Laddtryck liten VS STOR turbo.
Laddtryck liten VS STOR turbo.
Blir inte riktigt klok på detta,har en 740 med en t5 motor i och har hört och läst att man inte ska ladda mer än ca1,3bar. Är tydligen så att man kan kröka vevstakarna om man laddar mer,men vad jag förstår så är det ju höga laddtryck vid låga varv (och mottryck) som är farligt för stakarna då cylindertrycket blir högt.
Då min bil har större turbo k26/27 och inte börjar ladda riktigt förrän 3500-4000 är det då skonsammare än en med liten turbo som laddar redan vid 2000?
Fast vad jag förstår så får man ju mer effekt med en stor turbo än en liten vid samma ladd?
Vet att det bästa är att byta stakar men är ändå nyfiken på mina frågor.
Mvh/Sten
Då min bil har större turbo k26/27 och inte börjar ladda riktigt förrän 3500-4000 är det då skonsammare än en med liten turbo som laddar redan vid 2000?
Fast vad jag förstår så får man ju mer effekt med en stor turbo än en liten vid samma ladd?
Vet att det bästa är att byta stakar men är ändå nyfiken på mina frågor.
Mvh/Sten
Detta frågas ganska ofta 
det är många parametrar som styr när en vevstake eller kolv går sönder. Man specificerar ALDRIG gränsen i ett laddtryck. Det viktigaste är att motorn inte spikar och att du har rimliga lambdavärden, då kommer man långt/längst.
om en liten turbo ger dig bra fjång från 2000-5000rpm så orkar en större kanske ge dig ös från 3500-6500rpm. Det högre varvtalet är också en viktig faktor då accelerationen av kolven ökar markant.

det är många parametrar som styr när en vevstake eller kolv går sönder. Man specificerar ALDRIG gränsen i ett laddtryck. Det viktigaste är att motorn inte spikar och att du har rimliga lambdavärden, då kommer man långt/längst.
om en liten turbo ger dig bra fjång från 2000-5000rpm så orkar en större kanske ge dig ös från 3500-6500rpm. Det högre varvtalet är också en viktig faktor då accelerationen av kolven ökar markant.
Läs på forumet, tex. Boströms amazon i garage delen.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Tack för svaret.torpis skrev:Detta frågas ganska ofta
det är många parametrar som styr när en vevstake eller kolv går sönder. Man specificerar ALDRIG gränsen i ett laddtryck. Det viktigaste är att motorn inte spikar och att du har rimliga lambdavärden, då kommer man långt/längst.
om en liten turbo ger dig bra fjång från 2000-5000rpm så orkar en större kanske ge dig ös från 3500-6500rpm. Det högre varvtalet är också en viktig faktor då accelerationen av kolven ökar markant.
Ok,det är förstås många saker som spelar in,men det är ju så många påstår att "ladda inte mera än 1,3".
Men det är väl mer skonsammt med en stor turbo med vrid högt upp på varvet?
Menar du att det högre varvtalet är farligare för vevstaken oxå (är ju iofs självklart....)?
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
ju senare du får vridmomentmax ju bättre för stakarna.
Så man kan säga att en liten turbo som mosar på tidigt skjuter stakar i större utsträckning än ett aggregat som kommer betydligt senare men som ger mycket mer effekt.
Det är cylindertrycken som är din fiende, fyllnadsgrad på låga varvtal ger mycket moment och dödar allt från stakar till växellådor.
Men är lätta att köra och kan upplevas som en lite roligare maskin än en explosiv motor som smäller till så spinner det i 1000 varv sen får man börja om resan på ny växel
Så man kan säga att en liten turbo som mosar på tidigt skjuter stakar i större utsträckning än ett aggregat som kommer betydligt senare men som ger mycket mer effekt.
Det är cylindertrycken som är din fiende, fyllnadsgrad på låga varvtal ger mycket moment och dödar allt från stakar till växellådor.
Men är lätta att köra och kan upplevas som en lite roligare maskin än en explosiv motor som smäller till så spinner det i 1000 varv sen får man börja om resan på ny växel
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
en motor tål högre cylindertryck på högre rpm helt enkelt. (cylindertryck, nästan = vrid)
sen är det viktigt med bränsle och förtändning så klart. kör man standard styrsystem utan lamda logg eller utan att veta vad man har för förtändning så blir det många motor skott.
sen är det viktigt med bränsle och förtändning så klart. kör man standard styrsystem utan lamda logg eller utan att veta vad man har för förtändning så blir det många motor skott.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
staken håller bättre på 16 bar på 7500rpm än på 3500rpm. den ger lite mer effekt också 

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Fel svar!Ersviken skrev:Hur långt är ett snöre?norrback skrev: Hur mycket mera effekt? Och varför håller den bättre?
Jag kan visa hur man räknar ut effekt skillnaden mellan 16bar BMEP på 3500rpm och 7500rpm eller så läser du lite på tex. topplocksverkstan.se om grundläggande motor beräkningar så vet du hur långt ett snöre är.
Läs lite om BMEP, IMEP, FMEP, PMEP.
/Andre'
power
Jag har inte påstått att jag har några problem med begreppen, tyckte bara att det var en en fråga som inte var vidare välformulerad. Trycken som påverkar staken kan såklart räknas ut, men att ge en siffra eller ett värde på hur mkt bättre/längre alla stakar håller och utesluta alla yttre faktorer är nog inte gjort så snabbt. Eftersom diskussionen ligger på avancerade delen så är det ju mer givade om det är lite fakta bakom frågor och inlägg här och att inte bara folk sitter och väntar på att Erland och Jens ska svara på allt.
Läsa på kan du göra själv...
Läsa på kan du göra själv...
Talesättet att nämna ett laddtryck som gräns för motorns hållbarhet kommer ifrån chippningens värld där man med väldigt små medel trimmar helt original motorer. En vitfemma har sin svagaste länk i vevstakarna som bildigt talat har sådana gjorda i marsipan!Sten skrev:Tack för svaret.torpis skrev:Detta frågas ganska ofta
det är många parametrar som styr när en vevstake eller kolv går sönder. Man specificerar ALDRIG gränsen i ett laddtryck. Det viktigaste är att motorn inte spikar och att du har rimliga lambdavärden, då kommer man långt/längst.
om en liten turbo ger dig bra fjång från 2000-5000rpm så orkar en större kanske ge dig ös från 3500-6500rpm. Det högre varvtalet är också en viktig faktor då accelerationen av kolven ökar markant.
Ok,det är förstås många saker som spelar in,men det är ju så många påstår att "ladda inte mera än 1,3".
Men det är väl mer skonsammt med en stor turbo med vrid högt upp på varvet?
Menar du att det högre varvtalet är farligare för vevstaken oxå (är ju iofs självklart....)?
De vanligaste Steg-3 chippen laddar runt 1,3 bar och redan de är skadliga för motorn om den inte är i allra bästa välvårdade skick.
Volvo bytte t.ex aldrig fördelarlock, rotor och tändkablar på förebyggande service utan de fick hänga med sålänge de funkade, vilket kan innebära misständningar och böjda stakar vid trimning.
Även avlastningsventilens membran på originalturbon är en känd felkälla. Den punkteras och skapar rundgång för luften genom turbon, vilket gör att turbon övervarvar för att kunna skapa det önskade laddtrycket. Efter ett tag ger sig lagerna i turbon med oljerök och ökad risk för spikning. Ett karaktäristiskt kvitterljud (surge) kan höras ifrån turbon som en förvarning om att detta håller på att ske.
Så vet du var talesättet "max 1,3 bar" kommer ifrån.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag har ingen miniräknare men den ger samma vrid men 4000 gånger oftare per minut på 7500rpm än på 3500 rpmnorrback skrev:Fel svar!Ersviken skrev: Hur långt är ett snöre?
Jag kan visa hur man räknar ut effekt skillnaden mellan 16bar BMEP på 3500rpm och 7500rpm eller så läser du lite på tex. topplocksverkstan.se om grundläggande motor beräkningar så vet du hur långt ett snöre är.
Läs lite om BMEP, IMEP, FMEP, PMEP.
/Andre'

hur ser hela beräkningen ut då man får bar direkt? jag brukar oftast räkna i PSI sen gånger 0.069 men det är nog bättre att jobba med det metriska formeln direkt.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/