Hade jag på förra bilen jag oxå, men kändes lyxigt så jag bytte tillbaka till nyckel variantenFalo skrev:glykol funkar även till låset, prova inte loctites låsvätska det är nåt helt annatSjälv har jag fjärrkontroll till låsningen:-)

Var hittar man grafitspray? Vad är det för någe?Stettler skrev:Mitt tips är grafitspray i låset. Varken fryser eller kladdar, sen tränger det bort skit, fukt och fett som kan ställa till problem.
Vanligt klöver vaselin till listerna. Smörj in och torka bort det överflödiga.
Det funkar, hade vi på alla bilar under lumpen (F21).
Grafit är en av komponenterna som finns i Teflon. Antingen tar man Teflonspray, eller så skaffar man ren Grafit. Finns hos dem flesta elhandlare.Dennis Öhman skrev:Var hittar man grafitspray? Vad är det för någe?Stettler skrev:Mitt tips är grafitspray i låset. Varken fryser eller kladdar, sen tränger det bort skit, fukt och fett som kan ställa till problem.
Vanligt klöver vaselin till listerna. Smörj in och torka bort det överflödiga.
Det funkar, hade vi på alla bilar under lumpen (F21).
Nu får du nog ta och kolla fakta lite... Grafit är en "hal" form av rent kol, Teflon är DuPonts varumärke för plasten polytetrafluoreten (PTFE). Helt olika saker. Ska vi räkna upp hala fasta ämnen kan man nämna molybdensulfid också, ofta kallat MoS2 på oljor och fett som innehåller det.Stettler skrev:Grafit är en av komponenterna som finns i Teflon.
Håller med dig till viss del.G-son skrev:Nu får du nog ta och kolla fakta lite... Grafit är en "hal" form av rent kol, Teflon är DuPonts varumärke för plasten polytetrafluoreten (PTFE). Helt olika saker. Ska vi räkna upp hala fasta ämnen kan man nämna molybdensulfid också, ofta kallat MoS2 på oljor och fett som innehåller det.Stettler skrev:Grafit är en av komponenterna som finns i Teflon.
Grafitspray är det som fixar problemet..Daniel-635 skrev:Idag hade jag problem med min 316 (igen).
Igår sprayjade jag låsen med CRC Klister olja.
Fick inte ens i nyckeln i förar dörren, passagerar sidan vart det bättre, men långt ifrån bra.
Och nej det hjälper inte ett skit att bo i Småland heller. (inte ens kombinerat med kupévärmare)
Är det kallare typ -15 brukar det vara så torrt i luften att min bil inte krånglar.
Värst är det om det regnat dan innan och sen blir -5 som det var inatt.
Hade en dunderbra Grafit baserad smörja för många år sen den var bra.....