Ingen skröna utan snarare bister och nyttig lärpenning:
Jag skulle som glad och körpilsk 14-åring byta kolv på min MB5 på den tiden det begav sig för att den var repig eller nåt... Jag fick för mig att överdimensionskolvar var till för att kompensera normalt slitage så jag köpte en sådan på fredagseftermiddagen och hem och skulle montera ihop.
Naturligtvis gick det inte och efter en lång tids funderande (ca den minuten det tog att ringa till lesogubben och konstatera att det var stängt) så satte jag igång att fila kolven mindre. Jag kunde ju inte ha en honda som står i garaget när polarna var ute och okynneskörde på byn med sina suzukisar och zündappar

.
Efter några timmars tålmodigt filande samt finjusterande med smärgelduk så fick jag in kolven i cyllen och monterade ihop den och den startade och kändes pigg =). På med hjälmen och ut och iväg... Kom cirka 50 meter innan den varmnöp. Provade igen efter ett tag när den kallnat med exakt samma resultat. Jag hade dock filat ringgapet riktigt så det var inte där skon (kolven) klämde.
Drog av en redig ramsa och puttade in moppen igen och rev isär och filade lite till och sedan monterade jag ihop den igen, och sedan gjorde jag inte mer på den moppen. Den fungerade och gick iallafall 55 blås efter mätaren och det var mer än innan så jag var nöjd

. Körde med samma kolv tills jag sålde den

.
Där fick man en lektion i hur metaller ändrar form med värme, den hårda vägen =). Jag var inte så mycket för teori på den tiden utan gick stenhårt på devisen "learning by doing", samt "trial and error"... Ofta med just betoning på "ERROR"

.
Köpte i modern tid en kinamoppe av märket Baotian classic och skruvade bort trottelstoppet i förgasaren på den (enda strypningen som det verkade)... Efter inkörning på ca 400 mil så gjorde den 76 blås enligt GPS utan några andra modifieringar. Det tog dock ett bra tag innan man kom upp i fart men när man väl kommit upp dit så höll den farten rätt bra. Det kändes inte okej att köra en moppe som gick så fort till och från jobbet. Att sätta tillbaka strypningen var inte aktuellt eftersom att jag gillar att sova på morgonen, så jag tänkte köpa en 125a istället. Det slutade med en honda vf400f och hojkort och efter några olika hojar så har jag nu en KTM 950 sm.
Slutsats: Köp inte en kinamoppe och trimma

. Det blir DYRT (men klart värt det såhär i efterhand)
//Robert