Snöslunge problem, regulator med Techumse motor strular :S

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
PeterNacka
Lite mer laddtryck

Snöslunge problem, regulator med Techumse motor strular :S

Inlägg av PeterNacka »

Hej, har en Canadiana 8hkr med motorn Tecumseh HM80. Den har en regulator som styr gasspjället beroende på belastning.

Den fungerar inte riktigt. Någon som kan dessa? Går det att bygga om så man styr förgasaren direkt ist för genom regulatorn? (Nu anger man max å min gas med gasreglaget men regulatorn avgör om den skall gå lägre än max även om man gett full gas). Försökte å bygga om, gick utan å bygga egna delar. Kruxet är att regulatorn verkar vara kopplad till tändningen då jag får baktändningar som f-n när jag kopplade förbi regulatorn. Hittar ingen vettig info om detta.

Kan komma med slungan å så klart betala för guidning i dess mekanik!!

Finns i Holmsund men kan ta den runt Umeå får hjälp :)

Tackar!
PeterNacka
Lite mer laddtryck

Inlägg av PeterNacka »

Hej igen, kom på att jag köpte boken Små motorer igår av Haynes men de tar inte upp större Techumse motorerna än 3.5hkr :S

Kan dona själv förvisso. Det jag undrar över innan jag slänger isär motorn är tre saker:

*Är regulatorn kopplad till tändningen?

*Går det att koppla förbi regulatorn på annat sätt än montera gasvajern direkt till förgasarspjället?

*Hur är tändningen konstruerad på dessa? (Verkar vara något med regulatorn eller varvtalet som styr tändningen. Något likt de gamla fördelar dosorna å deras vaccumstyrning vid högre varvtal/högt undertryck).

Provat att sätta gasvajern direkt på spjället men fick bara baktändning efter baktädning...

Tackar!

PS. Börjar få j-vla mkt snö å kritiskt läge om jag skall få undan det själv nu med min Canadiana :S
G-son
Forumsberoende

Inlägg av G-son »

Vet inte hur det ligger till på Tecumseh, men på gamla hederliga Briggs & Stratton är "gasreglaget" i själva verket en varvtalsregulator. Du drar i gasvajern åt ett håll så spjället på förgasaren öppnas av en fjäder, och ett reglage inne under fläktkåpan drar åt andra hållet för att hålla varvet nere.

Det som sitter under kåpan är vanligtvis helt enkelt en "paddel" som fläkten blåser på, ju mer varv, desto mer blåser den, och desto mer försöker den dra ner gasen... Kärvar grejerna så fungerar det inget vidare, så lyft av kåpan, rengör, smörj...

Det GÅR flytta gasvajern så man direktstyr förgasaren, men då kommer du behöva ändra gaspådraget beroende på hur tungt motorn belastas: du kan inte dra på fullgas och låta det stå där, utan du får börja med nästan ingen gas innan du kör in i snön, och sedan gradvis följa med upp när det går tyngre... INTE kul, särskilt inte med en förgasare som gärna får motorn att dö om man reglerar lite för snabbt eller för mycket.
PeterNacka
Lite mer laddtryck

Inlägg av PeterNacka »

Hej, ja, jag provade den varianten men den bara baktänder. Antog att den ändrade tändningen med centrifugalkraften. Antagande. Inte sett eller hört om dessa förut.

Den baktände med ombyggnadtion å nu går den några sek orginal å baktänder sedan tills den blir för sur.

Någon som har koll på tändningen till dessa eller vet vart man kan få tag i en manual???

Tackar!
PeterNacka
Lite mer laddtryck

Inlägg av PeterNacka »

Hej igen, snön står högt i backen :S

Jo, vart var vi, jo där ja... Hm, vet någon angående Techumse HM80 motorn, 8hkr motorn med regulator om tändningen har brytare och om så vad för gap den skall ha!?

Tack och god kväll!
lovepow
För mycket laddtryck

Inlägg av lovepow »

har en exakt likadan men jag gav upp den motorn och hivade väck den. hängde på en 11hp hondamotor istället den passa rakt på :lol:
Lowe Lundqvist göteborg
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende

Inlägg av Sleeper_86 »

Farsan har 2 slungor med sån däringa motorer på bägge, den ena har generalrasat och den andra finns de ingen ork i. :thumbdown:

När jag tänker efter så baktänder den nog fasen med, samt att varvtalsregleringen inte alls hänger med.

Finns sprängskisser på en jäkla massa motorer här iaf, om de kan varat till någon hjälp. http://www.partstree.com/parts/
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing

Inlägg av fredde_vit_pv »

kolla så inte ventilspelet försvunnit! ett vanligt fel på dom
där 1cylindriga v8:orna :hihi: om så är fallet så in med en fil
mellan ventil och tryckstång!(brukar va en lucka på sidan!)

/F
PeterNacka
Lite mer laddtryck

Inlägg av PeterNacka »

När jag köpte den så fungerade den på första rycket. Den varvade dock inte upp utan var konstant vid belastning i regulatorn. Kopplade loss regulatorn med varmkörd motor å gasade fin fint med gashandtaget.

Lät bra så verkar okej i stort. Vad som inte gick var regulatorn. Kopplat bort den när jag kom hem. Men lyckades bara med baktändning. Var därför jag undrade om den är kopplad till tändningen :S Kopplat den orginal men baktänder...

Tackar för sidan. Ser ut som det är en ensam varvtalsregulator fristående från tändningen.

Blir så less när små motorer som dessa strular. Lättare å hitta fel på en ny bil ta mig f-n. Kanske för man vet hur de är konstruerade...

PS. Vill någon köpa den så får ni den för 2300kr. En Canadiana 8hkr Heavy Duty med fungerande lyse å fina däck. Alla växlar fungerar som de skall. DS.
God jul!
Användarvisningsbild
Rovers
För mycket laddtryck

Re: Snöslunge problem, regulator med Techumse motor strular

Inlägg av Rovers »

Fick du nån ordning på det här??
7:an http://www.garaget.org/?car=226041" onclick="window.open(this.href);return false;
PeterNacka
Lite mer laddtryck

Inlägg av PeterNacka »

Hej, ja, jag fick ordning på den. Byggde manuel gas och den varvar nåt så in i satans. Så gäller att inte mata fullt för då måste den bara skjuta ut kolven genom blocket. Hällde inte i något raketbränsle men varvar som så :)

Regulator fjädern var nog av. Kände på en som fungerade den var ganska stum och spänstig men går å köra utan!

Just det, byggde om den sedan igen för bättre funktion. Labbade då där mellan med regulatorn påkopplad. Ändrade på luft å bränslemängden men ville ej. Fick sen inte till det med nya byggnationen, blandningen. Har sådana problem med nacken att dra i startsnöre är det värsta så gav upp det efter 20 drag å sålde den billigt, till reservdelspris. Vet inte hur det gick för den killen. Lite bekant med han så får väl höra framöver.

Hälsn.
Peter
PeterNacka
Lite mer laddtryck

Inlägg av PeterNacka »

PS. Just det, baktändningen kan jag inte förklara. Någon som kan det??? Första gången handlade det om att den hade för öppet spjäll vid kallstart. När jag minskade det försvann baktändningen och den startade enkelt å fint. Varför den baktände förstår jag ej. Borde kanske det... DS.
Skriv svar