Opel 1900 motor, nått att bygga vidare på?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck

Opel 1900 motor, nått att bygga vidare på?

Inlägg av Moufasa »

Hej.
Har inhandlat en Opel ascona b för nån vecka sedan och skulle vilja ha svar på ett par frågor.

Duger 1900 motorn till nått? menar är det värt att börja snickra på den eller ska jag leta vidare efter en annan motor.

Vilka är fördelarna/nackdelarna med motorn och topp, Och törs jag ens tänka på turbo bygge?

Automat låda är det oxå, är det nån chans att den orkar med nå mer är original hästarna? Finns det nån låda som passar mer eller mindre utan allt för mycket bök (automatlåda är ett måste)

Nån som kan rekomendera en bra kam till 1900motorn? Så man överlever med den tills vidare, 88hk känns väldigt snällt ihop med automaten :)

Mvh
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck

Inlägg av Anders_Karlsson »

Det lättaste sättet att få mer sprutt i Asconan är att stoppa i en komplett drivlina med motor och låda från Rekord 2,2.
Finns en del på skrotarna och det är inga stora pengar i grejerna än så länge.
Om du är kompis med skrotgubben så borde du få en fräsch motor och låda för mindre pengar än en trimkam.

Det som behöver göras för att 2,2an ska passa i Asconan är att flytta över oljetråg, oljepickup och motorfästen från 1900an.
Den femväxlade Getraglådan ska rymmas utan problem i tunneln, och kardan ska passa rakt på iom att det är en automat=kortare kardan och rätt storlek på splines.
Spakstället måste modifieras lite, men det är ganska lätt när man ser hur det ser ut.

En dålig grej med 2,2 motorn är att insuget är strypt, runnersen är mycket mindre än portarna i toppen.
Det går att kapa av ett insug från Monza/Senator 3,0E eller så kan man borra om hålen för styrstiften i ett 2,0E-insug då de har lite större kanaler.

Sök på http://www.opelsportclub.com/forums/index.php där finns massor av info om det här.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
G-son
Forumsberoende

Inlägg av G-son »

En Manta jag tidigare ägde, som har ett 1900-block. Men nu är det förvisso inte mycket mer än blocket som kommer från en 1900-motor... :roll:

http://www.garaget.org/?car=159433

1.9-block borrat till 2.0, smidda högkompkolvar och i övrigt ordentlgit genomgången bottendel
2.2-topp (2.2-2.4 har bättre kanaler än de tidigare mindre motorerna) som CNC-portats av Enem
Någon Hedlundkam
2x Weber 45

Med mer, med mer, jag fick aldrig någon absolut klarhet i exakt vad som var gjort då killen som byggt bilen råkat ut för en hjärnblödning, och det var hans dåvarande tjej som ägde den.

Idag hade det nog varit lämpligare att utgå från en 2.2 eller 2.4, det är i grunden samma motorer men alltid enklare att få lite mer snurr på grejerna om man har mer volym utan att behöva lägga jobb på det. 2.4 från Omega ska väl ha 130 originalhäst.
tzanek
För mycket laddtryck

Inlägg av tzanek »

Under tråden "intressanta trådar på sävarturbo" finns en länk till Tips och trix med opel cih. Där hittar du mycket läsvärt.

Hade tänkt göra en såndär snitsig länk men datorer är inte min grej tydligen.
kolla bara högre upp på denna sida :hihi:
Nissan Skyline GT-R R32 RB30/26
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck

Här är länken till CIH-tråden http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=13159
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Racebo
Lite mer laddtryck

Inlägg av Racebo »

vet att det finns en mindre motor än 1900 (kommer inte ihåg vad den heter)
jag skulle iaf ha köpt den motorn och slänga ner i Asconan och ta toppen ifrån 1900:an, dubbla förgasare och en annan kam sen kan jag garantera dig att du kommer att älska bilen sen.
Robert Ohlsson
G-son
Forumsberoende

Inlägg av G-son »

Racebo: Menar du 1600? Vad skulle han vinna på att skaffa en sån bottendel? Lägre komp, mindre volym...? :shock:
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck

CIH finns som 1.5, 1.6, 1.7, 1.9, 2.0, 2.2 och 2.4 i fyrcylindrigt utförande.
Det går att få strax över 2.5 liter om man borrar max, men då kostar det en del pengar såklart.

Sexorna finns som 2.2, 2.5, 2.6, 2.8, 3.0 och 3.6.
Finns även 3.8 och 4.0 med 24V topplock.

Om man vill så kan man borra ett 1900-block till 95 mm och sen är det bara att stoppa i valfritt 2.2ans eller 2.4ans vev, stakar och kolvar.
Smidigt sätt att "gömma" en större volym. :wink:
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck

Inlägg av Moufasa »

Hej.
Tack för all fin info.
Länken har jag suttit och läst nån gång förr vill jag minnas och den reder ju ut en hel del :D
Anledningen till att jag frågade just om 1900 var av rena bekvämlighets skäl, samt att jag är lite sugen på att överladda den, råkar ha lite grejer övers som ligger och sammlar damm.
Men tids nog kommer det nog att bli en 2,2a som letar sig ner oavsett om den kommer gå som sug motor eller överladdas.
Och det är mest därför jag vill veta svaga punkter på motorn, till exempel överlever kolvarna och stakarna lite ladd tryck osv.

Samt om nån har lite info om hur automaten orkar med ökad motor effekt, och det blir inte aktuellt med manuell. Eller om det går att få dit nån annan automat som står pall för lite mer.

Mvh
Fiat Uno Turbo 88a..
Racebo
Lite mer laddtryck

Inlägg av Racebo »

G-son skrev:Racebo: Menar du 1600? Vad skulle han vinna på att skaffa en sån bottendel? Lägre komp, mindre volym...? :shock:
ja presis 1600, ja jag tycker själv att det låter jävligt "dåligt, slött" men bilen går djävulusiskt bra.
vet att en polare gjorde det på sin folkrace bil, å banan va den gick synd bara att den inte var väg reggad...
Robert Ohlsson
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck

Automatlådan är troligen samma som sitter i Commodore, så den bör klara strax över 200 Nm i vrid. Har för mig att den heter TH180, nån GM produkt från början.
Den lär nog inte tycka om så mycket mer pulver, den är ju inte direkt ny heller... 8)
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
caterpillar
Forumsberoende

Inlägg av caterpillar »

Anders_Karlsson skrev:Automatlådan är troligen samma som sitter i Commodore, så den bör klara strax över 200 Nm i vrid. Har för mig att den heter TH180, nån GM produkt från början.
Den lär nog inte tycka om så mycket mer pulver, den är ju inte direkt ny heller... 8)
th 175 ska det vel være.. th 180 på commandore.......
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

De körde ju montecarlo rallyt ett år med automatlådan, den höll fint trots neutral start och att förarna använde backväxeln som handbroms i vägbyten :)

fast de var ju å andra sidan nya prylar och inte 30 år gamla slitna 8)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck

Inlägg av Moufasa »

Hej igen.
Skicket på lådan är jag inte ett dugg orolig för. hela bilen är i helt lysande original skick med väldigt få mil och ägare, och väldigt efterhållen :D . Så skicket på lådan är jag väldigt trygg med.
Fast det håller ju inte bättre bara för att man känner sig trygg å andra sidan :roll: .
Så följd frågan är väl om det finns nån annan automat låda med samma bultmönster mot motor osv som håller för lite mer än 200nm.
Fiat Uno Turbo 88a..
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Finns kopplingskåpa cih -> getrag 265 så ja, det finns starka lådor :)
Fanns även en kåpa till ZF racinglåda (kostar några hundra € om man får tag på en...).

Eller så tar man bara kåpan från en gammal 4petad låda och gör en adapter så kan man ha i princip vad som helst :)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar