Hjälp med att kapa 130mm rör i 90 grader sökes kring Ume!?

Tjata om vad som helst .
PeterNacka
Lite mer laddtryck

Hjälp med att kapa 130mm rör i 90 grader sökes kring Ume!?

Inlägg av PeterNacka »

Hej, försökt mig på å rita upp 45 grader på rör men misslyckats... Någon som kan kapa mitt rör mot betalning med riktig metallkap ELLER är en fena på att göra mall 130mm i diameter. Röret är i Rostfritt och endast 2.5mm tjockt.

Är denna helgen jag har möjlighet att få hjälp med monteringen av röret som är till en kombipanna så en får någon värme när det donas med diverse bilprojekt :) (Trodde jag kunde en enkel metod. S K E T sig när jag ritade upp såg jag :S )

Tipsa gärna om någon som kan om inte ni kan!

Tackar :)
jos4561
För mycket laddtryck

Inlägg av jos4561 »

en stor vinkel och känsla på rakt rör :D
om det är en böj.
mät längden på böjen, är den 90grader så tar du halva längden och gör ett märke, ta ett murarsnöre el dyl och gör en strypsnara, sätt den vid märket, stryp, jobba ögglan lite fram å åter tills den satt sig på röret så stämmer vinkeln (centrerar själv), tajta till ögglan och märk efter snöret, kapa.
jan-ove
jag tycker inte om när enkla saker typ värmekranar börjar innehålla kretskort
PeterNacka
Lite mer laddtryck

Inlägg av PeterNacka »

Hm, du menar att jag skall justera mig framåt på så vis, hm. Ja, om ingen hör sig strax måste jag ju göra det själv på någe vis :) Tack för idéen!

P.
jos4561
För mycket laddtryck

Inlägg av jos4561 »

kapa rakt rör så gäller nog bara stadig hand å synvinkel :D
men att kapa böj som jag beskrev funkar finemangs, prova en strypögla på en böj så ser du att den centrerar vinkelrät automatiskt (öglan strävar ju att bli så kort som möjligt när man drar åt),
då kan du kapa vilken vinkel du vill hyfsat exakt. har man en 90graders att börja med så mäter man längden på "ytter"sidan exv 70mm- 90grader/70mm=1,28mm per grad x graderna du vill ha exv 22,5 =28,8mm i kapmått.
jan-ove
jag tycker inte om när enkla saker typ värmekranar börjar innehålla kretskort
PeterNacka
Lite mer laddtryck

Inlägg av PeterNacka »

Hej, tack för tipset.

Mitt problem vart när jag skulle göra mindre/mer vinkel än 90g. Då blev allt jag lade runt vågformat. Hörde mig för av en å det är då bara två saker som gäller. Antingen mall i papper eller att man har ett laser-pass som man kan vinkla i rätt grader och hålla över vartefter man ritar på frihand med stöd.

Inlämnat för kapning på Percus AB som gjorde ett ypperligt jobb. Vart väldigt exakt. Behövde inte använda hammaren någon gång! Väldigt trevliga att ha å göra med oxå för oss som bor kring Umeå.

God natt!
Skriv svar