Jag har en volvo B30 (6 cylindrig motor) och ett Nira i3plus styrsystem liggandes som snart skall ihop.
Tyvärr klarar Nira av att endast styra tändningen fullt sekventiellt på mina 6 cylindrar vilket betyder att jag får köra "waste-fuel" (vet ej ord. namn) alltså soppa varje motorvarv, vilket (vad jag tror, teoretiskt) borde öka bensinförbrukningen till det dubbla?
Enligt Nira-manualen skulle det största problemet vara att tomgången blir sämre, men dom ser kanske inte bensin som en kostnad. Sen kan man infrågasätta varför jag har köpt ett styrsystem för 15k och klagar över bensinkostnader.
Jag hittade information (har tyvärr tappat bort länken) som beskrev äldre styrsystem där styrsystemet "skickade signal" om soppa varje vevaxelvarv, men sedan styrde ett relä (som troligtvis styrdes av kamaxelgivaren) om det var [exempel på en 4 cylindrig motor] cylinder 1 och 3, eller 2 och 4 som skulle få bensin det varvet.
Tändföljden på min motor borde vara 1-5-3-6-2-4 om jag inte har tänkt fel..
Skulle man kunna lura Nira och göra samma sak i mitt fall?
Mao. ställa in Nira på att skicka "waste-fuel" och sedan koppla ihop jordkabel till spridarkontakterna på cyl 1,5,3 och cyl 6,2,4 och där koppla in ett relä som tar signal från en extra kamaxelgivare (som har ett triggerhjul med en 180graders-tand och resterande tomt) som då bestämmer vilka spridare som skall få användas det varvet.
Alltså Nira skickar signal till alla 6 st spridare, men ett relä betämmer vilka 3 som får igenom sin signal!
Enligt mitt kablage verkar Nira ha kablar uppmärkt för 6 cyl, vilket verkar konstigt då man bara kan ställa in 5, men om jag kör efter min teori kan jag ju koppla 2 spridare per kabel på kabel 1,2 och 3 och ställa in i Nira att jag vill köra "waste-fuel".
Vad kan man isåfall använda för relän? jag behöver ju alltså ett relä som vid signal från en kamaxelgivare öppnar och vid utebliven signal stänger, eller Vice versa.
Notera att jag är dålig på elektronik!
Jag kommer alltså behöva ett relä som är ganska "snabbt" på att öppna och stänga och inte bränner eller överhettas efter kort tid.
Om relä't tar tid på sig att öppna och stänga finns ju risk att den missar en spridare eller 2 och då går ju allt åt skogen.

Om jag exempelvis varvar 6000varv så kommer relä't behöva öppna 50 ggr och stänga 50ggr på en sekund, vilket för mig låter tungjobbat även för en liten elektronikbox.
Skulle man kanske istället kunna använda kamaxelgivaren som ett relä? då den verkar kunna gå att lita på.

Ponera att man monterar dubbla kamaxelgivare (plus en 3:dje som referens till styrsystemet) och (för enkelhetens skull i exemplet) har en triggerskiva till varje givare där den ena skivan har en tand på dom första 180 kamaxelgraderna och resterande tomt, medan den andra har tvärtom.
Sedan seriekopplar man ihop spridarparen's (1,5,3 och 6,2,4) jordkontakter till varsin kamaxelgivare och då borde väl (enligt mina raketberäkningar) ström gå igenom när givaren har signal, alltså vartannat varv.
Vad i mina idéer kan vara fel? Inser att hela skiten kanske är fel, men jag har iaf frågat.
Eller finns det kanske något enklare eller bättre att använda för att uppnå mina mål? Enklast möjliga hade nog varit en programvaruuppdatering som möjliggör 6 cyl sekventiellt i Nira..

Börjar med att tacka er som orkat läsa min novell, men är annars tacksam för idéer och kommentarer