Volvo PV 544 1965

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Bild
Kapad 140-slang till tankpåfyllningen...blir nog bra.

Bild
Brölat runt lite mer i skuffen...får nog nästan vara bra snart...men det är klart, finare blir det ju...

Bild
Jao....

Vad tror ni? Måste man dra bilens färg i skuffen? Funderade nästan på om man kunde dra den mattsvart eller om det blir för klåparaktigt? Orkar inte med nåt vidare underarbete här... :roll:

Bild
Lite rostig balja men man får väl ta och slipa upp den med... Relativt frisk ändå, har bara fått lägga igen ett litet hål, det hade kunnat vara värre...inga problem att hitta en 25 år nyare Volvo 245 där baljan saknas helt, om man säger det som så...

Bild
Hmm, inspirerande små fynd var det ja... :evil: Jaja, den är ju 45 år gammal så man får väl ha överseende med lite små detaljer.

Bild
Vilket jävla lappverk...man börjar ju nästan tro att jag skarvat ihop den med en blå PV...men inte tror ni väl såna saker om mig?
Sputtnick
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: sön dec 07, 2008 5:07 pm
Ort: Pilgrimstad

Inlägg av Sputtnick »

Vad ska du använda för tank?? Skulle vara roligt att veta för min tank är det hål i.
Varför köra utländskt när det finns svensk kvalitét.
SAAB 9-3 Vector -08
Volvo PV 544 -64, Projektbil
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Bara en universal plasttank modell billigt och nitti på Summit...hoppas att inte besiktningen gnäller allt för mycket...
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 1965

Inlägg av Cpt Tuttle »

Bild
Blir krängningshämmare bak verkar det som...från en Opel Manta...verkar gå att få dit utan några större bekymmer (i värsta fall får jag dra om avgassystemet, surt man var klar med det bara, men men).
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 1965

Inlägg av Cpt Tuttle »

Bild
Efter att ha insett att det är omöjligt att uppbringa ett par hyggliga begagnade bakre bromssköldar till 240 så investerade jag i två svindyra men ack så nya plåtbitar. Surt och kul på samma gång... :?

Bild
Om man har en tokrisig gammal mercedesstol utan klädsel ståendes i garaget för att man är för lat för att plocka ut den, så är det en resurs som skall tas tillvara på. Måleriställ it is....

Bild
Fenomenet hos de flesta bakre bromssköldar till 240 i dagens läge är att de påminner om potatischips. Jag tycker det är rätt äckligt med chips så jag slipper av psykologiska orsaker gärna det problemet. Därför fick jag för mig att ta fram en burk klåpargalv och lackera dem med...kan knappast skada...eller?

Bild
Ett bakre fjäderfäste till 240 kom med på samma gång. Har ju tänkt prova åka med 240-bakfjädrar för lite mer styvhet och enkelhet att justera höjden, så det återstår väl att se hur det fungerar på riktigt.

Bild
Blaskade på lite svartfärg och body...inte med världens bästa resultat men å andra sidan så ska den väl inte se så många saltbilar...

Bild
Oh jippi, ett stort steg, jag har fått en bromssköld på plats efter 8 år! :clap:

Bild
En tendens jag sett är att många nöjer sig med falskt skräp i sina bilar. Inte jag. Åt mig duger bara äkta skräp. Beviset finns på bilden. Härnäst - montering.

Bild
Sitter numer ihop också. Är det någon 240-fantom som kan svara på om det ser rätt ut? Min spontana känsla var "jodå" men det är länge sedan man pillade med handbromsen på en dylik nu.

Bild
Hittade en snygg motorkylvätsketemperaturmätningsinstrumentationsanordning... Elektrisk dessutom vilket ju förenklar vid motorbytet... Dock tycker jag mig känna igen den...någon som kan spåra?
BakAxel
För mycket laddtryck
Inlägg: 119
Blev medlem: mån nov 17, 2008 11:01 am
Ort: Skellefteå

Re: Volvo PV 544 1965

Inlägg av BakAxel »

temp mätaren är saab 96 typ -65 eller något senare : )
Axel Näsholm
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 1965

Inlägg av Cpt Tuttle »

Intressant...då kanske man skulle försöka få tag i resten av mätarna från Saaben också. :thumbright:
Användarvisningsbild
silversurfaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: tis jan 22, 2008 3:59 pm
Ort: Ursviken/skellefteå

Re: Volvo PV 544 1965

Inlägg av silversurfaren »

Du har säkert visat redan men jag ser inte dina bilder från -08 o bakåt,hur har du löst övre stagen till bakaxeln?,gärna bild håller själv på med samma operation,bra jobbat
för övrigt :thumbright:
BakAxel
För mycket laddtryck
Inlägg: 119
Blev medlem: mån nov 17, 2008 11:01 am
Ort: Skellefteå

Re: Volvo PV 544 1965

Inlägg av BakAxel »

vilka behöver du?
har en komplett instrumentbräda med alla mätare förutom tempmätaren från en -67 saab v4 : )
Axel Näsholm
Hot Rod Nisse
Forumsberoende
Inlägg: 816
Blev medlem: ons apr 26, 2006 5:50 pm
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 1965

Inlägg av Hot Rod Nisse »

Cpt Tuttle skrev:

Bild
En tendens jag sett är att många nöjer sig med falskt skräp i sina bilar. Inte jag. Åt mig duger bara äkta skräp. Beviset finns på bilden. Härnäst - montering.
Blå färg på etiketten på påsen.. det måste vara 100% Volvo orginaldelar i den påsen. :wink:
Användarvisningsbild
Whiplash
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: fre aug 17, 2007 9:00 pm
Ort: Malå
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 1965

Inlägg av Whiplash »

silversurfaren skrev:Du har säkert visat redan men jag ser inte dina bilder från -08 o bakåt,hur har du löst övre stagen till bakaxeln?,gärna bild håller själv på med samma operation,bra jobbat
för övrigt :thumbright:
Här hittar du en annan PV tråd där en lösning på stagen syns http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 7&start=75" onclick="window.open(this.href);return false;
J-O Arthursson

PV 444 -53 CSB projekt

Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå

http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)



Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
silversurfaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: tis jan 22, 2008 3:59 pm
Ort: Ursviken/skellefteå

Re: Volvo PV 544 1965

Inlägg av silversurfaren »

Whiplach skrev:
Här hittar du en annan PV tråd där en lösning på stagen syns

Tack för länken :thumbright: ,faktist liknande mitt eget tänk så det borde funka bra :lol:
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Volvo PV 544 1965

Inlägg av jonas landin »

Cpt Tuttle skrev:
Bild
Sitter numer ihop också. Är det någon 240-fantom som kan svara på om det ser rätt ut? Min spontana känsla var "jodå" men det är länge sedan man pillade med handbromsen på en dylik nu.
Ser ut som fjädrarna sitter fel, den grova ska sitta på "rörelse sidan"!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Re: Volvo PV 544 1965

Inlägg av Cpt Tuttle »

Är det verkligen säkert det, för längderna passar betydligt bättre så här...

Axel: Pris på de mätare som finns kvar från Snaabeln då?
BakAxel
För mycket laddtryck
Inlägg: 119
Blev medlem: mån nov 17, 2008 11:01 am
Ort: Skellefteå

Re: Volvo PV 544 1965

Inlägg av BakAxel »

jadu, vad tycker du låter som ett bra pris... typ 250-300 spänn är det okej pris enligt dig eller?

Och jag brukar åka buss till kalix ganska ofta, så i så fall kan du ju hämta mätarna på busstationen eller något.
Är inte hemma just nu, men jag kan hämta in instrumentbrädan å skruva loss dom och kolla så att alla mätare funkar som dom ska
på fredag eftermiddag, och sen kan jag höra av mig via pm och skicka med nån bild på dom om min kamera känner för att funka
Axel Näsholm
Skriv svar