Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
At first I won't tune for high power, just for registration and, see if it runs at all. If I want to change axle, ther will be no problem to put some new plates out in a laser-cut, weld on the new axle, and swapjkapano skrev:why use the 1031? what differential and axles are you going to use to withstand the power?

Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Nu blir det en lite större update eftersom abstinensen varit stor, och utan forumet kan man ju jobba mer 
Testar att uppdatera med min HTC för skojs skull


Men nu är det vanlig update



Sitter och TIGar en kväll som denna (30december klockan 22:00) Ett bra avslut på året tycker jag...
Här ser man den söta lilla avrudningen. Mest för att se om det gick att göra så. Funktionen kan väl diskuteras? Man slipper slå huvudet i ett vasst hörn när man byter olja i axeln?
Nu är kvällen slut, och jag är slut. Men den bakre ramen är färdig att flytta in i bilen.




Testar att uppdatera med min HTC för skojs skull



Men nu är det vanlig update




Sitter och TIGar en kväll som denna (30december klockan 22:00) Ett bra avslut på året tycker jag...
Här ser man den söta lilla avrudningen. Mest för att se om det gick att göra så. Funktionen kan väl diskuteras? Man slipper slå huvudet i ett vasst hörn när man byter olja i axeln?

Nu är kvällen slut, och jag är slut. Men den bakre ramen är färdig att flytta in i bilen.



Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Veven är på tapeten igen... eller iaf på maskinbordet 
Låter bilderna tala för sig själv...

Här nånstans...

Den lilla rackaren som ska börja plana ner oljehålet.

En början, bara ett test

En "oljespridare" till varje rotor tillverkad.



Nu har jag gradat av, och monterat i oljespridarna. Satt som en smäck!



Skönt att vara tillbaka i forumet

Låter bilderna tala för sig själv...

Här nånstans...

Den lilla rackaren som ska börja plana ner oljehålet.

En början, bara ett test


En "oljespridare" till varje rotor tillverkad.



Nu har jag gradat av, och monterat i oljespridarna. Satt som en smäck!



Skönt att vara tillbaka i forumet

Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
En liten film, helt i onödan. OBS endast för maskin-porrisar :S
http://www.youtube.com/watch?v=IZNM8KFUb6c
http://www.youtube.com/watch?v=IZNM8KFUb6c
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

- mårten nordström
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 390
- Blev medlem: ons jan 04, 2006 4:18 am
- Ort: kumla
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
det har varit en jobbig tid utan uppdate och ja nästan en självmords tid utan forumet men du gör ett beundransvärt jobb
och du ska veta att det finns nog inte så många som skulle ens få tanken till att göra någe sådant här BRA JOBBAT !!
och du ska veta att det finns nog inte så många som skulle ens få tanken till att göra någe sådant här BRA JOBBAT !!
Att gå på krogen är som att öppna en ask choklad. Alla godbitar är redan tagna och allt som återstår är några spritfyllda äckel i hörnen...
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Maskin nörd som man är så kan man fördriva en hel kväll med att kolla svarv/fräs filmer...
Tycker det är fantastiskt arbete du gör! Och det ska bli väldigt spännade att se resultatet

Tycker det är fantastiskt arbete du gör! Och det ska bli väldigt spännade att se resultatet

"Good looking from a far, but far from good looking!"
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Eftersom jag aldrig gjort splines, och egentligen inte har grejer till det, så tänkte jag öva lite...
Blev bra för ögat iaf, undrar om det passar sen

Blev bra för ögat iaf, undrar om det passar sen


Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Fasen vad snyggt bygge
Riktigt imponerande. Får du till det där brappbrappbrappbrappbrapp Mazda 787-tomgångsljudet också så hade det varit fett 


------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar
Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar

Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
När jag ändå hade gjort den, tänkte jag att jag kunde borra ur den och se hur det skulle komma att se ut på veven. Dock hade jag inte gjort så långa splines att jag fick plats med M27-gängan längst ut. Men ungefär såhär då 
Ganska nöjd att det gick så bra, ska bara skaffa en hona att pröva emot och göra en mer seriös axel.


Ganska nöjd att det gick så bra, ska bara skaffa en hona att pröva emot och göra en mer seriös axel.

Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Använder du en kombinerad fräs/svarv när du gör splinesen eller hur går det till?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 514
- Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
- Ort: Pajala/Lovikka
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Ska vi göra splines på skolan använder vi en fräs och lägger till en delningsklocka. Den är gjord så man kan få exakt lika långt mellan alla "spår". Sen fräser man bara spåren 

Benjamin Roth Karinen | Benjaminkarinen@hotmail.com | 070 232 68 46
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
Instagram LovikkaCustomGarage
1966 Chrysler 440 Vems med 8 tändspolar
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Precis, jag använder en delningsdocka och sedan fräste jag med en helt vanlig pinnfräs på det spåret är 45grd upp på axeln, sen snurrar jag bara. Det är en jävla massa tid, och maskinen får nästan hicka av att starta och stoppa hela tiden.
Detta var bara ett test för att se hur det skulle se ut. OM jag ger mig på min egna vev så kommer jag använda mig utav min andra fräs som är 4+2axlar på. Dvs X,Y,Z och snurrbart bord. Huvudet på maskinen är sedan vridbart i två axlar, dock inte simultant som en 5ax.
Då kommer jag ställa veven upp och centrera den som om bordet vore en stor svarv (1600x1400mm bord)
Fräsa vertikalt och snurra bordet mellan varje delning som har 0.001grd i precision.
Detta var bara ett test för att se hur det skulle se ut. OM jag ger mig på min egna vev så kommer jag använda mig utav min andra fräs som är 4+2axlar på. Dvs X,Y,Z och snurrbart bord. Huvudet på maskinen är sedan vridbart i två axlar, dock inte simultant som en 5ax.
Då kommer jag ställa veven upp och centrera den som om bordet vore en stor svarv (1600x1400mm bord)
Fräsa vertikalt och snurra bordet mellan varje delning som har 0.001grd i precision.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
ok, en dubbdocka som mothåll kanske skulle vara bra också?
ser jävligt bra ut iaf, är det alltså en 45 gradig pinnfräs?
kan inget om wankel eller om splines i sig men om det är härdat får man väll hoppa att det håller sen.
ser jävligt bra ut iaf, är det alltså en 45 gradig pinnfräs?
kan inget om wankel eller om splines i sig men om det är härdat får man väll hoppa att det håller sen.
Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v
Nej, jag hade inget motthål denna gången, hade inte så mycket uthäng så det gick ändå.
Körde med en helt vanlig pinnfräs. Men jag körde på 45grader in på axeln, så blir det rätt.

Ritade en bild på det. Fräsen helt vertikalt, bara att man fräser vid 45grd så får man ett 90grd spår
Körde med en helt vanlig pinnfräs. Men jag körde på 45grader in på axeln, så blir det rätt.

Ritade en bild på det. Fräsen helt vertikalt, bara att man fräser vid 45grd så får man ett 90grd spår

Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
