B230FB
B230FB
Har en 940gl 91 med b230FB 131hk som ja tänkt få lite bättre fart i.
531
FS296 (månen7) kam
hårdare ventilfjädrar
Planad (ca 11.5-1 komp)
lätt portning mest puttsa gjutskägg och runt sätena, slipade ventiler etc.
Voc boxar eller folkraceshopen chip.
7000rpms varvstopp
+3 grader mer förtändning.
Vad kan man förvänta sig i effekt väg ca?
Nåt annat förslag på kam? ett extraktor och 2.5" system ska hitta dit lite senare också men detta var tänkt som steg 1. Det var tänkt att bygga på en renoverad botten som steg 2, med topp deckat block etc.
Nåt förslag på hur kamen ska skjusteras eller den ska stå med orginal drevet?
531
FS296 (månen7) kam
hårdare ventilfjädrar
Planad (ca 11.5-1 komp)
lätt portning mest puttsa gjutskägg och runt sätena, slipade ventiler etc.
Voc boxar eller folkraceshopen chip.
7000rpms varvstopp
+3 grader mer förtändning.
Vad kan man förvänta sig i effekt väg ca?
Nåt annat förslag på kam? ett extraktor och 2.5" system ska hitta dit lite senare också men detta var tänkt som steg 1. Det var tänkt att bygga på en renoverad botten som steg 2, med topp deckat block etc.
Nåt förslag på hur kamen ska skjusteras eller den ska stå med orginal drevet?
Re: B230FB
Samma setup som jag har i min 940.
Dock så kan jag säga att den kommer gå ryckigt upp till ca 2000 rpm, och ge obefintligt vacuum till bromsservon, vilket jag har tröttnat på nu efter att ha åkt med skiten ett tag.
Den går fett på lågvarv, bara tvekar när man ger fullgas från tomgång, håller man dock lite varv ca 1500 och ger fullgas svarar den direkt. Ställer jag ner soppatrycket så den svarar på gasen orkar den inte varva 4000 rpm, högre tryck gör så att den går ännu fetare på tomgång och lågvarv.
Vet inte säkert vad det är men jag skulle tippa på att det är för vass kam för det här sprutet, får väl fnatt när den ska försöka lambdareglera ihop med denna kam...
Men efter ca 2500 rpm och en bit över 7000 rpm så går den underbart
Kammen ställde jag så insug öppnar 0.8 mm mer än avgas.
Precis kommit in från garaget nu där jag håller på med en 530 till denna bil, blir lite mindre kanaler och snällare kam för att funka bättre på en gat/bruksbil. Övertygad om att den kommer gå mycket bättre med denna topp och kam, för även om den nu går bra på varv så ska man ju ta sig dit också
Dock så kan jag säga att den kommer gå ryckigt upp till ca 2000 rpm, och ge obefintligt vacuum till bromsservon, vilket jag har tröttnat på nu efter att ha åkt med skiten ett tag.
Den går fett på lågvarv, bara tvekar när man ger fullgas från tomgång, håller man dock lite varv ca 1500 och ger fullgas svarar den direkt. Ställer jag ner soppatrycket så den svarar på gasen orkar den inte varva 4000 rpm, högre tryck gör så att den går ännu fetare på tomgång och lågvarv.
Vet inte säkert vad det är men jag skulle tippa på att det är för vass kam för det här sprutet, får väl fnatt när den ska försöka lambdareglera ihop med denna kam...
Men efter ca 2500 rpm och en bit över 7000 rpm så går den underbart

Kammen ställde jag så insug öppnar 0.8 mm mer än avgas.
Precis kommit in från garaget nu där jag håller på med en 530 till denna bil, blir lite mindre kanaler och snällare kam för att funka bättre på en gat/bruksbil. Övertygad om att den kommer gå mycket bättre med denna topp och kam, för även om den nu går bra på varv så ska man ju ta sig dit också

/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
-
- Lite mer laddtryck
Säger som nikko... Har nästan samma recept i min 245: 531 med VX3, portad, planad 1.5mm, extraktor, 2.5" med racekat, MPRE VOC-boxar! Tror att en 530topp passar bättre till denna kombo, kommer ge ett bättre bottendrag! Annars om man gillar o varva som faan så funkar ju 531 bra, men blir jobbigt i längden om man ska pendla med bilen! Har två problem med min bil (inget man stör sej på om man kör), o det är att när motorn är kall så pendlar den på tomgången mellan 500 o 2000rpm, men inte direkt utan när den stått på tomgång ca 1 min, så håller den på 2 min o pendlar, sen går den bra igen! Andra problemet är att står den för länge på tomgång när den är varm lyser lambdalampan, men inte om man kör! Antar att boxarna fettar på lite för mycket på tomgång/lågvarv! Men i stort är jag nöjd med konceptet, det blir ju bra mycket mer flås än orginal iallafall 

Hur går den med vx3 och allt du gjort, bra bottendrag men kan du samtidigt dra den till varvstopp utan problem, rapp på gasen?? och hur har du ställt kammen?
Funderar på att ta en vx3 eller A-kam till 530-toppen, a-kammen går ju billigt också enligt erfarenhet
Just nu så drar min 1.15 L/mil lugn körning, men eftersom den är så högvarvig så låter jag sällan bli att dra den till varvstopp och då går det åt en bra bit över 2 L/mil. Orkar bara inte med att den går ryckigt och att det går åt se helvetes mycket bränsle, men det är en jätterolig motor
...
Funderar på att ta en vx3 eller A-kam till 530-toppen, a-kammen går ju billigt också enligt erfarenhet

/Niklas Eliasson
F-skatt
0761460960
F-skatt
0761460960
-
- Lite mer laddtryck
Jag tycker att min går bra på botten som sagt, men sen tycker jag inte riktigt att den varvar ur, man kan dra den till 6000 ca, sen känns det som orken avtar lite, men det går ändå att varva den fortsatt! Har inte ställt om kammen alls, så det skulle säkert göra en del om man fick den bra inställd! Min bil har dragit en del nu när man varit o sladdat om kvällarna, men senaste tankningen gick det åt 51 liter på 45 mil ca., och då brukar den ligga på höga varv ganska så ofta 

Gulleponken.
Va kör du för kam?
VX3 är en tämligen kass kamaxel. drar mycke soppa o det händer inget på högre varven, släng i en V istället, de tyckte jag gjorde hyffsad skillnad på högre varven om man nu ska hålla på me orginal kamaxlar
Va kör du för kam?
VX3 är en tämligen kass kamaxel. drar mycke soppa o det händer inget på högre varven, släng i en V istället, de tyckte jag gjorde hyffsad skillnad på högre varven om man nu ska hålla på me orginal kamaxlar

-
- Lite mer laddtryck
Jag leter H-kam eller K-kam, VX3an var mest för att den satt i toppen o jag ville mest få ihop den så snabbt som möjligt! Men den fungerar ok iallafall, o tycker inte den drar för mkt soppa!
Nu har jag portad och planad 530-topp med omgjorda förbränningsrum och fs280, går riktigt fint på lågvarv och varvar ur helt ok, men varvar inte alls ur som fs296, där nådde man varvstoppet på drygt 7000 rpm mest hela tiden 
Fast denna kamaxel är väldigt härlig i gatbilen då den har så bra register för just gata...

Fast denna kamaxel är väldigt härlig i gatbilen då den har så bra register för just gata...
/Niklas Eliasson
F-skatt
0761460960
F-skatt
0761460960
-
- Lite mer laddtryck
kanske 160 hk.
/Niklas Eliasson
F-skatt
0761460960
F-skatt
0761460960
Ni som skrivit i tråden, är ni fortfarande aktiva??
Jag ska kanske byta till mig en 940GL -91 med B230FB i och den tänkte jag leka lite med och tänkte köpa dom flesta grejerna på folkraceshop.
Blir ingen bruksbil eller pendlarbil detta utan mer en leksak
Jag ska kanske byta till mig en 940GL -91 med B230FB i och den tänkte jag leka lite med och tänkte köpa dom flesta grejerna på folkraceshop.
Blir ingen bruksbil eller pendlarbil detta utan mer en leksak

Saab 9-5 SC -05 / Ford 20M -69
Hej.....detta har jag i min 245a
Planad portad och mirafräst 531 med 46/38 ventiler
Enem v16 kam och voc boxar.....ger 160 HK och 215 nm i bänken
Bottstark men ändå villig att sjunga ut till 7500
Ska ställa in kammen,slänga på extraktor och racekat och bromsa igen inom kort
Planad portad och mirafräst 531 med 46/38 ventiler
Enem v16 kam och voc boxar.....ger 160 HK och 215 nm i bänken
Bottstark men ändå villig att sjunga ut till 7500

Ska ställa in kammen,slänga på extraktor och racekat och bromsa igen inom kort