Saab motor i en opel

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Sputtnick
Lite mer laddtryck

Saab motor i en opel

Inlägg av Sputtnick »

Hade en liten fundering på att hitta mig en opel kadett eller liknande att ha till folkrace med en saab snurra i. Har hört på några ställen att det ska passa ganska bra utan mod. så nu frågar jag experterna passar en saab kortmotor i vilken opel som helst av grävlingarna. ngn som vet?
Varför köra utländskt när det finns svensk kvalitét.
SAAB 9-3 Vector -08
Volvo PV 544 -64, Projektbil
Alex0512
För mycket laddtryck

Re: Saab motor i en opel

Inlägg av Alex0512 »

Sputtnick skrev:Hade en liten fundering på att hitta mig en opel kadett eller liknande att ha till folkrace med en saab snurra i. Har hört på några ställen att det ska passa ganska bra utan mod. så nu frågar jag experterna passar en saab kortmotor i vilken opel som helst av grävlingarna. ngn som vet?
Vill du slippa behöva byta låda då? Isåfall är det bara Omega som passar vad jag vet.. Och ska du ändå byta låda känns det som att det kvittar vad det är för kaross enligt mig.. :roll:

//Alex
Alexander
BMW e34 m60b40 turbo
Sputtnick
Lite mer laddtryck

Inlägg av Sputtnick »

Omega är väl ändå inte framkraffsare. och där vet jag att det är bara att kläma ner med lite mod med fästen. men att lådan passar vet jag.

För att förtydliga så är det framkraffs jag kommer att köra.
SAAB 9-3 Vector -08
Alex0512
För mycket laddtryck

Inlägg av Alex0512 »

Sputtnick skrev:Omega är väl ändå inte framkraffsare. och där vet jag att det är bara att kläma ner med lite mod med fästen. men att lådan passar vet jag.

För att förtydliga så är det framkraffs jag kommer att köra.
Jaha okej, misstag av mig.. :doh:
Alexander
BMW e34 m60b40 turbo
Rändom
Lite mer laddtryck

Inlägg av Rändom »

Kommer jag ihåg rätt så ska alla vectra lådor 88-95 passa direkt på saab kortmotorn. Och tror de va lådan ur vectra gt som ska ge bäst utväxling/hållbarhet för folkrace.

finns mer information här:
http://www.lowbudgetrides.com/forum/viewtopic.php?t=21
Sputtnick
Lite mer laddtryck

Inlägg av Sputtnick »

Rändom skrev:Kommer jag ihåg rätt så ska alla vectra lådor 88-95 passa direkt på saab kortmotorn. Och tror de va lådan ur vectra gt som ska ge bäst utväxling/hållbarhet för folkrace.

finns mer information här:
http://www.lowbudgetrides.com/forum/viewtopic.php?t=21
Det stod mest om Omega lådorna. Men om jag har fattat rätt så kan man sätta ner en kortmotor i en vectra? passar motor fästena eller måste de moddas?
SAAB 9-3 Vector -08
Cassius
Forumsberoende

Inlägg av Cassius »

Framhjulsdrivna bilar från ~95 och bakåt som saab motorn passar på lådan i (ett eget motorfäste lär du få göra)

Vectra 89-95
Ascona 84-88 med 1.8 eller 2 liters motor.
Kadett E (85-91) med 1.8 eller 2 liters motor. (8 och 16v)
Kadett D GTE -84 som har 1.8 liters motor
Astra 92-97? med 2 liters motor (tror även dom med 1.8or funkar)
Calibra 91-97
Corsa B Gsi har jag för mig också, dock inte helt säker.

Det finns en 1.6a som har samma block som 1.8 och 2 liters motorerna också, men de finns en som har det mindre blocket som 1.4an m.fl har med och då passar de inte! Skillnaden ska man se på att termostathuset sitter i toppen likadant som på en 2 liters motor, annars sitter de på blocket om jag minns rätt....

Omega A (87-93) passar den också i, så länge det är en 2 liters! 2 liters motorerna (C20NE) fanns i alla bilar jag nämnt ovan förutom Kadett D GTE -84.

Vill man sen använda en av ovan modeller som har annan motor är det låda med drivaxlar och fjäderben man behöver! Spindellederna är jag ganska säker på är samma för alla, fjäderben från ascona c funkar på kadett e men vectra a funkar inte, dock funkar vectra sakerna på en calibra och troligen en astra!

Opel har mer eller mindre saker i alla sina bilar så de är lätt att plocka ihop fram och tillbaka ;) Bromsok från Omega B -02 passar t ex på en Manta A från 1970 rakt på bl a :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Sputtnick
Lite mer laddtryck

Inlägg av Sputtnick »

Tack så mycket i stort sett vad jag behövde veta. Då blir det till och bygga en sapel då kanske. Nu behövs bara tid plats och pengar.
SAAB 9-3 Vector -08
Terror_Flynn
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Terror_Flynn »

Skulle en saabmotor passa i en Opel Frontera?
Cassius
Forumsberoende

Inlägg av Cassius »

Terror_Flynn skrev:Skulle en saabmotor passa i en Opel Frontera?
En Frontera med 2 liters C20NE skulle den passa i, inte i 2.4an då det är en CIH motor med helt annat mönster mot lådan!
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Skriv svar