Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Ser jävligt bra ut det där, mycke nytt blire...
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

För hjälp med Splinsningen kan du kolla med Ludde davidsson FLD (Firma Lars Davidsson) .
Han gör växellådor och har en uppsjö med olika maskin tror han har gnist också. Han håller till i Enköping
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Har börjat kapa bort mina gamla synder såsom stag och grejer. Sen har började jag ikväll knåpa ihop den nya ramen med 4-linken.
Golvet ska ju följa under ramen och även vikas upp emot 4-link-staget. Sen vet jag inte hur det ska avslutas :)

Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Inlägg av Rasmus Annander »

ser ut o va väldigt korta 4 länk stag. någon speciell anledning?
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Rasmus Annander skrev:ser ut o va väldigt korta 4 länk stag. någon speciell anledning?
Det finns en anledning, men jag är tyvärr inte människa att förklara då jag köpte ett färdigt kit av skurna plåtar utav en vän från Koenigsegg för många år sen som jag sedan svetsade ihop.
Sorry...
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Vad är det för bakaxel är det en Volvo 1031 omsvetsad?

Vad har du tänkt dig för effekt när du är färdig?
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Det är änsålänge en original 1031, men jag måste digra den på något viss sen. Effekten i första hand är inte alls viktig, utan att den ens funkar :-) Sen måste effekten anpassas inför sfro-bes som amatörbyggt fordon. Men det borde gå att få ur den uppemot 500-550hk tror jag.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
strandberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: lör dec 11, 2010 7:19 pm
Ort: Västra ämtervik

Inlägg av strandberg »

Inget dåligt hantverk du håller på med! i like :D
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ok, ja då lär axeln få det svårt men det går ju byta, finns en hel del trix man läst om med 1031 axlarna för att de ska hålla lite bättre o visst kostar det inte så mycke att trixa me de själv men förr eller senare så blir de nog en riktig jänkaraxel på den där bilen iaf :)
du kommer få regga den som amatörbyggt fordon eller?
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Ja, den ska reggas som amatörbyggt.
Har fått påtryckningar om att bygga om till inviduell bakvagn oxå. Men jag känner att jag aldrig kommer bli klar med bilen som det är redan så det verkar ju dumt :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Vilken tid det tar att kapa bort, och snygga till efter gamla sviter. Men efter några timmar började jag se ljuset av uppbyggande igen! Nu handlar det hela tiden om att ta bort lite, sätta dit lite nytt, och så vidare bara för att inget ska flytta sig eller slå sig.

Mycket bilder på små förändringar, men det är ju alltid nåt :)

Bild
Bild
Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Trots det dåliga intresset så uppdater jag lite.

Bakramen har punktats ihop, saknar bara rör till sista biten emot plåten mellan bakljusen. Ska försöka göra en snygg radie på den sista biten.

Bild

Började på kardantunneln istället. Har räknat med att ett original-tråg ligger omkring 10cm djupt, och så motorn ovanpå, så gjorde jag den så låg som möjligt. Förhoppningsvis kommer det bli torrsump och då kan det sänkas ytterligare.

Bild
Bild

Monterade i brädan för att se hur högt det egentligen blev, och det blev bra tycker jag. Brädan är så cool, att jag ska försöka använda mig av den i slutskedet oxå :)

Bild

Gjorde papp-mall för att visuallisera sparklådan fram.
Bild
Bild

Åter igen för att visualisera, eller nåt :)
Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Rutan
För mycket laddtryck
Inlägg: 238
Blev medlem: fre sep 22, 2006 4:32 pm
Ort: Öjebyn

Inlägg av Rutan »

Ska växellådan hamna så där högt upp?
Har läst igenom tråden tidigare och mycket imponerad av bygget!
Vad är det för styrsystem du kommer att använda dig av?
Och när beräknar du att vara klar för en uppstart?

Mvh Rickard
Rickard Rutqvist
242 -75 pågående projekt!
244 -82 rullade projekt!
Polaris sks 700 2003

Sponsorer:
Bilfärgs specialisten i Öjebyn
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Rutan skrev:Ska växellådan hamna så där högt upp?
Har läst igenom tråden tidigare och mycket imponerad av bygget!
Vad är det för styrsystem du kommer att använda dig av?
Och när beräknar du att vara klar för en uppstart?

Mvh Rickard
Jadå, på ett ungefär. Det är bara 100mm ner till lägsta punkt på bilen. Och iom att wanklarna har veven mitt i motorn, så hamnar ju lådan högre oxå.
Men jagtycker faktiskt inte det är såå högt i förhållande till brädan och "stolen" :)

Styrsystemet är låångt bort. Men troligtvis dubbla system och köra det som dubbla 13B med Microtech eller likn eftermarknads.
Jag har ingen som helst aning om när det kan bli uppstart, det kan bli om ett år, om tio år. Beror helt på intresset från min sida :) Det finns annat som behöver min tid ibland oxå :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Rutan
För mycket laddtryck
Inlägg: 238
Blev medlem: fre sep 22, 2006 4:32 pm
Ort: Öjebyn

Inlägg av Rutan »

Tegheim skrev: Jadå, på ett ungefär. Det är bara 100mm ner till lägsta punkt på bilen. Och iom att wanklarna har veven mitt i motorn, så hamnar ju lådan högre oxå.
Men jagtycker faktiskt inte det är såå högt i förhållande till brädan och "stolen" :)

Styrsystemet är låångt bort. Men troligtvis dubbla system och köra det som dubbla 13B med Microtech eller likn eftermarknads.
Jag har ingen som helst aning om när det kan bli uppstart, det kan bli om ett år, om tio år. Beror helt på intresset från min sida :) Det finns annat som behöver min tid ibland oxå :)
Aha okej den blir så låg :D Jo jag vet kom på mig själv efter jag skrivit det.
Joo men tänkte bara vad du hade för planer =) Okej, jo nä det är svårt speciellt ifall man har mycket annat att pyssla med...
Hoppas det flyter på någolunda iaf =) kan hoppas att du startar på ett år;)

Mvh
Rickard Rutqvist
242 -75 pågående projekt!
244 -82 rullade projekt!
Polaris sks 700 2003

Sponsorer:
Bilfärgs specialisten i Öjebyn
Skriv svar