Jag hadde testad iallafall att gå med 4 jordkalblar på 4mm2 ifrån toppen och blocket till samma jordningspunkt som dina sensorer o MS i kupén.
Sen kan du även testa att lödda bort varistor som sitter på MS kortet och sätta dit en kondensator på 470uF 25V. Då
kommer du inte få samma spänningsspikar som du hadde i din logg.
MS försöker korrigera efter dessa spänningsspikar och du kan då få en TPS givare som hoppar och aktivera extra bränsletillskott slumpmässigt eller så får du problem med att mappa in dina spridare som blir olinjära med att spruta in soppa.
En god idé är kanske att rengöra kontakterna till batteriet och även jordningarna till motorn/karossen. Även det kan säkert hjälpa.
Misständning med MS
Moderator: backeliten
Re: Misständning med MS
Hej.
Jag har redan satt en konding i boxen. Har dock gjort det över varistorn, alltså varistorn sitter kvar. Blev bättre då nämligen. Innan så kunde jag inte köra med lågohmsspridare, vilket löste sig med kondingen.
En annan sak som är konstig är att enligt den tredje loggen på sida ett har jag en väldigt hög och ojämn spänning trotts kondingen. Kunde dock köra med lågohmsspridare.
Jämför man med den sista loggen på sida 4 så är spänningen mycket bättre, där skillnaden är att jag kopplat in en bredbandslambda.
Ska testa samtliga av dina tips så fort vädret tillåter det
MVH Fredrik
Jag har redan satt en konding i boxen. Har dock gjort det över varistorn, alltså varistorn sitter kvar. Blev bättre då nämligen. Innan så kunde jag inte köra med lågohmsspridare, vilket löste sig med kondingen.
En annan sak som är konstig är att enligt den tredje loggen på sida ett har jag en väldigt hög och ojämn spänning trotts kondingen. Kunde dock köra med lågohmsspridare.
Jämför man med den sista loggen på sida 4 så är spänningen mycket bättre, där skillnaden är att jag kopplat in en bredbandslambda.

Ska testa samtliga av dina tips så fort vädret tillåter det

MVH Fredrik
Re:
Landa_in_Racing skrev:hmm jag är absolut inget proffs på ms.
Men har du jordat ordentligt alla givare i MS kontakten?
Samt jordat allt i motorn sedan? samt en bra jordning till karossen?
Samt avskärmad kabel till trigger?
basa någon basic gräj man lätt missar..
MVH Andreas
har du jordat så som landa förklarar ? Det var först när ja jorda så som min började funka riktigt
gjorde en liten skiss

gjorde en liten snabb skiss
obs när det står lambda jord så menar ja ju inte huvud jord till bb-lambdan utan signal jorden
Senast redigerad av Patrik H den fre mar 04, 2011 6:08 am, redigerad totalt 1 gånger.
Haha jo mina paint-skills är ungefär likadana så jag förstår ypperligt.
Jag har dragit så som din bild UTAN den från block till ms. Ska dra en extra nu i veckan:)
MVH Fredrik

Jag har dragit så som din bild UTAN den från block till ms. Ska dra en extra nu i veckan:)
MVH Fredrik
Fick du det att fungera?
"Busbilen" http://www.garaget.org/?car=118234" onclick="window.open(this.href);return false;
"Vinterbusbilen" http://www.garaget.org/?car=236073" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikael Arnesson
"Vinterbusbilen" http://www.garaget.org/?car=236073" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikael Arnesson
Oj, den här hade jag glömt av. Kan dra historien här med.
Jag testade det med jordningen, fast utan resultat. Höll även på och testa massa andra inställningar. Kommer dock inte ihåg alla nu, var ju några månader sen.
I vilket fall som helst så började jag labba lite med triggerinställningar. Och det var när jag ändrade på triggerangel utan att ändra generic wheel och utan att kolla först med strobben om allt stod rätt till jag gjorde bort mig rejält.
Givetvis spikade bilen då. Drog tillbaka trigger angel till där den var innan. Ändrade även battery voltage correction eller om det var injector opening time (kommer inte ihåg vilken av dom det var) ut och köra igen. Drog tre repor utan några misständningar. ( vet inte om detta var felet) och på den fjärde sa det poff och 2 kolvar var sönder.
Så när jag fick ihop motorn igen med nya kolvar och ny kabelmatta så fick en annan kille mappa den istället. Det var inte min grej kännde jag
MVH Fredrik
Jag testade det med jordningen, fast utan resultat. Höll även på och testa massa andra inställningar. Kommer dock inte ihåg alla nu, var ju några månader sen.
I vilket fall som helst så började jag labba lite med triggerinställningar. Och det var när jag ändrade på triggerangel utan att ändra generic wheel och utan att kolla först med strobben om allt stod rätt till jag gjorde bort mig rejält.
Givetvis spikade bilen då. Drog tillbaka trigger angel till där den var innan. Ändrade även battery voltage correction eller om det var injector opening time (kommer inte ihåg vilken av dom det var) ut och köra igen. Drog tre repor utan några misständningar. ( vet inte om detta var felet) och på den fjärde sa det poff och 2 kolvar var sönder.
Så när jag fick ihop motorn igen med nya kolvar och ny kabelmatta så fick en annan kille mappa den istället. Det var inte min grej kännde jag

MVH Fredrik