Storvolyms B23/B230 med V8 kolvar

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
mekomaskin
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm

Inlägg av mekomaskin »

Klart intressant info.

97,30mm KB kolvar för 64$/st!!!
Tar man hem själv blir det 10-11skr/$

Offstslipad B23 vev med 96 i slag.
B230 stakar.
Ger en 2558cc busmotor med väldigt stram budget...
Det här blir något att fundera mera på.

Finns det någon info någonstans om vad kolvarna väger?
Micke
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

mekomaskin skrev:Klart intressant info.

97,30mm KB kolvar för 64$/st!!!
Tar man hem själv blir det 10-11skr/$

Offstslipad B23 vev med 96 i slag.
B230 stakar.
Ger en 2558cc busmotor med väldigt stram budget...
Det här blir något att fundera mera på.

Finns det någon info någonstans om vad kolvarna väger?
Troligtvis går det att kolla oxå nånstanns, orkade itne bara. Sen finns ju andra kolvar som är aningen över 23mm i kolvbulten, så då får man göra om lilländen i staken istället, vad man nu föredrar att öka, stakens lillände hål eller kolvarnas hål, är ju inge hiskeliga mått, 0,02mm på kolvens hål och 0,1 tror jag ungefär på stakens i detta fall om ja minns rätt. Finns ju såklart fler att söka bland, se bara till att få klämmen rätt,
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

då loppen är för tunna redan orginal varför vill man borra större då än nödvändigt?

effekt och vrid tappas bara då cylinderväggarna sviktar mer.

vill man ha mer volym så är volvo motorerna perfekta för strokning med dess höga däck höjd :thumbright:
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Epoxy och bara borra :thumbright:
Dänniz 073-8447664
Älgavröl
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: ons maj 14, 2008 8:14 am
Ort: Länghem

Storvolyms B23/B230 med V8 kolvar

Inlägg av Älgavröl »

Tackar alla för visat intresse och nyttiga inlägg :thumbright: . Återkommer med vad detta resulterade i och några bilder på det färdiga åket. Kanske till och med en liten film så man får se och höra sången i motorn :D .
Mattias Nyman
DruTTeN
Forumsberoende
Inlägg: 646
Blev medlem: tor feb 08, 2007 3:54 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av DruTTeN »

lär väl va fågelsången i bakgrunden vi får höra om du ska åka med sprut :hihi:
Inget slår skön sången från Webrar!
Älgavröl
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: ons maj 14, 2008 8:14 am
Ort: Länghem

Storvolyms B23/B230 med V8 kolvar

Inlägg av Älgavröl »

Det vet jag inte än. Tydligen är den kammen som ska sitta i motorn för vass för k-jet även om man biffar upp bränslet. Blir ett eftermarknadssprut isåfall. Lutar åt att du har något som jag vill ha :D .
Mattias Nyman
Älgavröl
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: ons maj 14, 2008 8:14 am
Ort: Länghem

Storvolyms B23/B230 med V8 kolvar

Inlägg av Älgavröl »

Det vet jag inte än. Tydligen är den kammen som ska sitta i motorn för vass för k-jet även om man biffar upp bränslet. Blir ett eftermarknadssprut isåfall. Lutar åt att du har något som jag vill ha :D .
Mattias Nyman
Älgavröl
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: ons maj 14, 2008 8:14 am
Ort: Länghem

Storvolyms B23/B230 med V8 kolvar

Inlägg av Älgavröl »

Det vet jag inte än. Tydligen är den kammen som ska sitta i motorn för vass för k-jet även om man biffar upp bränslet. Blir ett eftermarknadssprut isåfall. Lutar åt att du har något som jag vill ha :D .
Mattias Nyman
jp
För mycket laddtryck
Inlägg: 309
Blev medlem: mån sep 20, 2004 4:36 pm
Ort: Röbäck
Kontakt:

Inlägg av jp »

Visst ska man köpa riktiga kolvar om det finns tid och pengar....men jag känner många tävlingsåkare som åker med just svetsade kolvar...fungerar fint bara man vet vad man håller på med. Kan tillägga att all svetsning skett i kolvtoppen :-)

B_Christoffersson skrev:man svetsar inte i kolvar så enkelt är de

om då någon folkraceåkare testat detta förvånar mig inte och resultatet blev ju tydligen där efter också

kolven slår sig
kolvbulten nyper fast
man tillsätter inte samma matrial som kolven är tillverkad i och de släpper till slut eller så spricker kolven och skrotar hela motorn
svetsningen i sig kan kan förstöra kolven

och så vidare
köp riktiga kolvar i stället :thumbright:
/JP

SIMPSON -The Leader in Motorsports Safety
Simpson Shop
Viper Shop
Älgavröl
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: ons maj 14, 2008 8:14 am
Ort: Länghem

Storvolyms B23/B230 med V8 kolvar

Inlägg av Älgavröl »

Drutten// Det vet jag inte än. Tydligen är den kammen som ska sitta i motorn för vass för k-jet även om man biffar upp bränslet. Blir ett eftermarknadssprut isåfall. Lutar åt att du har något som jag vill ha :D .
Mattias Nyman
Skriv svar