F1 turbo documentary

Lägg in filmtips eller bilder på sånt som kan vara fränt eller roligt
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark

Re: F1 turbo documentary

Inlägg av dgyldmark »

Det var det bästa jag sätt. F1 är helt och hållet rätt spår för utveckling. Någon som jobbat med magneti marelli? Än idag har de två rattar men lagt till 4 andra, alla programerbara en brännar knapp. rattarna (trimpottarna) verkar vara flytande. smidigt!
Användarvisningsbild
Dannelator
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: lör apr 23, 2005 6:19 pm

Re: F1 turbo documentary

Inlägg av Dannelator »

Vad är det som gör att dem kunde ladda upptill 6 bar?! å fick det att hålla iaf under kvalet? Den låga slaglängden? Mycket bra dokumentär!
A volvo never dies, they only go faster!
Bild
Användarvisningsbild
jip
För mycket laddtryck
Inlägg: 127
Blev medlem: lör nov 22, 2008 9:17 pm
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: F1 turbo documentary

Inlägg av jip »

Schysst workshop. Bygger ihop bottendelen bredvid en fräs o en bläster nästan :)
BMW E34 525i SportLimousine Turbo -94
BMW E30 340i -86 (under uppbyggnad)
http://www.fartverket.se
frittjoff
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: ons dec 12, 2007 6:32 pm
Ort: lund

Re: F1 turbo documentary

Inlägg av frittjoff »

dgyldmark skrev:Det var det bästa jag sätt. F1 är helt och hållet rätt spår för utveckling. Någon som jobbat med magneti marelli? Än idag har de två rattar men lagt till 4 andra, alla programerbara en brännar knapp. rattarna (trimpottarna) verkar vara flytande. smidigt!

Magneti marelli sitter på ett par bilar bla 90tals peugeot, 605 och 405or jag har det på min 405 t16x4 tex. seperata tändspolar, mapsensor etc
Användarvisningsbild
Tommie M
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: fre maj 05, 2006 9:11 am
Ort: Nora

Re: F1 turbo documentary

Inlägg av Tommie M »

Dannelator skrev:Vad är det som gör att dem kunde ladda upptill 6 bar?! å fick det att hålla iaf under kvalet? Den låga slaglängden? Mycket bra dokumentär!
inte hela svaret men en del av de, förjävla bra dokumentär föresten

"Toluene was used extensively in the turbo era in the 1980s by all the Formula 1 teams. The 1.5 liter turbocharged engines ran as much as 5 bars of boost (73 psi) in qualifying and 4 bars (59 psi) in the actual race. Power output exceeded 1500bhp, which translates into 1000bhp/liter, an astronomical figure.

A motorsports journalist, Ian Bamsey, was able to obtain Honda's cooperation for his book "McLaren Honda Turbo, a Technical Appraisal". The book documents the key role that the toluene fuel played in allowing these tiny engines to run so much turbo boost without detonation. The term "rocket fuel" originated from the Formula 1 fraternity as an affectionate nickname to describe its devastating potency. Thus I concluded that I should focus my research on using toluene for my octane boosting project.
Tthe F1 racers did not use 100% toluene, but 84%. The other 16% in their brew is n-heptane, which has an octane rating of zero. The reason for this strange combination is because the F1 rocket fuel was limited to the rules to being of 102 RON octane. The n-heptane is "filler" to make the fuel comply with the rules.

Because toluene is such an effective anti knock fuel it also means that it is more difficult to ignite at low temperatures. The Formula 1 cars that ran on 84% toluene needed to have hot radiator air diverted to heat its fuel tank to 70C to assist its vaporization. Thus too strong a concentration of toluene will lead to poor cold start and running characteristics."
Rock N Roll Driver
Användarvisningsbild
RWHP
För mycket laddtryck
Inlägg: 401
Blev medlem: lör okt 10, 2009 5:22 pm
Ort: Stockholm

Re: F1 turbo documentary

Inlägg av RWHP »

Skriv svar