Tunnare shims och ventiltryckare till 531-topp?
Tunnare shims och ventiltryckare till 531-topp?
Hallå!
Har probelm med mitt ventilspel. Det är aldeles för lite (eller ja finns inte alls). Det finns inte tillräckligt tunna shims och kommer antagligen ta i ventiltryckaren om jag får tag i så tunna shims jag behöver.
Men har läst att Bmw har tunnare shims. Skulle behöva tunnare ventiltryckare med eller så planar jag ner mina jag har.
Någon som vet om detta stämmer om jag har sådan tur att kanske både shims och tryckare passar från Bmw, någon som vet vilken motor i så fall? deras 12v eller?
Tacksam för svar
Mvh BrajjAxx
Har probelm med mitt ventilspel. Det är aldeles för lite (eller ja finns inte alls). Det finns inte tillräckligt tunna shims och kommer antagligen ta i ventiltryckaren om jag får tag i så tunna shims jag behöver.
Men har läst att Bmw har tunnare shims. Skulle behöva tunnare ventiltryckare med eller så planar jag ner mina jag har.
Någon som vet om detta stämmer om jag har sådan tur att kanske både shims och tryckare passar från Bmw, någon som vet vilken motor i så fall? deras 12v eller?
Tacksam för svar
Mvh BrajjAxx
Kolla in mitt projekt
Klicka HÄR
Klicka HÄR
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Kontakt:
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Kontakt:
Ja funderar också på det, men har recis tryckt i ventilerna. Men vad skall man slipa med i sådanna fall. Det måste ju bli exakt liksom?Rasmus Annander skrev:jag har kört med runt 3mm shims brickor..
men då får man slipa ner kanten på tryckarna lite.. inget o rekomendera direkt..
bättre att slipa av ventilskaften o köra med tjockare brickor..
mvh
Kolla in mitt projekt
Klicka HÄR
Klicka HÄR
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Kontakt:
Re: Tunnare shims och ventiltryckare till 531-topp?
Jag har tattarslipat för hand faktiskt någon gång och fått det bra i bla folkrace bilar. Ventilslipar ska det väl kortas i normalt..
Dänniz 073-8447664
Re: Tunnare shims och ventiltryckare till 531-topp?
Okej, tror jag ska försöka slipa det emot en spegel. Kommer bli svårt att hålla den helt rak, men kanske bygger någon konstruktion dåDennis Öhman skrev:Jag har tattarslipat för hand faktiskt någon gång och fått det bra i bla folkrace bilar. Ventilslipar ska det väl kortas i normalt..

Kolla in mitt projekt
Klicka HÄR
Klicka HÄR
Jusdet, har en fråga till! Ventilspelet skall vara mellan 0,3 till 0,4 mm va? Men skall det mätas med eller utan de gummiringarna som skall sättas mellan ventilen och tryckaren?
För det skiljer en hel del, i alla fall om man har nya sådana gummiringar.
Dessa jag snacka om:

För det skiljer en hel del, i alla fall om man har nya sådana gummiringar.
Dessa jag snacka om:

Kolla in mitt projekt
Klicka HÄR
Klicka HÄR
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Kontakt:
Hallå du:Dwyzer skrev:det jag ha hört med så därför struntar jag i dem medHjalte skrev:dom ska väl göra att det inte skrammlar så mycket men dom behövs inte!ventilspelet borde ju bli lite mer exakt om man kör utan
mvh
ja, blir nog bäst om man stället spelet utan och sedan monterar dom

Har alltid funderat kring om det inte skulle vara skonsammare för både ventil och kamaxel att köra med så lite ventilspel som möjligt:P
Borde ju kunna få ut mer effekt iomed att ventilen öppnar mer?
Kolla in mitt projekt
Klicka HÄR
Klicka HÄR
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Kontakt:
Beror ju på de där, kan ju hända att du bränner ventilerna lika gärna om du kör högkompaBrajjAxx skrev:Hallå du:Dwyzer skrev: det jag ha hört med så därför struntar jag i dem medventilspelet borde ju bli lite mer exakt om man kör utan
mvh
Har alltid funderat kring om det inte skulle vara skonsammare för både ventil och kamaxel att köra med så lite ventilspel som möjligt:P
Dänniz 073-8447664
Okej, ved menar du med högkompa?Dennis Öhman skrev:Beror ju på de där, kan ju hända att du bränner ventilerna lika gärna om du kör högkompaBrajjAxx skrev: Hallå du:D
Kolla in mitt projekt
Klicka HÄR
Klicka HÄR
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Kontakt: