min gamla beemer har nu gått 39k mil med samma turbo och det börjar bli dags att byta,skulle gärna ha tips om vad för snurra som kan passa som lätt uppgradering,i nuläget känns det som det blir alldeles för mkt mottryck i avgashuset,motorn tar sas "slut" vid väldigt lågt varvtal.
hade funderingar på en std snurra till en 325/525 tds.ideer???
Scania L56 -63
Scania L56 -64 delbil
Volvo 145 dl -72 projekt
Duster -74
Kadett city -77 snart 2.4cih
Gmc 3+3 -84
C20 -87 delbil
Suburban k30 -87 monster
Hur länge har du haft den?
Min 318tds slog just om till 37k och jag köpte den vid 30k, den går bra för vad den är och pumpen är helt klart skruvad på. Den drar 0.65 liter/mil oavsett hur jag kör. Den känns likadan som när jag köpte den.
Registret är ungefär 1500 upp till 3000 varv, det går att dra till 6000 men då borde man växlat för länge sedan.
Det kan ju vara bra att veta vad man har för alternativ om turbon skulle säga upp sig. Just nu har jag rätt bra koll, inga läckage eller sånt så den kan klara sig bra länge till men kan vara intressant att höra vad du hittar.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
köpte den i somras,då hade den gått 37k,och pumpen var renoverad vid 34k,kör jag lungt kryper den ner på 0,6 jämt,kör jag som en idiot(vilket blir ca 85% av min körning) så klarar den sej på 0.75.
blandad körning,alltså mellan varje tanktillfälle brukar snittet hamna på 0,68-0,69.vilket ligger en hel deciliter under golf 3an jag körde innan(94 td)
Scania L56 -63
Scania L56 -64 delbil
Volvo 145 dl -72 projekt
Duster -74
Gmc 3+3 -84
C20 -87 delbil
Suburban k30 -87 monster
Kul, då vet jag att min förbrukning är jämförbar med andra åtminstone.
Påminner registret om min eller har den börjat tappa ork på sistone ?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
känns som laddtrycket/vridmomentet kommer senare,och att den blivit segare vid omkörningar,ungefär som att när laddtrycket/draget kommer,ja då får jag växla igen,och det blir väldigt mkt olja i tryckrören.
Scania L56 -63
Scania L56 -64 delbil
Volvo 145 dl -72 projekt
Duster -74
Gmc 3+3 -84
C20 -87 delbil
Suburban k30 -87 monster