Tror inte de finns nått stort intresse för det men de märker vi.
De börja med att jag letade ny motor till min bruks 745a gl..
Letade efter en 16v då dom är lite roligare än slö 8v..
Sprang då över denna 745a 90a 16v i grannstaden.
Kamremmen hade gått..ventilsallad tänkte jag.
Men åkte å tittade på den iallfall..
Väl på plats så får man se att de är knappt nån rost på den.
Elle a de finns ju men de va verkligen inte mycket.
Men som sagt kamremmen hade gått av när han körde upp på parkeringen breve huset.
Va lte nyfiken på hur illa de hade gått..
Så vi disskutera priset å kom fram till 1200:-
Va ju inte mycket å fundera på så de va bara å slå till å börja dra hem den.
Väl hemma i garaget.


Ett par timmar senare så va toppen loss för inspektion.
Ja inte så farligt ändå.. 2 ventiler som hade kroknat.
och toppen såg bra ut förövrigt.

Vid de här laget så kom tankarna. Hmm de hade ju vart kul å bygga 16v turbo.
Har ju heller aldrig rivit en maskin så ja tänkte tja varför inte. Nångång måste man ju pröva.

Ur med blocket å upp i stativet. Va rätt sketen.

Renplockat å rentvättat.

På med en skvätt färg.Vart lite bättre..

Tog även insugen å tvätta av de å måla lite.

Toppen isärplockad, ska riktplanas och trycktestas samt glasblästras. sen ska den ihop igen.slipa in ventiler osv. huu

Så såg dom 2 krökta ventilerna ut.
Så långt en har kommit nu.
Lite info om hur de ser ut i nuläget hur de ska bli..
Motor
B234 block
Honat
nya lager,ringar å packningar
Viktade kolvar och stakar.(dom grova)
Ev lättat svänghjul.
Std 16v topp, genomgången.
ev fins till avgas och insugskanaler från lite gjutskägg om de behövs.
extraktorgrenrör
Hx 35 eller k27. beror på vad man trillar över
alu ic
7-800cc spridare
Ska köra med ms sprut. Både bränsle och tänning.
fyller på allt eftersom.
Karossen då.
Den ska de inte hända så värst mycket med.
Ska sätta in lite mätare.
dubbla krängare bak
egenbyggt fjäderensstag
kortade fjäderben fram med 240 dämpare
lacka ner den
960 handtag
Breda skuffhandtaget
V90 torkare
takvinge
Vita blinkers runt om.