Slavcylinderhaveri volvo 740

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Slavcylinderhaveri volvo 740

Inlägg av Rogge »

Har fått ett problem med min 744 16V bytte koppling för nån månad sen, allt är frid och fröjd, tills jag har bråttom till jobbet en morgon o ska köra om, kuggar ner till trean kör om, kopplar ur o ska lägga i 4an, kopplingspedalen blir helt lealös. visade sig vara slavcylindern vars kolv har gått för långt ut och hamnat lite på sniskan och således låst sig i urkopplat läge.
bytte slavcylindern till en bättre beg, luftade underifrån med en pipett, allt var frid o fröjd tills...

Imorse hände samma sak igen!!

drog den lite på ettan o petade i tvåan sen va pedalen helt lealös, cylindern ser likadan ut igen, dvs låst sig..

vad kan orsaka detta? vet att jag fick allting rätt när jag bytte kopplingen, för det funkar bra, bara hydraliken till kopplingen som bråkar med mig.

rev itu slavcylindern efter att ha fått bilen till jobbet, packningen på kolven har fått en liten reva. så den ska bytas ut, men inget annat ser ut att ha tagit stryk.

packningen på kolven är som en packbox med en flärp på, kolven går ut precis till att flärpen kommer ur loppet och släpper oljan.

funderar på om det ska va ett stopp på kopplingsarmen eller dylikt, det finns inget spår för nån stoppring i slavcylindern..

hjälp?
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

inte "gropen/hålet" i kopplinsarmen som pinnen från slaven vilar i som blivit för stor då? har varit med om att trampa igenom pinnen på 2 bilar..

lättast att lösa de med är ju att förlänga pinnen någon cm om de nu itne skulle vara hålet som är slitet.
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

hmm, är ju skavt på plasten på pinnen som ligger ut mot armen, kanske några mm bara..

hade ju ner slavcylindern och rengjorde den när jag bytte koppling, kan va så att det låg skit där som försvann i tvätten och då kräver längre hävarm som resulterar i att cylindern behöver ett längre slag...
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

De lilla kan räcka.. Men när de sitter ihop, kan du då trycka in slaven mer?

Isf är de ju bara längda på pinnen.. Har även svetsat ihop hålet i armen på nån bil.
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

jag har faktiskt inte provat, ska kolla på det när jag fått ny packning o fått ihop det igen..
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Inlägg av Robert Markström »

gör en ny pinne 10mm längre än den gamla av en gammal mejsel eller nått. funkar kanon kan jag intyga : )
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Jims
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: mån sep 14, 2009 9:25 am
Ort: Haparanda

Inlägg av Jims »

Ska de inte sitta en låsbricka av typ denna modell?
http://www.internordic.biz/UserFiles/Im ... r/MB04.jpg


På merca så har jag för mig att de gör det iallafall. Tror att de inte behövs nått typ av spår med dessa låsbrickor.
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

har fått ihop et nu, inte luftat än dock.

när det sitter ihop så kan jag trycka ihop slaven mycket, flera cm, men kolven är ju även fjäderbelastad, så den ska eliminera eventuellt spel.
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Inlägg av Robert Markström »

Jims skrev:Ska de inte sitta en låsbricka av typ denna modell?
http://www.internordic.biz/UserFiles/Im ... r/MB04.jpg


På merca så har jag för mig att de gör det iallafall. Tror att de inte behövs nått typ av spår med dessa låsbrickor.
den där brickan forcerar man lätt om armen går för långt, sitter bara där så att inte kolven ska trilla ut om du typ tar bort kopplingsarmen. blir ju ganska bra tryck i cyllen så går den mot den där brickan när du kopplar så flyger den sin kos :) förläng pinnen ist. gjort det på min M90 låda. funkar asbra :thumbright:
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

har inga grejer till att förlänga den med..
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Inlägg av Deztallica »

Fick exakt samma fenomen på min. Sköt ut min slavcylinderpinne efter kopplingsbyte. Jag löste detta genom att använda två brickor under kulan som kopplingsarmen är ledad på. Tror jag.... Men nu när jag tänker efter förstår jag inte hur det skulle hjälpa :hihi:

Annars kan du ju köra brickor mellan pinnen och kopplingsarmen som du pressar emot en hylsa så den blir intryckt så den passar (så trillar dom inte bort), eller om jag inte använde brickor i botten (framför kolven).
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

Deztallica skrev:Fick exakt samma fenomen på min. Sköt ut min slavcylinderpinne efter kopplingsbyte. Jag löste detta genom att använda två brickor under kulan som kopplingsarmen är ledad på. Tror jag.... Men nu när jag tänker efter förstår jag inte hur det skulle hjälpa :hihi:
det borde ju hjälpa eftersom du shimsar fram armen, så den trycker tillbaka kolven mer när urtrampningslagret är i 0-spel på tryckplattan..
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

Ta en valfri bult å kapa i lagom längd bara, ingen raketforskning direkt.
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Inlägg av Robert Markström »

Sleeper_86 skrev:Ta en valfri bult å kapa i lagom längd bara, ingen raketforskning direkt.
Skruvmejsel + vinkelharry = succe :thumbright:
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Niceemil
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: tor jul 08, 2010 4:29 pm
Ort: Kolsva

Inlägg av Niceemil »

Hej, en kompis och jag hade samma problem på hans 740turbo
då vi förlorade kopplingen helt plötsligt
men vi hittade en slavcylinder i garaget från en GLT och monterade
den men de gick inte alls länge innan det hände samma sak där med.

och vi kan fram till att 740GLT med hydraulisk koppling har en
annan slavcylinder än Tic modellerna

vi fick iaf tag i en turbo slavcylinder och det löste våra problem :)

/Emil
Emil Sjöberg
Skriv svar