Tunnare shims och ventiltryckare till 531-topp?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
BrajjAxx
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: tis dec 14, 2010 1:21 pm
Ort: Malmö

Tunnare shims och ventiltryckare till 531-topp?

Inlägg av BrajjAxx »

Hallå!

Har probelm med mitt ventilspel. Det är aldeles för lite (eller ja finns inte alls). Det finns inte tillräckligt tunna shims och kommer antagligen ta i ventiltryckaren om jag får tag i så tunna shims jag behöver.

Men har läst att Bmw har tunnare shims. Skulle behöva tunnare ventiltryckare med eller så planar jag ner mina jag har.

Någon som vet om detta stämmer om jag har sådan tur att kanske både shims och tryckare passar från Bmw, någon som vet vilken motor i så fall? deras 12v eller?

Tacksam för svar
Mvh BrajjAxx
Kolla in mitt projekt
Klicka HÄR
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Inlägg av Rasmus Annander »

jag har kört med runt 3mm shims brickor..

men då får man slipa ner kanten på tryckarna lite.. inget o rekomendera direkt..

bättre att slipa av ventilskaften o köra med tjockare brickor..

mvh
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Rasmus Annander skrev:jag har kört med runt 3mm shims brickor..

men då får man slipa ner kanten på tryckarna lite.. inget o rekomendera direkt..

bättre att slipa av ventilskaften o köra med tjockare brickor..

mvh
+1
Dänniz 073-8447664
BrajjAxx
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: tis dec 14, 2010 1:21 pm
Ort: Malmö

Inlägg av BrajjAxx »

Rasmus Annander skrev:jag har kört med runt 3mm shims brickor..

men då får man slipa ner kanten på tryckarna lite.. inget o rekomendera direkt..

bättre att slipa av ventilskaften o köra med tjockare brickor..

mvh
Ja funderar också på det, men har recis tryckt i ventilerna. Men vad skall man slipa med i sådanna fall. Det måste ju bli exakt liksom?
Kolla in mitt projekt
Klicka HÄR
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Tunnare shims och ventiltryckare till 531-topp?

Inlägg av Dennis Öhman »

Jag har tattarslipat för hand faktiskt någon gång och fått det bra i bla folkrace bilar. Ventilslipar ska det väl kortas i normalt..
Dänniz 073-8447664
BrajjAxx
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: tis dec 14, 2010 1:21 pm
Ort: Malmö

Re: Tunnare shims och ventiltryckare till 531-topp?

Inlägg av BrajjAxx »

Dennis Öhman skrev:Jag har tattarslipat för hand faktiskt någon gång och fått det bra i bla folkrace bilar. Ventilslipar ska det väl kortas i normalt..
Okej, tror jag ska försöka slipa det emot en spegel. Kommer bli svårt att hålla den helt rak, men kanske bygger någon konstruktion då :)
Kolla in mitt projekt
Klicka HÄR
BrajjAxx
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: tis dec 14, 2010 1:21 pm
Ort: Malmö

Inlägg av BrajjAxx »

Jusdet, har en fråga till! Ventilspelet skall vara mellan 0,3 till 0,4 mm va? Men skall det mätas med eller utan de gummiringarna som skall sättas mellan ventilen och tryckaren?

För det skiljer en hel del, i alla fall om man har nya sådana gummiringar.

Dessa jag snacka om:
Bild
Kolla in mitt projekt
Klicka HÄR
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

I topparna jag satt ihop har jag alltid skitit i dom där..
Dänniz 073-8447664
BrajjAxx
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: tis dec 14, 2010 1:21 pm
Ort: Malmö

Inlägg av BrajjAxx »

Dennis Öhman skrev:I topparna jag satt ihop har jag alltid skitit i dom där..
Aha okej, men någon nytta måste de göra, eller?
Kolla in mitt projekt
Klicka HÄR
Hjalte
För mycket laddtryck
Inlägg: 279
Blev medlem: tis jun 09, 2009 7:30 pm
Ort: Jönköping

Inlägg av Hjalte »

dom ska väl göra att det inte skrammlar så mycket men dom behövs inte!
Användarvisningsbild
wyzer
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis okt 30, 2007 8:55 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av wyzer »

Hjalte skrev:dom ska väl göra att det inte skrammlar så mycket men dom behövs inte!
det jag ha hört med så därför struntar jag i dem med :P ventilspelet borde ju bli lite mer exakt om man kör utan

mvh
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass :twisted:

Powerd by Joakim Andersson
BrajjAxx
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: tis dec 14, 2010 1:21 pm
Ort: Malmö

Inlägg av BrajjAxx »

wyzer skrev:
Hjalte skrev:dom ska väl göra att det inte skrammlar så mycket men dom behövs inte!
det jag ha hört med så därför struntar jag i dem med :P ventilspelet borde ju bli lite mer exakt om man kör utan

mvh
Hallå du:D

ja, blir nog bäst om man stället spelet utan och sedan monterar dom :)

Har alltid funderat kring om det inte skulle vara skonsammare för både ventil och kamaxel att köra med så lite ventilspel som möjligt:P

Borde ju kunna få ut mer effekt iomed att ventilen öppnar mer?
Kolla in mitt projekt
Klicka HÄR
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

BrajjAxx skrev:
wyzer skrev: det jag ha hört med så därför struntar jag i dem med :P ventilspelet borde ju bli lite mer exakt om man kör utan

mvh
Hallå du:D

ja, blir nog bäst om man stället spelet utan och sedan monterar dom :)

Har alltid funderat kring om det inte skulle vara skonsammare för både ventil och kamaxel att köra med så lite ventilspel som möjligt:P

Borde ju kunna få ut mer effekt iomed att ventilen öppnar mer?
Beror ju på de där, kan ju hända att du bränner ventilerna lika gärna om du kör högkompa
Dänniz 073-8447664
BrajjAxx
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: tis dec 14, 2010 1:21 pm
Ort: Malmö

Inlägg av BrajjAxx »

Dennis Öhman skrev:
BrajjAxx skrev: Hallå du:D

ja, blir nog bäst om man stället spelet utan och sedan monterar dom :)

Har alltid funderat kring om det inte skulle vara skonsammare för både ventil och kamaxel att köra med så lite ventilspel som möjligt:P

Borde ju kunna få ut mer effekt iomed att ventilen öppnar mer?
Beror ju på de där, kan ju hända att du bränner ventilerna lika gärna om du kör högkompa
Okej, ved menar du med högkompa?
Kolla in mitt projekt
Klicka HÄR
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

planad topp och ventilerna vänder för nära kolvarna..
Dänniz 073-8447664
Skriv svar