Man låter inte en praktikkant löda på kundgrejor.. det är inte gott omdömmecarfreak skrev:Här har ni svaret på bilderna: http://www.processorteknik.se/Forum%20Svar.htm
-"Praktikant som lött, dock lämnade inte instrumentet firman i det skicket"
Varning för klåparfirma
okej.. så varken lärlingar inom bygg, el, bil ska ej får röra kundgrejjer ??nicerpm skrev:Man låter inte en praktikkant löda på kundgrejor.. det är inte gott omdömmecarfreak skrev:Här har ni svaret på bilderna: http://www.processorteknik.se/Forum%20Svar.htm
-"Praktikant som lött, dock lämnade inte instrumentet firman i det skicket"
Som det stod så gjordes alla lödningar om och instrumentet fungerade utmärkt i 1år, när väl intrumentet gick sönder igen så blev denne förbannad och lyckades få tag på bilder hur de såg ut innan en riktig lödare lödde om praktikantens lödning.. men rätt kul att inga bilder kommit upp som visar hur omlödningen ser ut i dagsläget :p
//Christian
Inte samma instrumen va?carfreak skrev:...Som det stod så gjordes alla lödningar om och instrumentet fungerade utmärkt i 1år, när väl intrumentet gick sönder igen så blev denne förbannad och lyckades få tag på bilder...
"Igelkotten" Audi => ångraren Volvo V70?
Eller fattade jag fel?
Hur som haver... lödningarna ser INTE ok ut.
Tråkigt att få dom använda MOT sig, av en underleverantör som man har samarbetat med, om dom dessutom inte längre existerar!
Nej man låter inte outbildad okunnig person göra kundjobb. den får nog allt lära sig först på antingen döda saker eller övningsobjekt. INTE till kund. Då har man inte tänkt hela vägen ovasett om det handlar om lödning eller gjuta en mur. Vet inte personen vad man sysslar med (vilket är bevisat med bildbevis) så bör nog inte den ge sig på saker som en kund vill ha åtgärdat!carfreak skrev:okej.. så varken lärlingar inom bygg, el, bil ska ej får röra kundgrejjer ??nicerpm skrev: Man låter inte en praktikkant löda på kundgrejor.. det är inte gott omdömme
Som det stod så gjordes alla lödningar om och instrumentet fungerade utmärkt i 1år, när väl intrumentet gick sönder igen så blev denne förbannad och lyckades få tag på bilder hur de såg ut innan en riktig lödare lödde om praktikantens lödning.. men rätt kul att inga bilder kommit upp som visar hur omlödningen ser ut i dagsläget :p
Och sen att intrumentet dog IGEN efter ett år hade nog gjort mig som kund riktigt arg med kan jag tala om. Särskilt om det vara samma fel!
Och tittar man på bilderna ser man att kortet är sönderbränt. Det är inte serriöst! Inte i mitt tycke. Ovasett om man gjort om lödningarna osv. Skadan är redan gjord. Och åter igen så handlar nog allt egentligen om två företag som kommit i luven på varandra av en eller annan anledning.
Jag högst personligen skulle nog inte lämna nått till nån av dem. Men det är jag de........

onej inte igen
klart en praktikkant skall få skruva på kundsaker men då har företaget skyldighet att se till att jobbet har blivit korrekt utfört.
hur skall man annars lära sig? skall vi som har/ håller på utbildar oss t.ex till bilmekaniker skruva på redan trasiga bilar på en skrot?
det e därför det finns handledare som alltid är med praktikanten o berättar hur man skall göra. ( är handledare inom bil tekniker )
meningen som praktikant är ju att man skall få skruva/lära sig, learn by doing
annars e de ju liksom ingen mening att vara praktikant? då kan man lika gärna vara kvar i skolan o läsa en massa.
men åter till ämnet, visst i detta fall så måste ju ett sådant företag ha en massa kasserade instrument som praktikant kunde fåt prova sig fram med.
dom på OBD kanske kände att Processor teknik hade mer kunder än dom, så att vinna tebaka kunderna e ju lätt att göra om man smutskastar ett annat företag, vips så har OBD fått tillbaka deras kunder.
hur skall man annars lära sig? skall vi som har/ håller på utbildar oss t.ex till bilmekaniker skruva på redan trasiga bilar på en skrot?
det e därför det finns handledare som alltid är med praktikanten o berättar hur man skall göra. ( är handledare inom bil tekniker )
meningen som praktikant är ju att man skall få skruva/lära sig, learn by doing
annars e de ju liksom ingen mening att vara praktikant? då kan man lika gärna vara kvar i skolan o läsa en massa.
men åter till ämnet, visst i detta fall så måste ju ett sådant företag ha en massa kasserade instrument som praktikant kunde fåt prova sig fram med.
dom på OBD kanske kände att Processor teknik hade mer kunder än dom, så att vinna tebaka kunderna e ju lätt att göra om man smutskastar ett annat företag, vips så har OBD fått tillbaka deras kunder.
- mårten nordström
- För mycket laddtryck
okej så du påstår att man ska lära sej allt innom det oråde man vill jobba med isåfall skulle inte du få jobba eftersom du kan inte allt och det finns ingen som kan allt innom sitt område för att det finns alltid nya sakar som folk har kommit på !!!!
jag tycker att det är bra att unga får lära sej den normala världen eftersom man lär sej ju ändå inget i skolan
jag tycker att det är bra att unga får lära sej den normala världen eftersom man lär sej ju ändå inget i skolan
Att gå på krogen är som att öppna en ask choklad. Alla godbitar är redan tagna och allt som återstår är några spritfyllda äckel i hörnen...
fortfarande läs vad jag skriver innan jag blir riktigt irreterad. klart att dom ska få lära sig. men ärligt nått slags ansvar måste man ta och lära dom i sådant fall inte släppa dom vind för våg.. jisses vad är det för fel på er?mårten nordström skrev:okej så du påstår att man ska lära sej allt innom det oråde man vill jobba med isåfall skulle inte du få jobba eftersom du kan inte allt och det finns ingen som kan allt innom sitt område för att det finns alltid nya sakar som folk har kommit på !!!!
En kunds instrument är dumma läropengar. nått slags begrepp bör man väl ha?

onej inte igen
Nu kanske just det här var ett extremt exempel, dom flesta lär ju sluta jobba INNAN kort eller delar börjat brinna...
Men i normalfallet skulle jag nog vilja hålla med om att om man inte får, under övervakning givetvis, öva och lära sig på skarpt läge, så lär man sig inte så mycket. Det här fallet är ett extremfall.
Men i normalfallet skulle jag nog vilja hålla med om att om man inte får, under övervakning givetvis, öva och lära sig på skarpt läge, så lär man sig inte så mycket. Det här fallet är ett extremfall.
Dennis Derenius
Hela samhället är uppbyggt på lärlingar/praktikanter, vart du en vrider och vänder så finns det någon som praktiserar eller går som lärling, givetvis under handläggning.. och att inte låta de lära sig praktiskt ute på fält skulle skapa bra mycket högre arbetslöshet och en total kolapps..
Just i detta fallet har de låtit en praktikant obevakat löda på ett instrument som blev brännt. Dock ser bilderna mycket värre ut än vad det är, vid hög temperatur och lödning frigörs oxider som ser värre ut än vad det är.. Företaget rättade till detta och lödde om allt. Produkten fungerade problemfritt inom företagets garanti tid (1år)
Dock har de ingen vinning i detta då konsumentköplagen anger 3år om det kan bevisas att det kan vara något fel vid lagningen vilket det kan här iom. praktikantens lödning som inte slutade så bra :p Så kort och gott tycker JAG att företaget skulle kompensera kunden med ett helt nytt instrument, inte börja skylla ifrån sig mm. som verkar ha skapat smutskastning från båda håll.
Man får även tänka på att det är lätt som företagare/privat person att frånsäga sig ansvaret i stridens hetta, det är så vi människor fungerar i pressade situationer - men när allt lugnar sig börjar man tänka klart och kan ta på sig ansvaret för de fel som gjorts - inte alltid med en win-lose utgång utan ibland 50% win lösning. Sen att företaget fortsätter frånsäga sitt ansvar, hmm.. to bad säger jag!
Just i detta fallet har de låtit en praktikant obevakat löda på ett instrument som blev brännt. Dock ser bilderna mycket värre ut än vad det är, vid hög temperatur och lödning frigörs oxider som ser värre ut än vad det är.. Företaget rättade till detta och lödde om allt. Produkten fungerade problemfritt inom företagets garanti tid (1år)
Dock har de ingen vinning i detta då konsumentköplagen anger 3år om det kan bevisas att det kan vara något fel vid lagningen vilket det kan här iom. praktikantens lödning som inte slutade så bra :p Så kort och gott tycker JAG att företaget skulle kompensera kunden med ett helt nytt instrument, inte börja skylla ifrån sig mm. som verkar ha skapat smutskastning från båda håll.
Man får även tänka på att det är lätt som företagare/privat person att frånsäga sig ansvaret i stridens hetta, det är så vi människor fungerar i pressade situationer - men när allt lugnar sig börjar man tänka klart och kan ta på sig ansvaret för de fel som gjorts - inte alltid med en win-lose utgång utan ibland 50% win lösning. Sen att företaget fortsätter frånsäga sitt ansvar, hmm.. to bad säger jag!
//Christian
Det är pga sånt här som företag blir mer å mer sura på anställda som fotograferar och bloggar om sin arbetsplats.
Vi hade förut ett par a4 med bilder på diverse dikeskörningar och andra olyckor som hänt på området där jag jobbar. Vart tillsagda att ta bort dom eftersom sånt kan skada förtroendet hos eventuella kunder.
Praktikanter måste ju få prova på att göra riktiga jobb men här har ju handledarn inte tagit ansvar och kollat över axeln när han borde.
Vi hade förut ett par a4 med bilder på diverse dikeskörningar och andra olyckor som hänt på området där jag jobbar. Vart tillsagda att ta bort dom eftersom sånt kan skada förtroendet hos eventuella kunder.
Praktikanter måste ju få prova på att göra riktiga jobb men här har ju handledarn inte tagit ansvar och kollat över axeln när han borde.
Nissan Skyline GT-R R32 RB30/26
Tänk ett steg till och kika på bilderna. Det är bränt på ordentligt! Att fixa en sån sak är inte lätt.carfreak skrev:okej.. så varken lärlingar inom bygg, el, bil ska ej får röra kundgrejjer ??nicerpm skrev: Man låter inte en praktikkant löda på kundgrejor.. det är inte gott omdömme
Man låter in en praktikant löda dyra elektronik grejer åt kunder om han/hon inte först visat på något sätt att han kan löda! Att skruva är enkelt, byta kamrem t ex går kolla över innan bilen lämnas ut så att allt är korrekt! Löder man för hårt är skadan redan skedd och elektroniken med stor sannolikhet förstörd!
Visst ska praktikanter och lärlingar få arbeta, men under översyn av nån som kan jobbet tills praktikanten i fråga visat att han/hon kan jobba utan översyn!
Läser man vidare på NA verkar ju i vart fall processorteknik vara en lustig firma, registrerad på en kvinna utan f-skattesedel, en man sköter all kundkontakt, dom har praktikanter men inga anställda? Luktar skunk lång väg...
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Firman har ju tydligen bara funnits ett drygt halvår som jag förstod det på NA. Och hur många kunder KAN det inte finnas som vackert knyter näven i fickan och går vidare, på det typiskt svenska sättetcarfreak skrev:2st missnöjda kunder av hur många ? Man kan inte alltid ha nöjda kunder hur mycket man än vill. Men sättet de löste de på kan ju ifrågasättas..

Manta A Rallye - Såld till Polen