3D laserscanner + CFD

Diskussioner för erfaret folk
Dr P.
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: lör nov 20, 2010 11:38 pm
Ort: Finland

3D laserscanner + CFD

Inlägg av Dr P. »

Funderar lite över att ta steget vidare från Pipemax och Dynosim5. Dynomation skulle vara bra extension av Dynosim, men lite tråkigt kanske. Har redan en längre tid planerat att göra lite CFD körningar, men i brist på tid och program har det inte hänt något konkrät ännu.

Det jag hittills gjort är att göra några 3D modeller av topplockskanaler. Jag gjorde avgjutningar med silikon och sedan scannade jag dessa med 3D laserscanner. Det låter kanske mer avancerat än vad det i praktiken är. www.david-laserscanner.com har vad man behöver för att få 3D modellerna gjorda.

Nu var då tanken att försöka ta steget vidare och ta med lite cfd för att kolla hur det flödar. Såg att CF-Design använts av forumberoende och jag skulle möjligen ha tillgång till Fluent själv. Dock skulle jag hellre köra med något budgetalternativ, om bara möjligt. Givetvis för att "riktig" cfd kostar, men även för att det ger mer åt andra forummedlemmar om det är något som är inom räckhåll för de flesta.

Har någon erfarenhet av gratis CFD? Jag kollade på en del gratisvarianter och bl.a. Open FOAM kunde möjligen vara en lösning. Ett problem med gratisvarianterna är att det inte är lika smidigt som kommersiella program. Kan vara att mitt projekt faller på frustration och tidsbrist men tänkte ändå kolla om jag kommer någon vart.

/Per
--
Per Jernström
Användarvisningsbild
Peter L
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: lör okt 06, 2007 6:40 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Peter L »

Har bara kört cfd i Solidworks. Antar ur din text att du inte vill köra på piratkopior? Annars finns det ju mycke bra program att "låna" på internet.
Peter Lindberg
0768032059
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

låter intressant, men tror du du har mycket effekt att vinna med att CFDa kanaler?



/Andre'
power
Norbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: mån nov 09, 2009 2:16 am
Ort: Gimo

Inlägg av Norbäck »

Den där scanner grejen ska testas!

Undrar hur nogrann den är?
Dr P.
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: lör nov 20, 2010 11:38 pm
Ort: Finland

Inlägg av Dr P. »

Andre', jag har inte samma erfarenhet av att porta toppar som många andra på detta forum. Tanken är att vinna tid.. Eftersom jag även saknar flödesbänk tänkte jag få lite vetenskap i det med cfd.

Norbäck, noggrannheten beror på typ av laser och kamera. Köpte min laser från dealextreme för några dollar, men fungerar rätt bra trots det. En stor del av noggrannheten beror även på hur bra man lyckas kombinera delscannarna.
--
Per Jernström
Norbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: mån nov 09, 2009 2:16 am
Ort: Gimo

Inlägg av Norbäck »

Ok. Får. Testa manuellt först innan jag beställer allt för mkt prylar. :)

Fick som vanligt tokiga ideer. :)
Dr P.
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: lör nov 20, 2010 11:38 pm
Ort: Finland

Inlägg av Dr P. »

Det kostar inte så mycket att testa om man redan har en webcam :)

Kollade att dealextreme fortfarande har lasern (produktkod 5928) och priset är hela 3,96USD inkl. postkostnader! Dealextreme är ok butik så länge man inte beställer något som är slut för de brukar inte få lagerpåfyllning verkar det som.

Jag provade även med riktigt taskig webcam, visserligen uppiffad med ny lins från samma butik och kunde göra 3D scan med prylar värda ca 20€! Ok, man kan ju inte spara modellen i David om man inte köpt licensen. Men en "proof of concept" får man. Vissa billiga "laserlinjaler" från byggvaruhuset torde fungera.

Kör vidare på de tokiga ideerna bara. Jag skall damma av någon gammal dator och mina Linuxkunskaper och testa lite cfd nästa vecka.
--
Per Jernström
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag är lite nyfiken på hur du ska kunna få fram rätt kanalstorlek till din motor med cfd? Eller du ska beräkna det och forma kanalen med cfd? Hur man vill att kanalen ska se ut är ju inte raketforskning direkt. Det som är det svåra är att förbättra något som inte alls ser ut som det ska utan att gå igenom godset någonstans.

Erland.
Norbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: mån nov 09, 2009 2:16 am
Ort: Gimo

Inlägg av Norbäck »

hur mkt kostar licensen?

Kommer nog klicka hem alla bra å ha prtlar i dagarna. :)
Dr P.
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: lör nov 20, 2010 11:38 pm
Ort: Finland

Inlägg av Dr P. »

Licensen kostar 200€. finns en som är bunden till en dator och en som är bunden till ett usb minne. Kolla på deras sida under "buy license".

Man kan inte få rätt storlek direkt med cfd. Nu är jag inte guru nr1 på detta, men vad jag vet är det vanliga att man utgår från en given form och simulerar den. Sedan gör man lite ändringar och simulerar pånytt. Det är alltså snarare form än storlek man jobbar fram med simuleringarna.
--
Per Jernström
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Men storleken är det som bestämmer varvtalet där du får ut effekten.
Formen bestämmer hur mycket effekt du kan få ut på det varvtalet.
Lite generaliserat visserligen men hur ska du anpassa portarna till ett
effektmål storleksmässigt?

Erland.
Dr P.
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: lör nov 20, 2010 11:38 pm
Ort: Finland

Inlägg av Dr P. »

Precis, det måste man räkna ut "på vanligt sätt". CFD gör i princip samma sak som när man kör i flödesbänk med pitotrör - ger tryck och flödeshastighet. Man ser bara tryckzonerna och flödeshastigheten så mycket tydligare i simuleringen. Simuleringen är inte 100%, men så är inte flödesbänken heller (och pitotröret stör ju också).

Det är alltså en iterativ process med "portning" (omritning av kanalen) emellan varven. CFD är ingen grej som skulle ge direkta svar utan ger snarare stöd för beslut. Tanken med att scanna in kanalen är att få utgångsläget så bra/verkligt som möjligt, samt även att analysera och se mönster varför en känt bra topp är bra. Man kan även ta det ett steg vidare och simulera med rörlig kolv och live ventiler, men då är det mer seriöst än jag hade för avsikt att göra det. Det verkar redan bli mer komplicerat än jag hoppats på med grid i cfd modellen..
--
Per Jernström
Skriv svar