B230FB

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
frittjoff
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: ons dec 12, 2007 6:32 pm
Ort: lund

B230FB

Inlägg av frittjoff »

Har en 940gl 91 med b230FB 131hk som ja tänkt få lite bättre fart i.

531
FS296 (månen7) kam
hårdare ventilfjädrar
Planad (ca 11.5-1 komp)
lätt portning mest puttsa gjutskägg och runt sätena, slipade ventiler etc.
Voc boxar eller folkraceshopen chip.
7000rpms varvstopp
+3 grader mer förtändning.

Vad kan man förvänta sig i effekt väg ca?

Nåt annat förslag på kam? ett extraktor och 2.5" system ska hitta dit lite senare också men detta var tänkt som steg 1. Det var tänkt att bygga på en renoverad botten som steg 2, med topp deckat block etc.

Nåt förslag på hur kamen ska skjusteras eller den ska stå med orginal drevet?
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: B230FB

Inlägg av NikkO »

Samma setup som jag har i min 940.

Dock så kan jag säga att den kommer gå ryckigt upp till ca 2000 rpm, och ge obefintligt vacuum till bromsservon, vilket jag har tröttnat på nu efter att ha åkt med skiten ett tag.
Den går fett på lågvarv, bara tvekar när man ger fullgas från tomgång, håller man dock lite varv ca 1500 och ger fullgas svarar den direkt. Ställer jag ner soppatrycket så den svarar på gasen orkar den inte varva 4000 rpm, högre tryck gör så att den går ännu fetare på tomgång och lågvarv.
Vet inte säkert vad det är men jag skulle tippa på att det är för vass kam för det här sprutet, får väl fnatt när den ska försöka lambdareglera ihop med denna kam...

Men efter ca 2500 rpm och en bit över 7000 rpm så går den underbart :)

Kammen ställde jag så insug öppnar 0.8 mm mer än avgas.

Precis kommit in från garaget nu där jag håller på med en 530 till denna bil, blir lite mindre kanaler och snällare kam för att funka bättre på en gat/bruksbil. Övertygad om att den kommer gå mycket bättre med denna topp och kam, för även om den nu går bra på varv så ska man ju ta sig dit också ;)
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Gulleponken
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tis dec 09, 2008 6:07 pm
Ort: Linköping

Re: B230FB

Inlägg av Gulleponken »

Säger som nikko... Har nästan samma recept i min 245: 531 med VX3, portad, planad 1.5mm, extraktor, 2.5" med racekat, MPRE VOC-boxar! Tror att en 530topp passar bättre till denna kombo, kommer ge ett bättre bottendrag! Annars om man gillar o varva som faan så funkar ju 531 bra, men blir jobbigt i längden om man ska pendla med bilen! Har två problem med min bil (inget man stör sej på om man kör), o det är att när motorn är kall så pendlar den på tomgången mellan 500 o 2000rpm, men inte direkt utan när den stått på tomgång ca 1 min, så håller den på 2 min o pendlar, sen går den bra igen! Andra problemet är att står den för länge på tomgång när den är varm lyser lambdalampan, men inte om man kör! Antar att boxarna fettar på lite för mycket på tomgång/lågvarv! Men i stort är jag nöjd med konceptet, det blir ju bra mycket mer flås än orginal iallafall ;)
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: B230FB

Inlägg av NikkO »

Hur går den med vx3 och allt du gjort, bra bottendrag men kan du samtidigt dra den till varvstopp utan problem, rapp på gasen?? och hur har du ställt kammen?

Funderar på att ta en vx3 eller A-kam till 530-toppen, a-kammen går ju billigt också enligt erfarenhet :) Just nu så drar min 1.15 L/mil lugn körning, men eftersom den är så högvarvig så låter jag sällan bli att dra den till varvstopp och då går det åt en bra bit över 2 L/mil. Orkar bara inte med att den går ryckigt och att det går åt se helvetes mycket bränsle, men det är en jätterolig motor :hihi: ...
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Gulleponken
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tis dec 09, 2008 6:07 pm
Ort: Linköping

Re: B230FB

Inlägg av Gulleponken »

Jag tycker att min går bra på botten som sagt, men sen tycker jag inte riktigt att den varvar ur, man kan dra den till 6000 ca, sen känns det som orken avtar lite, men det går ändå att varva den fortsatt! Har inte ställt om kammen alls, så det skulle säkert göra en del om man fick den bra inställd! Min bil har dragit en del nu när man varit o sladdat om kvällarna, men senaste tankningen gick det åt 51 liter på 45 mil ca., och då brukar den ligga på höga varv ganska så ofta ;)
frittjoff
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: ons dec 12, 2007 6:32 pm
Ort: lund

Re: B230FB

Inlägg av frittjoff »

Gulleponken.

Va kör du för kam?

VX3 är en tämligen kass kamaxel. drar mycke soppa o det händer inget på högre varven, släng i en V istället, de tyckte jag gjorde hyffsad skillnad på högre varven om man nu ska hålla på me orginal kamaxlar :thumbright:
Gulleponken
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tis dec 09, 2008 6:07 pm
Ort: Linköping

Re: B230FB

Inlägg av Gulleponken »

Jag leter H-kam eller K-kam, VX3an var mest för att den satt i toppen o jag ville mest få ihop den så snabbt som möjligt! Men den fungerar ok iallafall, o tycker inte den drar för mkt soppa!
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: B230FB

Inlägg av NikkO »

Nu har jag portad och planad 530-topp med omgjorda förbränningsrum och fs280, går riktigt fint på lågvarv och varvar ur helt ok, men varvar inte alls ur som fs296, där nådde man varvstoppet på drygt 7000 rpm mest hela tiden :)

Fast denna kamaxel är väldigt härlig i gatbilen då den har så bra register för just gata...
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
volvo_mannen1
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: mån feb 23, 2009 9:37 pm

Re: B230FB

Inlägg av volvo_mannen1 »

Hur mycket får ni ut ur era motorer?

Mvh Martin
FLY BY RACING
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: B230FB

Inlägg av NikkO »

kanske 160 hk.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Perka
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: tor jan 18, 2007 4:49 am
Ort: Sundsvall

Re: B230FB

Inlägg av Perka »

Ni som skrivit i tråden, är ni fortfarande aktiva??

Jag ska kanske byta till mig en 940GL -91 med B230FB i och den tänkte jag leka lite med och tänkte köpa dom flesta grejerna på folkraceshop.

Blir ingen bruksbil eller pendlarbil detta utan mer en leksak :)
Saab 9-5 SC -05 / Ford 20M -69
ason
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: lör dec 01, 2007 11:12 am

Re: B230FB

Inlägg av ason »

Hej.....detta har jag i min 245a
Planad portad och mirafräst 531 med 46/38 ventiler
Enem v16 kam och voc boxar.....ger 160 HK och 215 nm i bänken
Bottstark men ändå villig att sjunga ut till 7500 :)

Ska ställa in kammen,slänga på extraktor och racekat och bromsa igen inom kort
Skriv svar