Uträkning extraktor (Team Sörman Racing)

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
RWik
Lite mer laddtryck

Uträkning extraktor (Team Sörman Racing)

Inlägg av RWik »

Hallå
Jag håller på och bygger en Ascona B med c20xe motor (2 liters 16v Opelspis)
Har nu kommit fram till grenröret som måste byggas om, och varför inte göra det så bra en hobbymek nu kan när man liksväl håller på.
Jag har tittat runt här på sävar, rejsa.nu opelsportclub och på garaget + zatzy.. men hittar inte riktigt det jag vill veta / klarar av att förstå.

Jag har hittat TSR´s http://www.rogart.se/vedboden/raknare2.html uträknare och får det till att primärrören ska vara 1.32M långa för maxeffekt vid 4800 RPM och innerdiametern på rören borde vara runt 42.5mm vid en gashastighet på 80 m/s
Men tyvärr inget på hur stort det borde vara efter kollektorn

Men den uträkningen antar jag bara är för 4-1 grenrör, och det jag letar efter är en uträkning för 4-2-1 då jag förstått att jag får bättre vrid men lite sämre toppeffekt..

Sitter original kammar än så länge och vet tyvärr inget om dom
borr och slag är 86mm (Samma som bugatti veyron ;) )
10.8:1 i komp

Jag vet att det finns hur mycket information som helst om detta och jag har verkligen sökt, men när ingenjörerna börjar skriva så blir det snabbt grekiskan för mig..

Någon som vet av några bra mått som funkar eller kan peka åt något håll där jag kan ta reda på det?

MVH// RWik
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Varför vid så lågt varv som 4800?

Erland.
RWik
Lite mer laddtryck

Inlägg av RWik »

Erland Cox skrev:Varför vid så lågt varv som 4800?

Erland.
Jag tog 4800 dels för att maxvridet med orginalsetup kom där så jag gissade på att kammen funkade rätt bra vid det varvet, sen för att varvstoppet kommer rätt tidigt vid 6800 och fick det till i mitt huvud att avstämningen borde komma en bit innan så man hinner ta till vara på effekten..
Men det kanske är bättre att stämma av mot högre varv och högre gasflöde?
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Om man räknar med pipemax så brukar man använda varvtalet för max effekt så räknar programmet ut att du ska dra förbi det så att kurvan passar. Jag kommer inte exakt ihåg varven men jag ska läsa på det.

Erland.
RWik
Lite mer laddtryck

Inlägg av RWik »

Erland Cox skrev:Om man räknar med pipemax så brukar man använda varvtalet för max effekt så räknar programmet ut att du ska dra förbi det så att kurvan passar. Jag kommer inte exakt ihåg varven men jag ska läsa på det.

Erland.
Då tänkte jag inte helt fel iaf.. Men om man gör ett 4-2-1 rör ska man räkna 4+2 som längden på primärröret?
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Man kan göra ett 4-2-1 rör på flera olika sätt. Antingen med första längden med 4 rör ca 1/3 del och andra längden med 2 rör 2/3. Så ser Timo rör ut.
Pipemax räknar ut ett rör med samma längd på 1:a och 2:a segmentet.
Motorcyklar har första biten i samma längd som ett 4-1 rör och sen ungefär halva den längden med 2 rör.
Jag tror den sista versionen är bäst när man kör med ett avgassystem. Nascar kör med såna rör. Motorcyklar kör dessutom med rören kopplade 1-2 och 3-4 medan det vanliga på bilar är 1-4 och 2-3. Kolla på bilder på Burns stainless.

Erland.
räserlillis
Lite mer laddtryck

Bygg som du vill

Inlägg av räserlillis »

Är det så nogrant?jag bygger lite som jag vill jag.ingen uträkning är till 100% :doh: 8) :idea: 4-2-1-2 är det som gäller
G-son
Forumsberoende

Inlägg av G-son »

Det är noggrannare. Bygg 20 olika extraktorrör med 5cm skillnad här eller där och testa i en bra bromsbänk. Du bör hitta rätt tydliga skillnader i motoreffekten, om det är en motor som är så vass att den kan dra nytta av extraktorrör.
RWik
Lite mer laddtryck

Inlägg av RWik »

Erland Cox skrev:Man kan göra ett 4-2-1 rör på flera olika sätt. Antingen med första längden med 4 rör ca 1/3 del och andra längden med 2 rör 2/3. Så ser Timo rör ut.
Pipemax räknar ut ett rör med samma längd på 1:a och 2:a segmentet.
Motorcyklar har första biten i samma längd som ett 4-1 rör och sen ungefär halva den längden med 2 rör.
Jag tror den sista versionen är bäst när man kör med ett avgassystem. Nascar kör med såna rör. Motorcyklar kör dessutom med rören kopplade 1-2 och 3-4 medan det vanliga på bilar är 1-4 och 2-3. Kolla på bilder på Burns stainless.

Erland.
Så du tycker att jag borde testa ett 4-2-1 system med 1.32 m primärrör som går till 0.66m sekundär och låta cyl 1+2 och 3+4 gå ihop? Låter spännande! men då måste jag ju bygga 1-2 grenrör till och jämföra.
Skulle vara kul att veta hur pipemax tycker att det ska vara utformat!
mekomaskin
För mycket laddtryck

Inlägg av mekomaskin »

Nu börjar det låta riktigt intressant Erland!!!
Ett 4-2-1 rör som du beskriver med 1-2 och 3-4 hopkopplade blir ju ett ganska långt system. Det går alltså ihop till ett rör först ungefär vid bakkant på växellådan.
Hur mycket bättre skulle ett sånt här system fungera jämfört med ett vanligt 4-2-1? Märbra skillnader på effekt och register?
Micke
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Inte mycket längre än ett vanligt system. om primärrören för 6500 varv är 28,8 till 31,5" långa och kollektorn är 16,7". Efter det blir det ett rör och det är bra om man kan få till en reflektionspunkt till på en kollektorlängd. Men jag vet inte varför dom kör 180 graders tändföljd och vad det blir för skillnad mot 360 grader? Jag får väl prova vid tillfälle. Här är en uträkning på ett rör tuill en 2 liters motor till 6500 varv:

--- Single Primary Pipe Specs --- for 124.013 CID from 4500 to 7000 RPM
Diameter= 1.338 Length= 28.8 to 31.5 also 20.0 to 22.7 inches long
Note> Maximum Primary's Tuned Length= 48.2 to 50.9 inches long

--- Header Collector Specs (Conventional Straight Tube) ---
Diameter= 2.506 Tuned Lengths= 16.7 best and 8.4 or 33.5

H-Pipe= 16.7 X-Pipe= 67.0 distance behind end of Primary Tube ends

-- Total Exhaust System Tuned Lengths (Primary ends to TailPipe end) --
Best HP/TQ Tuned Collector Lengths= 16.7 , 33.5 , 67.0 , 133.9 inches long

Worst HP/TQ Loss Collector Lengths= 25.1 , 50.2 , 100.4 , 200.9 inches long

Note=> measured from where the Primary Pipes end inside the Collector to
the point the tailpipe exits into the atmosphere.
H-Pipe is located at end of Collector, and X-Pipe is located
usually half-way between end of Primary Pipes -to- tailpipe end

Note-> all Pipe Diameters are OD and based-off .0625 inch Pipe thickness

---- Primary Pipe's Harmonics ----
1st Harmonic = 127.4 inches long ... typically never used
2nd Harmonic = 48.2 inches long ... longest recommended
3rd Harmonic = 28.8 inches long ... highly recommended , best Torque Curve
4th Harmonic = 20.0 inches long ... shortest recommended
5th Harmonic = 15.0 inches long ... typically never used
6th Harmonic = 11.8 inches long ... typically never used
7th Harmonic = 9.6 inches long ... typically never used
8th Harmonic = 7.9 inches long ... typically never used

---- Collector's Harmonics (includes Intermediate, Muffler , TailPipe) ----
1st Harmonic = 133.9 inches long ... longest with Mufflers and TailPipes
2nd Harmonic = 67.0 inches long ... longest recommended with Mufflers
3rd Harmonic = 33.5 inches long ... more bottom-end Torque
4th Harmonic = 16.7 inches long ... highly recommended , best Torque Curve
5th Harmonic = 8.4 inches long ... reduced Torque , more top-end HP sometimes
6th Harmonic = 4.2 inches long ... reduced Torque , not recommended

Erland.
beemern
För mycket laddtryck

Inlägg av beemern »

håller på att bygga extraktor till min bmw 1602 som ska få en herrejösses sugmotor och har frågat runt om uträkningar och tips och de är GRYMT noga.

ett ex. svärfar har kört rally i 13år och folkrace nästan lika länge och han hade en gång i tiden en opel rallybil, han köpte ett extraktorgrenrör modell värsting av en bil som hade rullat och tryckt till ena röret lite som blev utbytt, när han satte de på sin rally opel och började köra så sköt den alltid ett stift vid höga varv.
han provade byta allt i tändningsväg och det hjälpte inte, då var det en som frågade om rören var lika långa på extraktort eftersom de blivit lagat (var lagat så de såg lika ut som org) och när dom då mätte upp det med vatten så visa de sej att i de röret som var lagat så rymde det ändast nån milliliter mer i de röret, när de sen blev fixat så sköt han aldrig mer ett stift.

så ja de är grymt noga om man ska få de att funka bra.
larse norsken edvardsen
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag tror inte det är så känsligt. Motorer som 4or och 6or med jämn tändföljd tjänar nog på lika längd ihop med kollektoravstämning men en V8 med ojämn tändföljd bryr sig inte. Om rören är olika långa så fungerar rören på olika varvtal bara och bredden på effektoppen ökar medan maxeffekten minskar. Det gäller bara att insugets tryckpuls inte kommer samtidigt som avgas undertryckspuls under överlapp för då åker friskgaserna raka vägen ut i avgasröret. På min B20 har jag just nu ett original gjutjärnsgrenrör med grövre samlingsrör. Samlingsröret gjorde stor skillnad och den går bra fast rör 1 och 4 är längre än rör 2 och 3.

Erland.
Casal
För mycket laddtryck

Inlägg av Casal »

:shock: OH! Äntligen lite snack om extraktor, perfekt. Var svårt att få någon orka skriva i mina trådar, kanske skrev för mycket bara?

Erland, jag studerade sifforna från pipemax lite och tänkte att 3:e ordningen i både primär och sekundär är det jag vill åt. Tänkte att där kan man fixa ett förhållande som kan gälla för en bottenvridstark motor, ekonomisk.

Kom fram till att det sekundära skulle vara 16,35 % längre än det primära. (28,8 * 1,1635 = 33,5088).

Men vad är den primära längden i pipemax? Är det samma som när man räknar på i den här PDF:en? Eller är det både primär och sekundär som ska vara så långt totalt?

http://www.rogart.se/vedboden/avgasror_senaste.pdf Mellan sida 5 och 10 beroende på formel.

Hur tjockt ska det sekundära röret vara? Dubbla arean av ett primärt rör?

---

Edit: Hittade NASCAR-pipan:

http://www.burnsstainless.com/Newslette ... etails.jpg
Citat:
7aan: "ska ju besikta den 20maj sen ska den efter de rivas och byggas för miljö-bil e85 så ska de laddas helvette"
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det finns flera längder att välja på precis som på insug:
---- Primary Pipe's Harmonics ----
1st Harmonic = 127.4 inches long ... typically never used
2nd Harmonic = 48.2 inches long ... longest recommended
3rd Harmonic = 28.8 inches long ... highly recommended , best Torque Curve
4th Harmonic = 20.0 inches long ... shortest recommended
5th Harmonic = 15.0 inches long ... typically never used
6th Harmonic = 11.8 inches long ... typically never used
7th Harmonic = 9.6 inches long ... typically never used
8th Harmonic = 7.9 inches long ... typically never used

Programmet rekommenderar 3:e pulsen men även 3:e och andra kan användas.
Det finns en uppsjö av formler och dom ska helst ta hänsyn till när avgasventilen öppnar så man kan få en undertryckspuls under överlapp vid ett varvtal under där insug börjar ge övertryck. Man fyller i svackan mellan insugspulserna.
Om man timar insug och avgas på samma varvtal så kan det lätt bli för mycket av det goda och för mycket friskgas slinker ut i avgas.
I tryck diagrammet nedan är det tryck i avgasporten samtidigt som det är tryck i insug och bägge får undertryck samtidigt. På så vi stannar det mesta i cylindern.

Bild

Komplicerat är det och man får verkligen tänka till. Insugningstrycket ska ner när kolven går ner och då vill man inte ha in en tryckpuls från insug. Då blir ramningspulsen i slutet av insug som är den viktigaste svag, Den är beroende av ett högt undertryck när kolven är på väg ner. Om motorn har vass kam dvs.

Erland
Skriv svar