diselblandad bensin

Tjata om vad som helst .
izefuzzy
Lite mer laddtryck

diselblandad bensin

Inlägg av izefuzzy »

hej, tänkte höra hur det går att köra på bensin som fått disel iblandad i sig. har provat kört på ca 5% blandning och det gick bra, hur många % blandning vågar man köra på i en bil med insprutning? kan man på något sätt mäta blandningen?
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Re: diselblandad bensin

Inlägg av Dennis Öhman »

izefuzzy skrev:hej, tänkte höra hur det går att köra på bensin som fått disel iblandad i sig. har provat kört på ca 5% blandning och det gick bra, hur många % blandning vågar man köra på i en bil med insprutning? kan man på något sätt mäta blandningen?
Efter en viss nivå börjar den ju glödtända.. Dieselbilar dom äldre tex mercor 200-300or diesel har vi brukat ha lite bensin i på vintern för att den ska starta lättare vid minus 20 och kallare
Dänniz 073-8447664
caterpillar
Forumsberoende

Inlägg av caterpillar »

:arrow: bensinen får LAVERE oktantall med diesel... ( cetan) bensin holler ca 95-98, mens diesel er ca 38...vinterdiesel ( 35) har vel enda laverer pga opplanding med parafin...( rett meg om det inte er så) :shock:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende

Inlägg av Sleeper_86 »

Hur mycket e de blandat? 5 liter diesel å 200 liter soppa så hade jag kört på de rent.. tvärt om så hade jag kört de i audin istället.. :hihi:

Polaren slog i en 20L dunk 50/50 i en gammal 240 insprutare, gick lite muggit, 20 liter ren sås på de så var de inga bekymmer, så till 25% borde du kunna köra.
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Varför vill du köra på bensin med diesel i? Får du tag på billig diesel är det garanterat bättre affär att köpa en dieselbil..

Tror inte att du sparar ett enda öre på att köra diesel i bensinbilen baserat på mackpris. Då är det klart effektivare med E85
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende

Inlägg av Sleeper_86 »

Jobbar man på verkstad så är de inte allt för ovanligt att man får in bilar som tagit fel slang, har då aldrig varit med om att kunden i fråga velat ha tillbaka sin häxblandning. Å snål som man e så kan man ju lika gärna köra upp skiten i sin lite mindre kräsna bil som att kasta de.
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

skaffa en panna så du kan elda det istället och få varmt i garaget.

bensinmotorer dör rätt fort spik döden än om det är små % inblandat
izefuzzy
Lite mer laddtryck

Inlägg av izefuzzy »

som sleeper skrev så får jag tag i bensin som stackars folk tankat i sin diselbil. Bensin är rätt dyrt och jag lägger gärna det pengarna på annat. så därför undrade jag om man våga tanka det i sin 940 ltt. tänkte att om man har 30-40 liter ren bensin i tanken och tillsätter det sista 20L med det andra. då blir det väl kanske runt 10-15% disel inblandat som max. vågar man det?
ahberg
Forumsberoende

Inlägg av ahberg »

jag har kört min bruks bilar med nästan 50/50 blandning nästan felfritt.
motorn gick lite orent o kunde glödtända lite då o då.
volvo 460 insprut
volvo 360 förgasare

men vafan gratis bränsle e bra :thumbright:

är ju bara att tanka upp med rent bensin när man har kört ett tag så man spärr ut det hela tiden :hihi:
Casal
För mycket laddtryck

Inlägg av Casal »

Min 940 sug spikade som fan på inte alls mycket diesel. Hade sparat häxblandning från morsan som klantat till sig vid macken. Det blev runt 5-10 % diesel i slutändan, men det gick inte. Men den gick normalt annars förutom spikandet.
Citat:
7aan: "ska ju besikta den 20maj sen ska den efter de rivas och byggas för miljö-bil e85 så ska de laddas helvette"
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

En gammal bil med låg komp, sedan programerbart sprut/tändnig.
Man får köra lite fett och ganska lågtänt.

Håll koll på oljan, (hur mycket den späds med diesel) man får nog räkna med täta oljebyten.
izefuzzy
Lite mer laddtryck

Inlägg av izefuzzy »

okej, har provat kört lite med 50% ren bensin sen 50% blandad bensin. gissar på ett den innehåller relativt låg mängd disel, för i normala fall tankar man ju inte fören det är typ 10-15 liter kvar. har inte märkt nån skillnad i gång på motor och är lika lättstartad (varit nedåt -15 grader)
nasx
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av nasx »

Körde min gamla cheva på 10% diesel i bensinen... gick lite muggigt, men inget man störde sig på allt för mycket... fick ju 50L gratis så vafan... kom ju säkert 20mil på det... :roll:
Nicklas Fröberg
Xuri
Forumsberoende

Inlägg av Xuri »

jag körde min gamla 745a på sån skit..de var nog totalt 250 liter blandad sås jag körde på...
Motorn höll och de var med rätt hög dieselblandning! men den tappade märkbart effekten å den lukta pekka även inne i bilen när man körde..
efter dom dära milen på den soppan så hade den blandat ut olja nåe jävulskt... bilen börja ryka å ha sig å fattade inte varför men märkte att oljan var "lite" tunn .. tog å hällde ut oljan... tyvärr så var den kannan jag tog inte tillräckligt stor så de rann över kanten men 5.8 liter olja var de i den stakars b230in som skulle ha 3.8..... den spotta ur sig 5-10cl olja ur vevhusventen vid lite rallykörning på ca 2km precis innan oljebytet när jag testade..de skulle följt med in i motor egentligen. ... haha ni må tro de gick å lägga rökridåer med den kärran :hihi:
Jens Hedlund.
Skriv svar