ivars e30 backhalf - 8s

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Dubbla varvräknare är det för att du är skelögd?, jobbigt när det är 2 olika skalor hehe :P
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Inlägg av r.ivars »

robban skrev:Dubbla varvräknare är det för att du är skelögd?, jobbigt när det är 2 olika skalor hehe :P
den där i panelen är mest för att se vilken tomgång man har och vilket varv när man åker motorväg..

den andra visar 5-8k asbra idé tycker jag för jag kan inte kika under ratten när det är rock'nroll pass ner för kvartsmilen, däremot kunde jag när jag hade evon kika på en varvräknare som satt monterad sådär mitt på panelen, då kan man snegla på den men endå se framåt..

problemet iår var att jag köpte skiten på en raggarmarknad i norrköping eller nåt sånt... så den var PAJJ.... ska felsöka den lite nu i vinter... blir nog bra nån gång! :-)
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Okey :)
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg

Inlägg av r.ivars »

saxar lite från evoclub, om min vinterdräpare och kanske blivande time-attack kärra om ekonomin tillåter mig att ha den kvar även under säsong :-) beror på hur bra beemern vill hålla ihop iår.

Tjenare!

Ivars kallas jag (mitt efternamn), 26år ifrån Västerås. Jobbar på Nyströms bilar i västerås och är verkstadsansvarig för våran mitsubishi och suzuki del.

I övrigt har jag hållit på med BMW sen jag övergav min gamle vita evo som säkert någon här kommer ihåg ifrån 2007.. Var en gammal streetracer 1:a som i slutet testades och floppade på 402 (visserligen kördes 10.97 men på en repa jag i övrigt inte har lust att minnas). Haha, var föresten med en fattigmansdogbox jag körde då i slutet. Hade inte råd att köpa syncringar i slutet av säsongen och tog då isär lådan och slipade vartannat drev på 3an och 4ans synchub + drev (så jag kunde ta bort syncringarna).. Sen gav jag mig på 2ans också men då gick det åt skogen, var ojämnt antal, så man fick i växeln 1 gång av 3 :) Så bra som 3an och 4an fungerade så hade jag lite teorier på att få det att lira som gatlåda också men men... Det vart ju annat istället.. Nog om det.

info om min bmw och lite gamla filmer på gamle evon finns på http://www.ivarsproduction.se
men ett filmklipp ifrån min youtubechannel finns här:
http://www.youtube.com/watch?v=565RMdeqa_I

Nu är jag iallafall tillbaks lite i evoträsket med min 5:e evo, och fyfan i helvete vad jag saknat de gamla rallyjärnen!!!

Bild

En evo 3 gsr, som flanders en gång i tiden suttit ihop en smidd bottendel till..
I övrigt är det en rätt vanlig ebaytrimmad gammelevo..

Tycker nästan det känns skönt att det sitter ett gammalt surt Xs-power grenrör som ser ut att vara lindat i samma stil som när man mumifierade folk för ett par 1000 år sedan och att det är orginalkammar och fjädrar i en övrigt relativt ompysslad maskin!!

Bild

För då blir "fixet" lite för mycket för att jag ska råka spåra ur på detta projekt, som är tänkt att vara en bruksbil!

Däremot vettifan vad jag gör åt xs power dumpen och xs power wastegaten, ger sånt djäkla dåligt intryck trots att skiten kanske funkar..

Bakfull och skön 1 januari våldtog jag evon i grinden påväg in till jobbet.. Körde fast i snön på vägen igenom och bankade in bakskärmen............

Bild

Bild

fantastiskt impad över vintern vid det här laget........................ och ruggigt sugen på att stå under en droppande bil under den tänka genomgången...

länge leve kärsher med varmvatten

Bild

sommarmackaroner och 3"

Bild

kombinerad oljeservice inkl växellådsoljebyte med lite inspektion och 4 hjulsinställning...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

induktionsvärmare is the shit!

Bild

justerade in toen som var åt skogen

Bild

målade på de blottade bränsle och bromsrören lite så de klarar av svenskfinsk vinter

Bild

... misserabelt, men kan nog enkelt få att se lite bekvämare ut, helrätt färg på ventilkåpan dock! :D

Bild

nybucklad och nyservad

Bild

1 januari rules...

Bild

mattias aka youask hjälper mig mappa bilens orginalbox ihop med 750 spidare

Bild

Bild

Bild

rysligt frän mätarmontering

Bild

härliga små elfel

Bild

lagom vinterhöjd visserligen

Bild

fantastiskt läckra baklyktor.... herregud......................

Bild

sorkartilleriet lagom till besiktning :-)

Bild

success, nedre läppen är kvar!!!!!!!

Bild

sommardräparn har fått avvakta tills nu.. har varit fjollkär i min nya brud sen december drog igång...

Bild

servicebok, japaner måste ha kul när dom skriver....

Bild

255pump, enligt eget skryt från deras företag ska de vara tysatare än walbron men ge lika mycket flöde... ptja? Så mycket effekt ska den ju inte upp i så det kan vara värt ett försök..

Bild

Bild

letat på 3 olika solklara vacumläckage och jagat rätt på ett gäng fler elmissar.. På något lurt vis blir alltid turbobilar banditmekade.. Fördel med tyska järn där att de oftast inte pysslas med på samma sätt med mätare och lekmansingrepp..

Bild

klart nöjd med snurran i övrigt, kommer precis som en vanlig 16G men ska enligt rykten på nätet kunna leverara upp till 550 usa hästar vid rätt förhållanden

Bild

avdekalning

Bild

letade lite bland gamla dekaltrim och behövde flasha lite med att det är CP-kolvar bland alla andra vinterkärror, förövrigt så kan man alltid roa någon som inte känner till trim med namnet..

Bild

Bild

fröjd för vintern!!!!! alla borde ha evo på vintrarna, då skulle båda filerna på motorvägen vara avdammade konstant...

Bild

vanlig syndromet nummer femtielva sen jag började pyssla med evon.. Att man dragit slangklammrona för hårt och knäckt kylaren litet + dragit hål i kylarslangen.... MYYYYYYYYS! temporärfixat nu men lär behöva byta ut kylaren innan det börjar spricka igen...

Bild

spec lista (kopierat ur exel-fil):


RENOV TOPP

RENOV BLOCK

KAMREMSSATS



EAGLE STAKAR

CP KOLVAR FÖRSTA ÖD

EVO 7 VEV

ARP BULT

COMETIC PACKNING



INJECTOR CLINIC 750CC

EXTRAKTORRÖR

TIAL KOPIA WG

PRECISION 3427 TURBO

TRE-341 255 LPH

3" AVGASSYSTEM

i övrigt har jag fixat lite elfel så c-lås mm fungerar, avgasvärdes mässigt ligger skiten åt skogen när man varvar, mattias tipsade om lambdan, ska se vad den ger efter alla tätningar av läckage annars kopplar jag in en LC-1a som brukar vara mattias lösning på trasiga lambdor, då de inte kostar särskillt mycket mer än att jaga rätt i en orginallambda.

fortsättning följer.. effektmål sätts nånstans mellan 350 och 400whp... Men vill inte skicka på så mycket mer turbotryck än 1.6bar så vi får se vad det ger, blir det trist får man sätta fart med att lätta på andningsvägarna lite, med kammar och intercooler + småpyssel.... ;)
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg

Inlägg av r.ivars »

liten update igen, håller på att ägnar den här helgen och kommande vecka till evon och försöker få den klar som jag vill ha den! Nästa helg börjar garageinsatsen med vita beemern inför nästa år igen! :-)

Så om allt inte går åt helvete som vanligt kommer det upp lite sladdfilmer och inspirerad körning med det gamla rallyjärnet framöver, snarare än massa garageupdates :-)


har stört mig nå ohyggligt på silverlackade ic rör som syns genom gallret, + att regskylten suttit så den sticker upp från kofångaren...

Bild

sen skulle mitt avgas inkl kattersättare på plats som jag fått med..

FAIL skiten var ett catback system, tur var väl det, för då bestämde jag mig för att byta ut frontpipen, hade nog fegat ur på det annars, hur fel trimmässigt det än hade varit ;)

Bild

Bild

bild med lackerade rör och nerflyttad skylt, dekalen jag klämde dit i all hast ser ut som skit, så jag lär spraya över den med mattsvart så man bara ser konturerna :) haha

Bild

tur man jobbar på mitsu och kunde leta lite i den svinkalla och snöpepprade järnkontan! den där flänsen gick att få till så man slapp kapa upp orginalsystemet

Bild

gillar inte avgasklammers :) får nog inte plats med avgasklammers heller ifall man ska ha det schysst med 3" på en evo

Bild

fattigmansrostfritt ;)

Bild

DRÄÄÄPARN!!!!!! fick donera stereon till evon :)

Bild

Bild

första biten jag använde ville stöta bort färgen efter provkörning, misstänker att det var nå coola tillsatser i det materialet, kommer från lite olika tidsepoker allt som svetsades på evon, flexbiten är bromsad 750hk i version 1 av min beemer motor :)

Bild

Bild

lambdauttag, blir förhoppningsvis en mappning av orginalsprutet.. ny koppling (deluxe till vita) och nytt sprut såhär bland allt annat som ska göras innan säsongsstart i april/maj kändes FEL

Bild

har hittat på ett par orginallyktor också, success!!

Bild

gamla hederliga

Bild

sen vart det lite av den finaste disturbed musiken och bjudning så mycket man vågade bland alla snövallar som tagit polarnas bakspoilers de sista dygnen :-)

evon dock hel! :cool:

<3 http://www.ivarsproduction.se/M0607.html <3
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Norbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: mån nov 09, 2009 2:16 am
Ort: Gimo

Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg

Inlägg av Norbäck »

Du åker den där hem till Lill-Johan den 29:e hoppas jag så vi kan slakta snövallar. :hihi:
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg

Inlägg av knotan »

fröjd för vintern!!!!! alla borde ha evo på vintrarna, då skulle båda filerna på motorvägen vara avdammade konstant...
jag köpte nyligen en impreza som bruksbil så jag vet vad du pratar om :thumbright:

har svårt å förstå dem som har en japansk 4wd bil som bara har som sommarbil å ställer av över vintern :shock:
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
khracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån dec 15, 2008 2:43 am
Ort: Ring Knutstorp
Kontakt:

Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg

Inlägg av khracing »

en perfekt vinterbil där. :)
RWD EVO 600+ hk, snart med BMW M3-låda, nej... NU med BMW M3-låda

Kristian Hesselmark
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg

Inlägg av r.ivars »

Bilen är nu mappad och klar (som synts på vissa forum) av youask i örebro som tog sig in i orginalboxen och mixtrade till! Går hårt som fan på 1.6bar med precision 3427an matad av 4st skarpa 750cc spridare!

http://www.youtube.com/watch?v=jsXGh32osFU" onclick="window.open(this.href);return false;

haha veckans garagetklipp blev det när jag skjutsade kollegan en snabbis :-)

http://www.garaget.org/video/b8rqjetsma57" onclick="window.open(this.href);return false;

Projekt evo var jävligt kul i fas 1 som jag planerat, är fördjälva sugen på att planera upp en fas 2...

Men jag lär fan snyta mig, den är perfekt som brukis nu! kallstarter till jobbet inga problem, drar 0 i bensin när man drar till arboga och åker bräda... Är pålitlig och fin, går rent och hårt!

Bahh.... Ge mig en till evo att fixa iordning!

Bild

haha ;)

Bild

Bild

eftersom att wastegaten var felsvetsad och grann både på fläns in + att den avslutade med att spraya kylaren glödhet så mekade jag om den lite.. fast flänsarna var svåra att flytta på utan att ta ner grenröret och svetsa om, men det är ju så gott som tätt, klarar ju besiktningen och lite till så!

Bild

i övrigt så är jag ute och chefar på vintergatorna i mälardalen ;)

Bild
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Användarvisningsbild
motec
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: mån feb 04, 2008 9:19 pm

Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg

Inlägg av motec »

Flyttar på sig riktigt bra!

Måste ha 4wd vinterbil nästa år! :)
___________________________________
Bmw 320 Turbo 947hk
Honda crf 450 -08
Evo III GSR
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg

Inlägg av Sten »

Din kollega påminner mig om min far när jag skjutsade han i min 740 med t5 motor "lungnare luuuungNARE!!!!"
Bara ändå så avslutade jag åkturen med några riktiga donuts,tror nog han tyckte det var rätt fränt ändå.
Roligt att skjutsa folk som inte är riktigt beredda på hur bra bilar kan gå!

Annars hade kollegan ett grymt ordförråd;-)
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg

Inlägg av r.ivars »

Äntligen suttit fart med beemern! Var fan på tiden!

Den här veckan har jag mest gått och varit förbannad på svenska skattesystemet... Altså, jag vart lite glad när jag var hos tandläkaren i december över att få 600 spänn i rabatt när dom våldtagit truten. Men när man fick skattebeskedet vad man degat in iår och hur fan saker man bryr sig om ser ut (vägar, bensin och ölpris)... Altså... Rulla den där jäkla 6 hunkan och kör upp den i arslet nästa gång... Fyyyfaaaaaaaaaaan!

Ska börja med sophantering iår som italienska maffian, sen åka merca bo i en grotta och röka som fan!

har även varit lack i garaget på allt skit som ligger överallt... haha... okej lite bitter kanske man är vissa veckor av vinterhalvåret ;)

Bild

Såg ut som skit där skärmarna vanligtvis sitter

Bild

hotade upp min vinterevo lite och kinagrenröret är så grovgodsigt så det knappt glöder :-)

Bild

nylackade "underskrämen balkar" och renfräst ruta med ny fin dekal

Bild

mycket som ska få plats i trunken och inte vara ivägen för mina nya aerodynamiska påhitt...

Bild

kapa för lite luftflöde till intercoolerkylarn

Bild

grovkapat än bara, lär runda av lite

Bild

lastad för avfärd mot jobbet så jag kan vetsa lite på en lyft

Bild

Bild

nu är det iallafall igång!! :-)
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg

Inlägg av r.ivars »

update:

nu hänger den på jobbet och jag har börjat med något jag haft i planerna länge, bygga igen i häcken så man slipper åka med en bromsskärm i form av helt bagageutrymme hela tiden...

Bild

Bild

Bild

eventuellt släpper jag in luft i facken vid stötdämparna endå, som lär kyla soppa och intercoolervattenkylare för att sen smita ut där regskylten brukar sitta...

Bild

Bild

fö, är det någon audirebell som provat det där med motorkylaren i skuffen och kan berätta lite om för och nackdelar med det? + vad ni använt för rör fram..

Jag lär flytta bak så mycket vikt jag kan och även försöka få lufttryck/sug ner i backen så mycket det går...

Så jag överväger lite ifall det skulle kunna vara värt att flytta kylarvikten från fram till bak... Visserligen lär jag fan behöva ha kylare fram för att få ut max till rovan som gillar att producera värme när man åker och sladdar..
Tror iofs jag skulle kunna använda luften rätt fränt bak för att få toppenkyla till kylaren och på samma sätt använda lite av luften som drar under och igenom 4-länkeriet på ett bra sätt...!?

Actionmeet samma förhållanden (29" höga däck och 60 fot runt 1.35s)
717 whp resulterade i 9.16
992 whp resulterade i 9.10
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg

Inlägg av r.ivars »

Fräste dit ett par pinnar till i skuffen på den gamle dräparn

fyfan va jag vill elda däck nu !!

Bild

kylaren inte blivit avspolad sen 2008... har tuktats runt bland smuts med både kombin och halfbacken..

Bild

Bild

kylarfästen version 1, med kylaren centrerad i hålet... men slangen hade blivit klämd då mot burstommen.... göra om göra rätt...

Bild

Vettifan vad det ser ut som... Ser iallafall ut att väga mer än luft och förhoppningsvis kunna göra något bra mot luft ihop med lite plåtar man drar i..

Bild

DRÄPARN!!!!!!!!! :-)

Bild

Bild

2 av 15 grejer monterade i skuffen....... behöver lock till en fuelcell till kommande aluvattentankbygge, vart grejar man det utan att behöva en fuelcell eller ge 1000 spänn för ett lock?

Bild

Off till garaget igen, känns förövrigt jävligt värt pengarna att ha ett garage för tilllfället..... ;) Äh är bra att ha i sommar när man BANKAR löken, då slipper man städa mellan mekkvällarna... För i sommar tror jag faktiskt att jag kommer få ner lite pulver i backen och börja åka riktigt snabbt på strippen... Och när det börjar lira... Då lär man ju skjuta löken...

2002 lyckad säsong, 1 bankad låda
2003 dålig säsong, 1 bankad lök, 2 bankade kopplingar
2004 lyckad säsong
2005 dålig säsong 7 bankade lökar + att jag knytnävade in en framskärm
2006 paussäsong åkte bmw m3 och käkade glass (sprängde visserligen lite diffbussningsbultar
2007 lyckad säsong / lite sprängda insug, turbosar och sånt mysmek.
2008 dålig säsong 5 bankade lökar, 1 bankad koppling, 1 bankad låda
2009 lyckad säsong / 5 bankade lådor, lite drivaxlar, kardaner och sånt mys
2010 dålig säsong / 2 bankade lökar, 4 bankade kopplingar, 3 bankade lådor, en sönder körd bakskärm pga tappat däck
2011 låt förfan trenden fortsätta! :-)

lökbankningarna iår var att jag blåste en oljepumpsaxel, och att jag kokade skev toppen en gång på gatebil... baggisar :-)

blir nog fan en vända till i garaget nu, hittade en gammal skön psychopunchplatta som måste avverkas ett par timmar till!
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Re: ivars e30 backhalf - 9.04@265 med bogg

Inlägg av r.ivars »

Bmw's svar pål suprans fina låda!

Bild

Bild

Jericons urtramp passade på orginal ZF lådan, kul att jag sålde mitt och köpte ett nytt... hehe.....................................

Lådorna är dock inte lika, nya lådan har nog M5ans bultdelning + att den har m20 lut..

Bild

drog iväg kärran till jobbet igen, fyfan va smått med sås han lägger på vid -16

Bild

snart inte så tomt längre.... synd att man inte hade en helg till övers förra vintern......

Bild

Bild

att göra mallar tog ju en halv evighet bara det.. drygt när man inte vill ha så många "bitar" av alla plåtar.

Bild

finn ett fel och finn en felkälla.. haha...

Bild

plåtning i full gång, med bästa bandit webradion sprängandes ur ljudanläggningen.

Bild

tacka fan för växellådslyft så man slipper vara bläckfisk

Bild

hmm, ser ju fan ut som skit! Lär lacka svart på denna sidan..

Bild

Bild

Bild

Bild

batteri finns det redan plats för, men fästen till vattenelpumpen och vattenkärlet måste till.. BAGGIS

Bild

fyfan va skönt att skuffhelvetet är klart i stora drag..
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Skriv svar