för att få turbon åvanför ventilkåpan så han kunde dra oljereturen dit,skruvade upp pumpen allt som gick å det laddade 1,7 bar med pluggad wastegate,samt slirande lameller på de 4 högsta växlarna,jag tror nog att effekten ökade dubbelt från originalets 54,men allt roligt har ett slut, topp packningen blåstes ut efter några dagar troligtvis för att den var över 20 år gammal,så han bytte packning o tog bort turbodelarna o kör nu helt original,för att caddy diesel är mycket billiga att köra med här i finland för att de väger så lite så har de mycket billig bilskatt..
wccc.fi är ett forum
Användarvisningsbild
E.Börjesson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: ons feb 10, 2010 12:43 am
Ort: Kinna

Inlägg av E.Börjesson »

Okej okej, Passar motor från Golf 2 GTD (turbodiesel dvs..) i Caddy mk1?
Vilka mods behövs?
http://www.autofiber.net" onclick="window.open(this.href);return false;

Kolfiber
Glasfiber
Kevlar till din bil !
Rasmus 85
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Ort: Pedersöre, finland

Inlägg av Rasmus 85 »

Du behöver åtminstone fästet i ändan av växellådan från caddy,el golf1,är inte helt säker om de övriga motorfästena passar från golf2,men om du har en caddy/golf1 så är det bara att ta de gamla fästena. :thumbright:
wccc.fi är ett forum
pekka kiiskilä
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: sön mar 26, 2006 11:30 pm
Ort: Vara (Helås)

Inlägg av pekka kiiskilä »

Att få i en motor från mk2 i mk1 är inga problem, motorfästet fram samt vid kamkåpan sedan är det bara bulta i ,

Hur mycke effekt mm man kan få ut ur 1,6an mm ska jag inte spekulera i men jag vet hur mina diesel motorer funkar vid högre ladd framförallt mk2 td med justerbar vastergate med pumpen mkt ställd samt 1,7bars ladd i bruksbilen hade den ax sim en mk2 gti 8v och när jag höjde pumpen mer samt ca 2bar+ladd så spann den hela tiden och kopplingen sa upp sig rätt fort jag körde så i ca 1000mil med runt 2bars tryck,

Med 1,7bars tryck kördes den ca 15000mil sedan såldes bilen.
Skriv svar