Storvolyms B23/B230 med V8 kolvar
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 216
- Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Troligtvis går det att kolla oxå nånstanns, orkade itne bara. Sen finns ju andra kolvar som är aningen över 23mm i kolvbulten, så då får man göra om lilländen i staken istället, vad man nu föredrar att öka, stakens lillände hål eller kolvarnas hål, är ju inge hiskeliga mått, 0,02mm på kolvens hål och 0,1 tror jag ungefär på stakens i detta fall om ja minns rätt. Finns ju såklart fler att söka bland, se bara till att få klämmen rätt,mekomaskin skrev:Klart intressant info.
97,30mm KB kolvar för 64$/st!!!
Tar man hem själv blir det 10-11skr/$
Offstslipad B23 vev med 96 i slag.
B230 stakar.
Ger en 2558cc busmotor med väldigt stram budget...
Det här blir något att fundera mera på.
Finns det någon info någonstans om vad kolvarna väger?
Dänniz 073-8447664
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
då loppen är för tunna redan orginal varför vill man borra större då än nödvändigt?
effekt och vrid tappas bara då cylinderväggarna sviktar mer.
vill man ha mer volym så är volvo motorerna perfekta för strokning med dess höga däck höjd
effekt och vrid tappas bara då cylinderväggarna sviktar mer.
vill man ha mer volym så är volvo motorerna perfekta för strokning med dess höga däck höjd

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Storvolyms B23/B230 med V8 kolvar
Tackar alla för visat intresse och nyttiga inlägg
. Återkommer med vad detta resulterade i och några bilder på det färdiga åket. Kanske till och med en liten film så man får se och höra sången i motorn
.


Mattias Nyman
Storvolyms B23/B230 med V8 kolvar
Det vet jag inte än. Tydligen är den kammen som ska sitta i motorn för vass för k-jet även om man biffar upp bränslet. Blir ett eftermarknadssprut isåfall. Lutar åt att du har något som jag vill ha
.

Mattias Nyman
Storvolyms B23/B230 med V8 kolvar
Det vet jag inte än. Tydligen är den kammen som ska sitta i motorn för vass för k-jet även om man biffar upp bränslet. Blir ett eftermarknadssprut isåfall. Lutar åt att du har något som jag vill ha
.

Mattias Nyman
Storvolyms B23/B230 med V8 kolvar
Det vet jag inte än. Tydligen är den kammen som ska sitta i motorn för vass för k-jet även om man biffar upp bränslet. Blir ett eftermarknadssprut isåfall. Lutar åt att du har något som jag vill ha
.

Mattias Nyman
Visst ska man köpa riktiga kolvar om det finns tid och pengar....men jag känner många tävlingsåkare som åker med just svetsade kolvar...fungerar fint bara man vet vad man håller på med. Kan tillägga att all svetsning skett i kolvtoppen 

B_Christoffersson skrev:man svetsar inte i kolvar så enkelt är de
om då någon folkraceåkare testat detta förvånar mig inte och resultatet blev ju tydligen där efter också
kolven slår sig
kolvbulten nyper fast
man tillsätter inte samma matrial som kolven är tillverkad i och de släpper till slut eller så spricker kolven och skrotar hela motorn
svetsningen i sig kan kan förstöra kolven
och så vidare
köp riktiga kolvar i stället
Storvolyms B23/B230 med V8 kolvar
Drutten// Det vet jag inte än. Tydligen är den kammen som ska sitta i motorn för vass för k-jet även om man biffar upp bränslet. Blir ett eftermarknadssprut isåfall. Lutar åt att du har något som jag vill ha
.

Mattias Nyman