Erland Cox skrev:Man förlorar massor på kylningen av avgasröret. Dubbelmantla det under fläktkåpan. Fläkten tar en hel del också. Puch med fläktkylning lämnar bara runt 3,5 hästar med värsta köptrimmet. Små överströmningskanaler är ett stort problem. Men visst skulle man kunna få en fläktkyld att göra 90 med järncylinder. Erland.
peter i sävar körde ärliga 80 km/t (GPS och kalibrerad cykeldator) med sin fläckt push dakota med filad 60cc och plastad och förstorad bing orginal gasare.
den gav 3.5whp i sävar bänken om jag mins rätt.
vi testade några olika trim expansions pipor men den går bäst med ett typ hobbex krom avgasrör mest på grund av att spolarna som nämts är för små så peter satsade på kompa och små durationer och mycket drevning istället.
om du letar efter dyno filmerna från våra höst dyno shoot-outs så hittar du film på den.
Det där hade vart intressant att höra lite mer i detalj om. Har köpt en Dakota med medföljande ny 60cc cyl och 12mm Bing. hade vart kul att förädla den lite, så kanske man kan dräpa någon fjollscooter på väg till badet i sommar
Jag sitter här nu och jämför 60cc cylindern med en "5.5" hk cylinder (också ny och o-portad) och det är ganska stor skillnad i kanalstorlek och öppningstider, 5.5 verkar vara mer arg! Funderar på att "kopiera" dom portarna i 60cc cyindern!?