Christer J toppar och annat.....

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Christer J »

Halloj alla glada ,tänkte att jag skulle starta en garagetråd där jag kan visa lite bilder på sånt jag håller på med/har gjort.
Vi får väl se om nån tycker det är intressant. Jag glömmer oftast att ta bilder på toppar/turbos/jobb jag har gjort, men
några bilder har jag i alla fall.
En Alfa t-spark 2 ventilare som jag har portat/plastat/bytt styrningar på osv osv
Bild
Bild
Bild

En BB cheva so jag byggt åt en kille. RHS 320 toppar ,Eagle vev, CC rullkam,vippor osv
Bild
Bild
Bild

En porsche 2,7L topp som jag har portat,plastat osv. Märklig form på insugskanalerna så dom plasta jag om.
Bild
Bild

En 2JZ supra topp, jag gjorde 2st på kort tid för ett tag sedan. Alla kanaler är olika! Framförallt avgas är knepig,
väldigt svängda och långa.
Bild
Bild
Bild

Jag har gjort en drös Honda CRF150R toppar, denna är den mest jobbade med +1mm ventiler, beryllium säten,ampco45
styrningar, plastad insugsport, 55 graders säten bla bla bla
Bild
Bild
Bild
Bild

Det var allt för denna gången, blir mer vid tillfälle.
/Christer
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av mattias »

Snygga jobb! :thumbright:

Besvärligt av Toyota med 2JZ och kanalformen, det måste lagt till en dimension till i portningen när du försökt kopiera resultatet.

Är det Belsona du plastar med? Funderar på hur hållbar en plastning skulle vara på en motor som går 500-1000 mil på en sommar. "Förankrar" du plasten på något sätt?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Christer J »

mattias skrev:Snygga jobb! :thumbright:

Besvärligt av Toyota med 2JZ och kanalformen, det måste lagt till en dimension till i portningen när du försökt kopiera resultatet.

Är det Belsona du plastar med? Funderar på hur hållbar en plastning skulle vara på en motor som går 500-1000 mil på en sommar. "Förankrar" du plasten på något sätt?
Tackar! Ja ang Toyota portarna, insug är inte så farlig (stor som org dock) men på avgas får man kompensera dom
mest svängda med lite mer area. Det är en dubbelturbo motor, så dom grupperar piporna 1-3 och 4-6 där dom redan i porten
riktat mot centrum på respektive turbin.

På porsche och honda toppen är det Splash zone men på alfa toppen är det Epple 31 plast, har inte haft några problem med
nån av dom, efter ett par säsonger brukar det separera lite i gränsskiktet plast-aluminium men har aldrig haft nån som
släppt bitar. Ingen speciell förankring , jag plastar på en lite grövre yta än färdig port bara.
/Christer
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Christer J »

När jag ändå sitter vid datorn så kan jag ju lägga in några fler.

Volvo 6:or har blivit populära ,har gjort 2st nyligen och håller på med en tredje.
Denna har +1mm ventiler, portning , längre ventiler etc, bromsade 690 hjul hk
med standard topp på 2,1bar får se vad det blir nu.
Bild
Bild
Bild
Bild

M5 V8 toppar som bara fick frästa säten och nya styrningar.
Bild

En bild till jag hitta på Alfa t-spark 2 ventilarn
Bild

En Audi topp jag gjorde till Forsberg racing för 2010 säsongen, 2009 bromsade han
736hk med gamla toppen och 2010 med toppen på bilderna bromsade han 827hk
i samma bänk/samma laddtryck, en av de få gånger man får nått resultat på en enskild detalj.
Nu har han bromsat 890hk (på hjulen) med mer tryck.
Bild
Bild
Bild

Gonatt!
/Christer
Geronimo
För mycket laddtryck
Inlägg: 381
Blev medlem: lör dec 23, 2006 4:41 am
Ort: Trollhättan

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Geronimo »

Man blir ju bara impad av duktiga hantverkare...schyst jobb!!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6981
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Erland Cox »

Hej Christer! Snygga toppjobb! Fick du bromsat nån av CRF 150 topparna? Vad fick dig att använda 55 graders säten?
Hur mycket lyft hade kammen?


Erland.
Christer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: mån aug 24, 2009 3:30 pm
Ort: Göteborg

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Christer »

Tackar tackar!

Erland, nej vi har inte bromsat nån av Hondorna ännu, vi (jag och ägaren av toppen på bilderna) har dock planerat
att bromsa lite olika varianter då han har 2 cyklar. Hade varit intressant att köra helt org och sedan plocka på olika trimprylar för att se vad som ger vad. Jag har gjort dom topparna i 3 olika varianter kan man säga, vanlig portad utan
plast och med standard ventiler osv, ägarna har varit nöjda med resultaten och rapporterar att dom (deras söner) kör
nu ifrån dom andra på rakorna, en subjektiv bedömning men det låter ju bra.....
Sedan har jag gjort en plastad med org ventiler, ägaren kom tillbaka lyrisk och rapporterade att det var det bästa dom kört.
Den på bilderna har vi inte kört ännu.

Ang 55 graders säten.
Jag har medverkat vid flödesprover av 55 graders säten (som enda skillnad på en portad topp) där vi såg ökat flöde även vid moderata ventillyft, men framförallt så sjönk backflödet mycket.
Vid bromsning av 2 olika motorer med 55 graders säten som enda modifiering så överensstämde resultaten med
dom från flödesprovningen, toppeffekterna ökade något medans vridkurvorna "fetades" på rejält och tidigare svackor
i kurvorna mer eller mindre försvann. Maxlyft på dom aktuella motorrerna var 9-11mm.
Lyft på kammen till CRF toppen på bilderna är 9,65mm (insug). Det är bara på insug jag har använt 55 graders stål.
/Christer
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Jens Gustavsson »

intressant tråd :thumbright:

ni får ta med lite 150cc trim och komma och dyna här några dagar, det skulle teflon mats gilla :hihi: :thumbright:

vad ger en sån maskin ungefär för effekt?

vi har performens trend grejor på gång till moppe bänken så då får man ut effekt och fina kurvor direkt.
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Deztallica »

Jag gillar verkligen CRF-toppen. För att jag är crossnörd antar jag. Hör gärna mer om den.
Du har inte portat en CRF250 topp? Jag kör nämligen en sådan, och den är lite för trött för min smak, skulle gärna portat ur den lite för att få lite lite mer knuff.

Ska ha bilder på kanalerna på toppen någonstans.
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Christer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: mån aug 24, 2009 3:30 pm
Ort: Göteborg

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Christer »

Jens Gustavsson skrev:intressant tråd :thumbright:

ni får ta med lite 150cc trim och komma och dyna här några dagar, det skulle teflon mats gilla :hihi: :thumbright:

vad ger en sån maskin ungefär för effekt?

vi har performens trend grejor på gång till moppe bänken så då får man ut effekt och fina kurvor direkt.
Roligt att du tyckte om det! Lite långt att åka och bromsa kanske... En kompis har rullar så vi tänkte åka dit.
Jag tror dom ska ge 21hk (eller var det 23hk?) org, trimmade så brukar det väl bli 25-27hk om man ska tro det som
skrivs på nätet. Därför vill jag ha med en org motor så vi får en referens när vi ska bromsa.
/Christer
Christer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: mån aug 24, 2009 3:30 pm
Ort: Göteborg

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Christer »

Deztallica skrev:Jag gillar verkligen CRF-toppen. För att jag är crossnörd antar jag. Hör gärna mer om den.
Du har inte portat en CRF250 topp? Jag kör nämligen en sådan, och den är lite för trött för min smak, skulle gärna portat ur den lite för att få lite lite mer knuff.

Ska ha bilder på kanalerna på toppen någonstans.
Tackar!
Någon CRF 250 har jag inte gjort. Men min kompis Mattias Bohlin som bor i tullinge har gjort många 250-450 toppar
hör med han, han är ju i närheten av dig och är grym på dom.
/Christer
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Kadett4wd »

Deztallica skrev:Jag gillar verkligen CRF-toppen. För att jag är crossnörd antar jag. Hör gärna mer om den.
Du har inte portat en CRF250 topp? Jag kör nämligen en sådan, och den är lite för trött för min smak, skulle gärna portat ur den lite för att få lite lite mer knuff.

Ska ha bilder på kanalerna på toppen någonstans.
Jag har gjort en CRF 250 topp, det vart en markant skillnad enligt ägaren.
Mera klipp i mellanregistret samt verkade hålla kurvan upp mot redline.
Motorn är tyvärr obromsad så jag kan inte ge dig nå siffror.

Men det finns lite saker att rätta till i dem.

Christer, jag är väldigt nyfiken hur det nånsin gick med 'Jesus' eller vah han kallades Auditopp.
Snygga jobb i övrigt.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Christer J
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
Ort: Göteborg

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Christer J »

Christer, jag är väldigt nyfiken hur det nånsin gick med 'Jesus' eller vah han kallades Auditopp.
Snygga jobb i övrigt.
Jesus motor är på gång nu igen, jag har gjort en del jobb på den redan men väntar just nu lite
grejer för att kunna lämna in den på balansering arborrning osv. Det har varit lite uppehåll men det byggs
på hans bil och motor nu. Jag slänger upp lite bilder på motorn när det närmar sig klart.
/Christer
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Deztallica »

Christer J skrev: Tackar!
Någon CRF 250 har jag inte gjort. Men min kompis Mattias Bohlin som bor i tullinge har gjort många 250-450 toppar
hör med han, han är ju i närheten av dig och är grym på dom.
/Christer
Tack, det ska jag!
Kadett4wd skrev: Mera klipp i mellanregistret samt verkade hålla kurvan upp mot redline.
Det är exakt det jag är ute efter för med 250 så är man alltid högt upp i registret och mycket mot varvstopp, och mellanregistret underlättar åkningen markant.
Vad gjorde du i toppen?
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6981
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Christer J toppar och annat.....

Inlägg av Erland Cox »

Jag har gjort en topp till den här killen:

Bild


Jag har bromsresultat på trimmad motor som jag tror var 25 hästar och sen 29 hästar med min topp. Ska kolla.
Han tog t.o.m. starten i den EM tävling han ställde upp i mot fabriksteamen. Han ska köra 250 i år så jag ska göra vid hans toppar.
På 150 toppen ändrade jag kanalen helt men 13500 varv behölls som varvstopp och det har varit en väldigt tillförlitlig cykel, ja egentligen 2 cyklar. "To finish firt, first you have to finish". Med högre varv kan man öka effekten med sämre tillförlitlighet och i slutänden beror det mesta på föraren. Men det är ju bra att kunna ta starterna.

Hur har hållbarheten varit med 55 graders säten? Den är ju inte så bra redan med 45 grader och med 55 grader brukar man vara tvungen att belägga ventilerna.

Erland.
Skriv svar