Effektiv ljuddämpare?
Effektiv ljuddämpare?
Någon som har tips på effektiva ljuddämpare?
Ska sitta på en super 7:a med sidepipe och har därför bara plats för en. Det är en sugmotor som låter rätt så högt. Vill ha en som klarar kravet på 95db vid bankörning utan att vara en propp.
Har provat ett par olika simonsdämpare men dom är inte så effektiva.
Mvh. Jesper.
Ska sitta på en super 7:a med sidepipe och har därför bara plats för en. Det är en sugmotor som låter rätt så högt. Vill ha en som klarar kravet på 95db vid bankörning utan att vara en propp.
Har provat ett par olika simonsdämpare men dom är inte så effektiva.
Mvh. Jesper.
12.20s 172km/h/402m med sugis.
-
- För mycket laddtryck
ursäkta att jag klampar in här men det skulle vara trevligt med en dämpare med dubbla 3 tums rör igenom . simons har en burk som heter DUO76 i rostfritt men kort rackare i kroppen 320mm lång och jag har letat som f-n efter en som är längre med med dubbla 3tums rör igenom. simons burken låter mycket vet jag då jag har den på min bil dock med turbo, men en längre burk va min önskan eg.
Fullboost
-
- För mycket laddtryck
Simons m.fl dämpar avgasljudet rätt kasst.
Jag gör ofta mina egna ljuddämpare. Då blir det som man vill
Ta en Hålpåt som böjs till ett lagom grovt rör, punkta ihop, sen ett lagom skal i den form jag vill ha eller som det finns plats till.
Ett par anslutningsstumpar i ändarna som är svetsade ihop med den rundbockade hålplåten och gavlarna.
Proppar den proppfull med isolering och brukar ibland göra den ena gaveln skruvbar eller göra en lucka för påfyllnad av isolering
Volymen på ljudet avgörs allra mest av volymen på dämparen.
Lindar man stålull närmast hålade röret så räcker isoleringen mångdubbelt längre!
OM det inte är en trimmad motor med varma avgaser så kan man med fördel göra hela avgassystemet (förutom den varmaste första en å en halv metern..) inkl ljuddämparen i aluminium för ett superlätt avgassystem
Är skoj att tillverka ljuddämpare

Ta en Hålpåt som böjs till ett lagom grovt rör, punkta ihop, sen ett lagom skal i den form jag vill ha eller som det finns plats till.
Ett par anslutningsstumpar i ändarna som är svetsade ihop med den rundbockade hålplåten och gavlarna.
Proppar den proppfull med isolering och brukar ibland göra den ena gaveln skruvbar eller göra en lucka för påfyllnad av isolering

Lindar man stålull närmast hålade röret så räcker isoleringen mångdubbelt längre!
OM det inte är en trimmad motor med varma avgaser så kan man med fördel göra hela avgassystemet (förutom den varmaste första en å en halv metern..) inkl ljuddämparen i aluminium för ett superlätt avgassystem

Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...
Har själv funderat på att bygga egna dämpare.Misse skrev:Simons m.fl dämpar avgasljudet rätt kasst.
Proppar den proppfull med isolering och brukar ibland göra den ena gaveln skruvbar eller göra en lucka för påfyllnad av isolering![]()
![]()
OM det inte är en trimmad motor med varma avgaser så kan man med fördel göra hela avgassystemet (förutom den varmaste första en å en halv metern..) inkl ljuddämparen i aluminium för ett superlätt avgassystem![]()
Vad är det för isolering du använder dig av?
Eric Olsson
- tobmag
- För mycket laddtryck
MagnaFlow som säljs av Hansen har en sådan som är längre...ursäkta att jag klampar in här men det skulle vara trevligt med en dämpare med dubbla 3 tums rör igenom . simons har en burk som heter DUO76 i rostfritt men kort rackare i kroppen 320mm lång och jag har letat som f-n efter en som är längre med med dubbla 3tums rör igenom. simons burken låter mycket vet jag då jag har den på min bil dock med turbo, men en längre burk va min önskan eg.
//Tobmag
Undrar jag också, byggde en egen dämpare för ett tag sen, väldigt budget och tog det jag hittade på tippen. Dämpullen som jag tryckte i var vanligt glasfiberisolering, sånna här gula mattar alltså.eriico skrev:Vad är det för isolering du använder dig av?Misse skrev: Är skoj att tillverka ljuddämpare
Funkade faktiskt förvånansvärt bra ljudmässigt dock hann jag inte utvärdera hur långlivad den var.
Arvid Bäcknert
Min lilla lekbil: www.rearengine.com --> Avyttras
If there was nothing wrong, there would be nothing right
Min lilla lekbil: www.rearengine.com --> Avyttras
If there was nothing wrong, there would be nothing right
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
ring och hör vad appelgren rekomenderar för system han kan nog dettta bättre an de flesta i detta land.
han jobbar mer i värkstan nu då han trappat ned på prostock mekandet också, flera roliga grejor på gång men jag vill inte svallra.( han ringde mig för ett par veckor sen)
han jobbar mer i värkstan nu då han trappat ned på prostock mekandet också, flera roliga grejor på gång men jag vill inte svallra.( han ringde mig för ett par veckor sen)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Daniel-635
- Forumsberoende
På min 635a har jag en hemma byggd dämpare.
Anledningen är utrymmes brist, gick inte att hitta en så smal (170mm?) dämpare som var dubbla 2,5" rör igenom.
Den är i rostfritt och har rostfria perforerade rör igenom, som är lindade med rostfri stålull.
Sen är den fylld med vanlig stenull (husisolering).
Nu så här 2500mil ? senare verkar den vara "slut".
Troligen har isoleringen "blåst" ut, jag ska öppna den i vinter och se.
Den funkade dock när den var "ny".

Anledningen är utrymmes brist, gick inte att hitta en så smal (170mm?) dämpare som var dubbla 2,5" rör igenom.
Den är i rostfritt och har rostfria perforerade rör igenom, som är lindade med rostfri stålull.
Sen är den fylld med vanlig stenull (husisolering).
Nu så här 2500mil ? senare verkar den vara "slut".
Troligen har isoleringen "blåst" ut, jag ska öppna den i vinter och se.
Den funkade dock när den var "ny".

Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo