mercedes/bmw turbo diesel, Vilken hadde du köpt?

En plats för olje-brännare!
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende

mercedes/bmw turbo diesel, Vilken hadde du köpt?

Inlägg av lyyski »

Tjenare!

Går i barnorna att köpa mig en diesel bil av någotslag!
Bilen ska självklart vara en bakhjulsdriven sådan!

Bilen får gärna ha turbo, Eller "konveneringsvänlig"! Letar inga stora effekter! Utan lagom "230hk" .

Har kollat runt på olika bmw/Mb Men känner inte att jag vet riktigt vad man ska köpa!
Har ni något bra tips på val av bil?

Bilen får kosta mellan 10- 20tusen!

Mvh Joni!
Användarvisningsbild
Elias
För mycket laddtryck

Re: mercedes/bmw turbo diesel, Vilken hadde du köpt?

Inlägg av Elias »

Menar du att bilen får kosta 20k och ha 230hk eller menar du att bilen får kosta 20k och att du efter det ska bygga om så att du får 230hk ?
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende

Inlägg av lyyski »

kosta runt 20tusen, Och sen fixas till med ny turbo m m,.

Hittade en 525 tds e34 nu, Verkar hyffsat fin! Är den något pontent den motorn?

Mvh
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Finns väl inte många diesel personbilar i den prisklassen som går att jämföra med MB vad gäller tillförlitlighet och trimvänlighet. Sen att t.ex bmw har klart roligare chassin är ju en annan femma.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende

Inlägg av lyyski »

Men hur mycker pallar en bmw 525 td av? Vet inte va motorn heter? m51?:S

Kan man trycka ut en 200-230hk utan att riskera att blocket tar allt för mycket stryk?
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende

Inlägg av lyyski »

Tänkte samtidigt fråga vilka mb sitter den där om606 motorn i? Mvh
Jim_k
För mycket laddtryck

Inlägg av Jim_k »

lyyski skrev:Men hur mycker pallar en bmw 525 td av? Vet inte va motorn heter? m51?:S

Kan man trycka ut en 200-230hk utan att riskera att blocket tar allt för mycket stryk?
Motorn heter M51B25.
Du kan plocka ut ca 180hk innan dieselpumpen säger stopp. Vill man plocka ut mer effekt än så då drar kostnaden iväg en hel del.
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende

Inlägg av lyyski »

Okej ,

då är ju upp till 180hk inget större ingrepp, Om vi utgår där ifrån sen!
avgasystem. intercooler och runt om gring grejer har jag liggandes så den kostnaden försvinner!

Det enda som behövs kompletteras är dieselpump, och det verkar vara det dyraste till en diesel trimmning,

Finns det inga lätta lastbila, maskiner kanske till och med traktorer man kan hitta en "värre" dieselpump på?

För va jag ha förstått så går det lös på 6-7-8tusen att fixa en pump hos dieselmeken?

Mvh
Användarvisningsbild
Elias
För mycket laddtryck

Inlägg av Elias »

som tidigare sa. gränsen med vanlig pump brukar vara runt 180hk. men det som krävs för att hamna på dessa 180 är större intercooler, 3" avgas utan några hinder på vägen, kcr-box eller dylikt, annat luftfilter. Men andra ord inte alls mycket jobb.

Kom ihåg att kopplingen gärna kastar in handduken på m51 motorn så det kommer du med all sannorlikhet få byta.

Botten i m51 verkar vara ganska stabil vad jag hört. Men toppen är känslig. så om du ser lite långsiktigt så ska du inte ladda mer än ~1,5bar. Är inga problem att ladda upp mot 2 bar, men då kommer du snart ha spricka i toppen pga att grenröret är så trångt o skapar jätte mycket mottryck.

Glöm inte att för att göran tar "6-7-8 tusen" så måste du ändå först hitta dig en mekaniskpump från e28 524td/d alt e30 324td/d o dessa får du ge allt mellan 2-4 tusen om den ens hittar till salu.

Mvh Elias.
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende

Inlägg av lyyski »

Så dessa mekaniska pumpar är lite svårt att få tag ii, Det va lite mindre roligt!
Dieselmeken har inte dom bästa priserna, Vet du något mer exakt va dom tar för att fixa en pump?

Du har inte forskat någon större pump från någon lastbil m.m?

Så då har man ju första steget klart försig alla fall (180hk)

Ett grenrör står ju långt upp på priolistan alla fall!

Mvh
Användarvisningsbild
Elias
För mycket laddtryck

Inlägg av Elias »

Mekaniskapumpen satt på små lastbilar. Men minns inte vilken modell eller så. Dock så är de lika svåra att få tag på som 524 pumpen .. Finns en på blocket för 6500 nått som är ny. Sen vet jag om en begagnad för 4000 .. så dom är inte så värst billiga.

Jag skulle inte få för mig att skicka min mekpump någon annan stanns än till dieselmeken i vilket fall som hälst. Dessutom är "6-7-8 tusen" (vad du nu fått dom siffrorna ifrån) inte alls dyrt för att få nya packningar i hela pumpen + trimmad. Dieselmeken har ganska schyssta priser så ska du lämna bort pumpen någon annan stanns får du säkert betala +-10k om det betalas vitt. Dessutom har dieselmeken bra koll på dessa pumpar när det gäller trimning då han själv lagt ner energi på att trimma en 525tds.

Grenrör får du bygga ett eller be någon annan att bygga åt dig då det inte finns färdiga att köpa. "E30344i" på dieselclubsweden erbjödsig att bygga grenrör åt mig. Så han bygger säkert om du kontaktar honom.

Men ett förslag kan ju vara att du trimmar så du har runt 180hk o åker med den effekten medans du samlar på dig delar för att börja bygga vidare.

Tänk på att en 525a touring iaf väger över 2ton. sedan straxt under 2ton. Så om du ser till vikten så är de bättre o bygga på 325an.

Mvh Elias
beemern
För mycket laddtryck

Inlägg av beemern »

jag skulle alla dagar i veckan köpt bmw diesel (kanske just för att jag är bmw nörd och har precis köpt 2st tds) men dom är grymt mycke roligare chassiemässigt än en merca.

men tror du tog i lite väl där va, farsan har en e39 530td touring och den väger ca 2010kg med han i (ca 97kg) och full tank. och en e39 är ju mer isolerad och större än en e34 så runt en 1850-1900kg lär väl en e34 tds väga?.

sen så om det inte är tänkt att man vill ha en tyst bruksbil så är ju ett tips att lätta bilen som bara den, slit bort tex isoleringsmattan som sitter över hela torpeden och ända ner ovan växellådan, slit bort ac grejerna, slit ut org inredningen och montera 2 racingstolar (bara stolarna väger ca 30kg styck, de billiga racingstolarna väger runt 8kg styck, golvmattan där också runt 25-40kg) och massa sånt, slita bort allt man inte behöver.

de sägs ju att om man lättar bilen 45kg är som att trimma motorn 10hk, och de finns jäääävligt många 45kg att ta bort från en tds, bästa av allt: det kostar ingenting att lätta = gratis effekt :)

på min hade jag tänkt montera bättre ic, lite bättre turbo tillsammans med 3" system, kcr box och sen bara lätta en jäkla massa.
larse norsken edvardsen
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende

Inlägg av lyyski »

Det får helt enkelt bli att fixa "180hk" och svetsa mig ett eget grenrör!

Och nöjja mig tillsvidare! Och samtidigt leta efter en ny dieselpump!

Det jag fråga med lastbilsdieselpump är om man kan hitta någon som klarar av att leverera för med Hk!

Lättning är uteslutet!

Vattensprut har varit uppe på tapeten med, Någon som provat detta?

Mvh
JohnE
För mycket laddtryck

Inlägg av JohnE »

Finns enormt mycket i detta ämne redan på forumet. Sök. Allting hittills i tråden är repriser.
John Edvardsson
bonden
För mycket laddtryck

Inlägg av bonden »

bmws dieslar från de åren är odugliga. insprutarpumparna havererar titt som tätt, topparna spricker. usch. köp mb :). (sen kan ju visserligen bmws växellådor komma till användning då mb:s drivlina inte hänger med så bra när vridet tilltar... :) )
Skriv svar