mb 250d 93a snabbba svar tack.

En plats för olje-brännare!
linkan66
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: tis sep 08, 2009 10:21 pm
Ort: piteå

mb 250d 93a snabbba svar tack.

Inlägg av linkan66 »

jag har en 250d som jag inte blir klok på! ibland går den hur bra som hälst och visa dagar går den skit dåligt.. om man gasar för mycket eller om det är uppförs backe så börjar motorn (hosta) och så tappar den varv och blir helt orkeslös. jag trode först att de va vatten eller skir i tanken så den är tömd och kollad. bytt alla filter efter de men samma fel fortfarande har kollat så att diesel pumpen inte tar luft har kollat spridarna. men problemet kvarstår när man står stilla med bilen så kan man varva ut den hur mycket man vill men vid lite högre belastning så börjar den hosta och tappa varv. de som att det tar slut diesel i filterhuset när man gasar förmycke?

har kollat på flödet till filtret och det kommer typ luftbubblor i den slangen men det kommer då ingen luft på returen eller på högtryck sidan.

sitter det någon matar pump på denna model? och kan det vara den som är dålig?
Kjell Niklasson
För mycket laddtryck
Inlägg: 101
Blev medlem: fre dec 25, 2009 11:56 pm
Ort: Västerlanda
Kontakt:

Inlägg av Kjell Niklasson »

Kollat silen i tanken? Den är säkert full med skit. Om det är en kombi du har så sitter den mitt under tanken, en stor insex. Om det är en sedan, så får man följa matningslangen upp i tanken. Man får lossa slangen, sedan behöver man en 46mm hylsa för att lossa silen. Slangen sitter mitt i silen på sedanen.
linkan66
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: tis sep 08, 2009 10:21 pm
Ort: piteå

Inlägg av linkan66 »

tack för svar men allt med tanken har jag kollat och rengjort redan. sitter det nån matar pump på min modell?
bonden
För mycket laddtryck
Inlägg: 203
Blev medlem: tis maj 27, 2008 12:51 pm

Inlägg av bonden »

en matarpump måste de sitta om den inte ska gå på självrinn...
Om den är mekanisk eller elektronisk vet jag inte, men skulle tippa på att en mekanisk matarpump sitter nånstans i närheten av dieselpumpen.
Kjell Niklasson
För mycket laddtryck
Inlägg: 101
Blev medlem: fre dec 25, 2009 11:56 pm
Ort: Västerlanda
Kontakt:

Inlägg av Kjell Niklasson »

Nej. Inte mer än den som sitter på insprutningspumpen, och den går i stort sett aldrig sönder.

10 eller 20v motor?
linkan66
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: tis sep 08, 2009 10:21 pm
Ort: piteå

Inlägg av linkan66 »

okej anledningen till att jag va osäker på det va för att jag hittar ingen ny att köpa nånstans.. motorn är 602.912.

jag funderar om de kan vara membranet i pumpen som är trasigt?
eller vad kan det annars vara för fel?
bonden
För mycket laddtryck
Inlägg: 203
Blev medlem: tis maj 27, 2008 12:51 pm

Inlägg av bonden »

Du kan ju ha tjuvluft nånstans på tillförseln. luftbubblor ska inte finnas nånstans i bränslesystemet, så ser du luftbubblor innan filtret så har det med felet att göra.
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark

Inlägg av dgyldmark »

Jag ahr en 250 pump som strax skall ut på annons, rs 153 . Har suttigt på en motor som vart STT kittad. uppställd. fint skick.
linkan66
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: tis sep 08, 2009 10:21 pm
Ort: piteå

Inlägg av linkan66 »

okej så då tar den luft någerst då eftersom att de är luftbubblor i slangen ffrån matarpumpuen till filtret.
Kjell Niklasson
För mycket laddtryck
Inlägg: 101
Blev medlem: fre dec 25, 2009 11:56 pm
Ort: Västerlanda
Kontakt:

Inlägg av Kjell Niklasson »

Nja, det är faktiskt inte helt säkert. Man kan se samma tendenser (luftbubblor) när det är tätt i tank/ledning. Särskilt om bubblorna uppstår efter matarpumpen.

Prova att växla matning och retur i motorrummet. Måste vara ungefär halv tank eller mer för att det skall funka. Försvinner problemet då så har du problem med matningsledningen.
linkan66
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: tis sep 08, 2009 10:21 pm
Ort: piteå

Inlägg av linkan66 »

Kjell Niklasson skrev:Nja, det är faktiskt inte helt säkert. Man kan se samma tendenser (luftbubblor) när det är tätt i tank/ledning. Särskilt om bubblorna uppstår efter matarpumpen.

Prova att växla matning och retur i motorrummet. Måste vara ungefär halv tank eller mer för att det skall funka. Försvinner problemet då så har du problem med matningsledningen.
provade att växla slangarna men de blev ingen skillnad...

ska tömma tanken och kolla silen igen. men de är som bara när det är lite kallare ute och den går dåligt. typ 10-15 minus.
Rapid
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: fre dec 11, 2009 7:53 pm
Ort: Ucklum

250

Inlägg av Rapid »

du kör väll inte på ful diesel ! den skiktar sig vid 5-8 minusgrader och då kan detta inträffa.
linkan66
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: tis sep 08, 2009 10:21 pm
Ort: piteå

Re: 250

Inlägg av linkan66 »

Rapid skrev:du kör väll inte på ful diesel ! den skiktar sig vid 5-8 minusgrader och då kan detta inträffa.

haha nej inte de! kör endast på mack bränsle.
Rasmus 85
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Ort: Pedersöre, finland

Inlägg av Rasmus 85 »

Finns det någon lag i sverige som säger att man måste köra på mackdiesel,el riskerar man att åka på dyra böter om man kör på fuldiesel,som ni pratar om :hihi: Här i finland har vi troligtvis helt andra lagar,vad som gäller bränsle i dieselfordon..
wccc.fi är ett forum
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Man kan åka på rejäla böter om man kör på eldningsolja iaf. gäller säkert annat bränsle också.
Skriv svar