Reflektion över E85 VS spillolja
- Kadett4wd
- Forumsberoende
Reflektion över E85 VS spillolja
Jag har för ett par år sedan tappat ur vattenskadad olja ur min kadettmaskin.
Jag hällde det i en dunk, riktig sån här gräddsörja.
Jag brukar ha några vedträn doppade i motorolja för att återvinna oljan istället för att spilla bort den bara. man eldar alltså i vanliga pannan med dem,, brinner varmt som attan, bra då det är smällkallt och pannan ska upp i värme fort.
Hur som helst..
Det var dags för 'den där' dunken nu.
Efter två år så kan jag svära att hade det varit olja från en bensinmaskin så hade det skiktat sig, men nejdå.. det var lika uppblandad 'emulsion' ännu.
Det är juh en ingrediens i E85 som gör att bensin och sprit kan 'mötas' och blandas med varandra.
I det här fallet verkar det som om Vattnet även kan hållas kvar i oljan utan skiktning.
Häri ligger kanske ett problem med våra lagerbanor..
Vi har olja som är kontaminerad med vatten utan vår vetskap.
Och för att vatten ska koka,, ja vi måste juh upp i 100grader på motoroljan för att koka ur vattnet.
Kan jag vara nåt på spåren?
Jag hällde det i en dunk, riktig sån här gräddsörja.
Jag brukar ha några vedträn doppade i motorolja för att återvinna oljan istället för att spilla bort den bara. man eldar alltså i vanliga pannan med dem,, brinner varmt som attan, bra då det är smällkallt och pannan ska upp i värme fort.
Hur som helst..
Det var dags för 'den där' dunken nu.
Efter två år så kan jag svära att hade det varit olja från en bensinmaskin så hade det skiktat sig, men nejdå.. det var lika uppblandad 'emulsion' ännu.
Det är juh en ingrediens i E85 som gör att bensin och sprit kan 'mötas' och blandas med varandra.
I det här fallet verkar det som om Vattnet även kan hållas kvar i oljan utan skiktning.
Häri ligger kanske ett problem med våra lagerbanor..
Vi har olja som är kontaminerad med vatten utan vår vetskap.
Och för att vatten ska koka,, ja vi måste juh upp i 100grader på motoroljan för att koka ur vattnet.
Kan jag vara nåt på spåren?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
jag har kört med samma olja hela sesongen den ser ut som ny (cogar race olja) jag kör upp den i 100 grader nu och då då håller den sig fin.
jag slår bara av kylfläcketen innan jag stänger av den så kylvatten tempen går upp mot kokpunkt sen av med olje påfyllnings locket så andas tjugan ut skiten
jag slår bara av kylfläcketen innan jag stänger av den så kylvatten tempen går upp mot kokpunkt sen av med olje påfyllnings locket så andas tjugan ut skiten

Senast redigerad av Jens Gustavsson den ons dec 15, 2010 10:12 pm, redigerad totalt 1 gånger.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
Jag har dock problem att köra upp min motorolja i 100grader fastän jag har termostat på oljekylaren.
Får stå å gå på tomgång i typ 1 timme för att nå 90 grader.
Åker jag måste jag piska ordentligt,, länge för att komma dit.
Oftast ligger jag kring 80grader, så däri ligger väl mitt bekymmer.
Men den här oljan blev såhär pga ett strul med pianotråden.
Sen dess har oljan sett 'bra' ut hela tiden efter den fadäsen.
Men jag antar där kan finnas små små mängder kondensfukt som binder upp sig i oljan och det tror jag även du har Jens... om du inte lyckas starta maskin uppvärmd och fin över 100grader.
För jag har noterat att oljan kan se smått smått 'grumlig' ut på oljestickan, och då menar jag VÄLDIGT lite,, man får kolla riktigt noga och jämnföra med ny olja på samma oljesticka typ.
Sen spelar det ingen roll vilken oljemodell man har, alltså faktumet att E85 gör att vatten kan binda sig i oljan.
Men olika oljor är olika bra att smörja med olika ämnen i såsom bensin,diesel,etanol,vatten etc etc.
Får stå å gå på tomgång i typ 1 timme för att nå 90 grader.
Åker jag måste jag piska ordentligt,, länge för att komma dit.
Oftast ligger jag kring 80grader, så däri ligger väl mitt bekymmer.
Men den här oljan blev såhär pga ett strul med pianotråden.
Sen dess har oljan sett 'bra' ut hela tiden efter den fadäsen.
Men jag antar där kan finnas små små mängder kondensfukt som binder upp sig i oljan och det tror jag även du har Jens... om du inte lyckas starta maskin uppvärmd och fin över 100grader.
För jag har noterat att oljan kan se smått smått 'grumlig' ut på oljestickan, och då menar jag VÄLDIGT lite,, man får kolla riktigt noga och jämnföra med ny olja på samma oljesticka typ.
Sen spelar det ingen roll vilken oljemodell man har, alltså faktumet att E85 gör att vatten kan binda sig i oljan.
Men olika oljor är olika bra att smörja med olika ämnen i såsom bensin,diesel,etanol,vatten etc etc.
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
kör utan oljekylare då eller skaffa en varmare termostat. på de sista 2 motorerna har jag kört utan kylare pga lathet men har alldrig haft så fina
lager
så sålänge jag inte ska dra husvagn eller köra banracing tänker
jag vara utan. tror det gått lite bling bling i detta att det ska vara. behöver
man absolut inte en kylare så är det bara elände med dem. luft. iskall olja som släpps i i en varm motor när termostaten öppnar slangar som
kan gå sönder mm nä fy fan. issåfall kan jag tänka mig en liten rätt dimesionerad kylare för mitt ändamål och utan termostat.
lager

jag vara utan. tror det gått lite bling bling i detta att det ska vara. behöver
man absolut inte en kylare så är det bara elände med dem. luft. iskall olja som släpps i i en varm motor när termostaten öppnar slangar som
kan gå sönder mm nä fy fan. issåfall kan jag tänka mig en liten rätt dimesionerad kylare för mitt ändamål och utan termostat.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
- Kadett4wd
- Forumsberoende
men min termostat för oljan ser juh till att oljan inte cirkulerar där förrens den är över 95grader har ja för mig.
Och när den väl öppnar blandar den oljan, samt bekymret är just att min maskin hör inte hemma på nån dragracingbana. den piskas hårt på kurviga vägar.
Jag har dessutom 102 graders vattentermostat.
Spelar ingen roll,, jag lider av C20xe problemet.. motorn blir aldrig varm, den är som en dieselmotor enkelt uttryckt.
Och det finns belägg för det. motorn då den var ny var lika bränsleeffektiv som dåtidens dieslar, blir itne mycket värme ut i vattnet.
Man får typ sätta en gardin framför kylaren som på en gammal duett..
Jag har en 10" spal kylfläkt på vattenkylaren och har inga problem alls att hålla tempen stabilt på 80grader stillastående i timmar på sommaren.
Och när den väl öppnar blandar den oljan, samt bekymret är just att min maskin hör inte hemma på nån dragracingbana. den piskas hårt på kurviga vägar.
Jag har dessutom 102 graders vattentermostat.
Spelar ingen roll,, jag lider av C20xe problemet.. motorn blir aldrig varm, den är som en dieselmotor enkelt uttryckt.
Och det finns belägg för det. motorn då den var ny var lika bränsleeffektiv som dåtidens dieslar, blir itne mycket värme ut i vattnet.
Man får typ sätta en gardin framför kylaren som på en gammal duett..
Jag har en 10" spal kylfläkt på vattenkylaren och har inga problem alls att hålla tempen stabilt på 80grader stillastående i timmar på sommaren.
-
- Forumsberoende
Jag ser inte problemet her? flytta kylaren då hvis du vil ha over 100c så du får vekk vattnet. eller byt til en annan kylare (Vatten).
Eller byt olja lite oftare. Eller kjör på bensin?
Jag har inte sett nogon bio saabar med sånna lager ennu. selv om oljan er tynn som f på bilar med långt mellom servicen
Eller byt olja lite oftare. Eller kjör på bensin?
Jag har inte sett nogon bio saabar med sånna lager ennu. selv om oljan er tynn som f på bilar med långt mellom servicen
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
TheBlackWidow
-
- Forumsberoende
- Kökarmicke
- Forumsberoende
Detta kunde man kanske testa i "labbet" (läs garaget). Om man blandar vatten och olja och tillsätter en skvätt E85 resp bensin och sedan vispar om och lämnar det att stå borde det rimligtvis bli skilnad mellan burkarna om det finns någon form av emulgeringsmedel i E85. Borde kanske sätta några olika blandningar att stå bredvid de andra proverna. Har diverse gummidelar i spritmarinad för att se vad som händer.
--
Per Jernström
Per Jernström
Är det inte så att om man blandra två vätskor med olika kokpunkt så kommer inte den med lägre kokpunkt att koka bort vid sin egna kokpunkt, utan man kommer få en kokpunkt på den "nya" vätskan man blandat till som är nån stans imellan dom två ursprungliga, och för att få bort den med lägre kokpunkt så måste man värma (koka) vätskan till den har samma temperatur som den vätskan med högst kokpunkt kokar vid.
Så är de iaf. när man kokar sprit, kanske är anorlunda med olja och vatten.
mvh Erik
Så är de iaf. när man kokar sprit, kanske är anorlunda med olja och vatten.
mvh Erik
Magistern här..... i all motoroja finns det dispergeringsmedel som har till uppgift att ta hand om vattnet som kommer i kontakt med oljan(kondens, rester från förbränning osv) När motorn sedan kommer upp i arbetstemperatur frigörs vattnet som ånga som sedan återförs till motorns inloppsrör( sluten vevhusventilation)
Kan skriva en hel del till om detta om någon vill lyssna på en gammal lärare 

Jag fick vatten i oljan vid uppstart i år, det jag gjorde var att låta motorn stå på tomgång ett bra tag. Topplockspackningen hade inte satt sig riktigt.
Efter ett litet tag så var det mest vatten i catchtanken till vevhusgaserna.
Det ångade ut rätt så fort faktiskt. Jag har inte bytt olja sen dess och det har inte uppstått några märkbara problem ännu.
Jag har kört ca 200mil efter detta.
Oljan är en Quaker State 20w50.
För mig har det inte varit något problem. Men det kanske är annat med en sliten olja.
Mvh Gordon
Efter ett litet tag så var det mest vatten i catchtanken till vevhusgaserna.
Det ångade ut rätt så fort faktiskt. Jag har inte bytt olja sen dess och det har inte uppstått några märkbara problem ännu.
Jag har kört ca 200mil efter detta.
Oljan är en Quaker State 20w50.
För mig har det inte varit något problem. Men det kanske är annat med en sliten olja.
Mvh Gordon
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
9.98 238km/h
-
- Forumsberoende
Kjelle skrev:Magistern här..... i all motoroja finns det dispergeringsmedel som har till uppgift att ta hand om vattnet som kommer i kontakt med oljan(kondens, rester från förbränning osv) När motorn sedan kommer upp i arbetstemperatur frigörs vattnet som ånga som sedan återförs till motorns inloppsrör( sluten vevhusventilation)Kan skriva en hel del till om detta om någon vill lyssna på en gammal lärare

Det förklarar ju varför min motor blir hvit med statoil oljan och inte med castrol.(castrol har en bettre typ ellerno?)
Tykker du ska skriva om detta, er ju intresant

Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
TheBlackWidow
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
vore dåligt om inte oljan och vattnet blandade sig..
alla vet ju att oljan flyter på vatten.. tja vart ligger oljepumpen någonstans
så vi bör vara glada att det blir en emulsion.
hört om ett tractorpulling team som körde en olja som det inte vart emulsion på och dom körde iofs mettis.
så deras olje pump sög ju in mettis och sprutande in i ställe för olja så det vart ju total haveri..
och då dom tömde oljan så rann vattnet ut först..
alla vet ju att oljan flyter på vatten.. tja vart ligger oljepumpen någonstans

så vi bör vara glada att det blir en emulsion.
hört om ett tractorpulling team som körde en olja som det inte vart emulsion på och dom körde iofs mettis.
så deras olje pump sög ju in mettis och sprutande in i ställe för olja så det vart ju total haveri..
och då dom tömde oljan så rann vattnet ut först..
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85