Behov av Schims ,Underläggsbricka under dubbla-ventifjädrar

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Tyvärr vet jag inte vilket tryck som Z45:an kräver men killarna på PPF borde veta det.

Erland.
Motorman
Lite mer laddtryck

Inlägg av Motorman »

Jens Gustavsson skrev:
Erland Cox skrev:Du måste mäta fjädertrycket. Gå inte över 125kg på max lyft och inte under 120kg. Enems C2 kam har för mycket negativ acceleration så varva inte över 7500 rpm.
Vid 8000 separerar ventilmekanismen helt med den här kammen. Ökar du fjädertrycket går nockarna ner sig.
Den lämnar bra effekt och varvar du inte över 7500 så kommer du att bli nöjd med den.

Erland.
jag kollade upp i campro plus och du har rätt erland den kammen har väldigt mycket neg acceleration den ligger kring 0.0079 gämför man det mot många andra liknande fullrace kamaxlar med 33 bricka så ligger de mot 0.0068.

det är mer viktigt på en sån kamaxel att ha relativt lätta ventiler, skims och reteners om man ska varva över 7000rpm.

att mäta fjäder trycket är inte så svårt en pelar borrmaskin och en badrums våg kommer man långt med bara man är noga och ger sig tid.

är så vanligt att folk fuskar med trycken, jag förstår det inte :doh: snacka om att bara ge bort effekt och driftsäkerhet mot några timmars fin mek. spelar ingen roll vad kam sliparen eller han som säljer fjädrarna säger är man seriös så mäter man upp trycken och instalations längden på alla ventiler!
Har ni lust att utveckla detta lite vad ni menar med negativ acceleration?
De mätvärdena du nämner jens, vad är det för mått och hur ska det tolkas?
Vilka åsikter har ni om Enem K15 beträffande acceleration och belastning på ventilmekanismen? Vågar man dra den längre i varvtal jämfört mot C2?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det fins lite info här och nåra sidor före/efter http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=285

den neg acc är olik på alla enem kamaxlar (oftast lägre än C2)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: Behov av Schims ,Underläggsbricka under dubbla-ventifjäd

jag lyfter denna tråd så kan vi snacka direkt med jan om c2 profilen och vad som gäller vad gällande neg acc och varvtal på den :thumbright:
när du säger 7000varv jan vad räknar du då på för vikter på lyftaren, retaners och ventil ungefär? och hur mycket fjäder tryck ska man ha?
Motorman
Lite mer laddtryck

Inlägg av Motorman »

Passar på att visa mitt intresse i denna diskussion beträffande C2-kam.
Vore mycket intressant om Jan vill svara lite på de frågor Jens ställer här ovan.
Br
Lite mer laddtryck

Inlägg av Br »

Jens Gustavsson skrev:jag lyfter denna tråd så kan vi snacka direkt med jan om c2 profilen och vad som gäller vad gällande neg acc och varvtal på den :thumbright:
när du säger 7000varv jan vad räknar du då på för vikter på lyftaren, retaners och ventil ungefär? och hur mycket fjäder tryck ska man ha?
Den här kamen körde jag får några år sen kanske 5 år sen.
Och den var de inget som jag la märke till spec. De gick å vinna med.
SM GULD KLASS 2 2010
jacobson_se
För mycket laddtryck

Inlägg av jacobson_se »

Hade varit väldigt intressant om Jan C hade skrivit lite om hur han gör när han designar kamaxlar och tänket bakom detta.

/Christer
Bromsning av motorer. Flödestestning med Flowquick. Topplocksportning. Motorbyggnation.
Laserskärning mm
Jönköping.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jag kan lägga upp lite bilder på cam pro plus kurvorna på c2 om det är ok för enem? så kan vi diskutera för nackdelar på olika motorer och så, det vore intressant.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Alla kan väl köpa vilken kam som helst och mäta upp den så det är ju inte särskilt hemligt. Ska du lägga upp mätningar så vore det intressant med jämförelser mot andra liknande kammar.
Erland.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jo vist är det så erland men jag vill ändå fråga först (brukar maila rejne på agap också före jag lägger upp data offentligt på han kamaxlar)

man kan inte heller kopiera en kam från en sån mätning men man kan se hur konstruktören tänker lite iallafall.
Skriv svar