annars ser bra ut!
Turbo Bubbla Projekt
- TurboToffi
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 167
- Blev medlem: tis jul 19, 2005 3:27 pm
- Ort: Kållby/Finland
Jag skulle nog sätta filtret närmare turbon om det fick plats, men jag har ju luftmängdmätare också så jag måste göra på det här viset. Blir väl MS som projekt till nästa vinter så då slipper jag ju luftmängdmätaren...
Jag har alla rör färdiga nu så jag har börjat sprätta upp ledningsserien till sprutet och monterat styrenheten under hatthyllan. Bilder kommer...
Jag har alla rör färdiga nu så jag har börjat sprätta upp ledningsserien till sprutet och monterat styrenheten under hatthyllan. Bilder kommer...
Glädjen börjar vid 1 bar ....... och det roliga vid 2
- TurboToffi
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 167
- Blev medlem: tis jul 19, 2005 3:27 pm
- Ort: Kållby/Finland
Här kommer en bild när styrenheten och luftmängdmätaren är på plats.

Och lite av kablaget

Nu blir det intressant att börja pyssla och löda ihop kablarna. Har tagit hem kopplingsscheman och verkstadshandböcker från jobbet så det blir nog inga problem...

Och lite av kablaget

Nu blir det intressant att börja pyssla och löda ihop kablarna. Har tagit hem kopplingsscheman och verkstadshandböcker från jobbet så det blir nog inga problem...
Glädjen börjar vid 1 bar ....... och det roliga vid 2
Ser ju riktigt bra ut Toffi!!
En lite notis beträffande bubblans växellåda.. Arto Vatja körde 3 år med samma original låda i sin as snabba bubbla. Han kammade hem massor med segrar på strippen med den med en 2,3l T-1 sugmotor inte en turbomotor. Han körde 11:or med den...
(Turbomotorer är snällare på lådorna än sugmotorerna...)
En lite notis beträffande bubblans växellåda.. Arto Vatja körde 3 år med samma original låda i sin as snabba bubbla. Han kammade hem massor med segrar på strippen med den med en 2,3l T-1 sugmotor inte en turbomotor. Han körde 11:or med den...
- TurboToffi
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 167
- Blev medlem: tis jul 19, 2005 3:27 pm
- Ort: Kållby/Finland
- turboamazon
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 151
- Blev medlem: tor dec 18, 2003 3:20 pm
- Ort: Västerås
- TurboToffi
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 167
- Blev medlem: tis jul 19, 2005 3:27 pm
- Ort: Kållby/Finland
Idag har jag lekt lite med lödkolven...
Har fixat biten från styrenheten till första stöpseln.
Jag använder ISO-stöpslar för bilstereo så får jag alla trådar i samma stöpsel. Dessutom är det ju omöjligt att koppla fel sen man en gång har alla trådar på rätt plats i stöpseln.


Här står min ögonsten och väntar på soligt väder och breda sladdar..... Riktigt så man får vårkänslor....... enda tills man öppnar garagedörren och tittar ut

Och här har en Holset LD3 gått i bitar för att få bekräftat att lagren är HELT slut p.g.a dåligt oljetryck...

Tog hem den här från jobbet... Gissa om 200SX killarna är lite snål på den, men man kör ju Nissan till vardags så den lär bli rätt så dyr...

Har fixat biten från styrenheten till första stöpseln.
Jag använder ISO-stöpslar för bilstereo så får jag alla trådar i samma stöpsel. Dessutom är det ju omöjligt att koppla fel sen man en gång har alla trådar på rätt plats i stöpseln.


Här står min ögonsten och väntar på soligt väder och breda sladdar..... Riktigt så man får vårkänslor....... enda tills man öppnar garagedörren och tittar ut

Och här har en Holset LD3 gått i bitar för att få bekräftat att lagren är HELT slut p.g.a dåligt oljetryck...

Tog hem den här från jobbet... Gissa om 200SX killarna är lite snål på den, men man kör ju Nissan till vardags så den lär bli rätt så dyr...

Glädjen börjar vid 1 bar ....... och det roliga vid 2
- TurboToffi
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 167
- Blev medlem: tis jul 19, 2005 3:27 pm
- Ort: Kållby/Finland
Idag fick jag ett litet paket... Jultomten var försenad...
I paketet fanns:
En motviktsvevaxel med 8 styrtappar för svänghjulet (original slag)
CB Performance H-profil vevstakar
Engle TCS-20 kamaxel (294´insug och 284´avgas, nockvinkel 112´)
Scat Lightveight lyftare
och en växelströmsgenerator, är likströmsgenerator original i bilen och den klarar hela 20A...

Såå fin...

I paketet fanns:
En motviktsvevaxel med 8 styrtappar för svänghjulet (original slag)
CB Performance H-profil vevstakar
Engle TCS-20 kamaxel (294´insug och 284´avgas, nockvinkel 112´)
Scat Lightveight lyftare
och en växelströmsgenerator, är likströmsgenerator original i bilen och den klarar hela 20A...

Såå fin...

Glädjen börjar vid 1 bar ....... och det roliga vid 2
- Fredrik Grönlund
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 132
- Blev medlem: fre feb 11, 2005 9:43 am
- Ort: Vasa/Finland
- TurboToffi
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 167
- Blev medlem: tis jul 19, 2005 3:27 pm
- Ort: Kållby/Finland
Tja ja e nog allt annat än missnöjd hittills... I praktiken borde det inte vara så långt ifrån uppstart ifall man använder sig av en del provisoriska lösningar, men jag tänker försöka att inte "lämna något på hälft" innan uppstart så det är nog en hel del småsaker ännu som ska fixas...
Fredrik du borde nog börja boka in ett besök snart så du får se på ett fullt motorrum
Kom ihåg Garrett typskylten bara så jag får besikta med "Garrett turbo" i sommar också 
Fredrik du borde nog börja boka in ett besök snart så du får se på ett fullt motorrum
Glädjen börjar vid 1 bar ....... och det roliga vid 2
- TurboToffi
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 167
- Blev medlem: tis jul 19, 2005 3:27 pm
- Ort: Kållby/Finland
Lite mätning och provande har det nog varit.... Har dessutom inte svetsen i samma garage heller så jag har nog gått ett par gånger fram och tillbaka och provat- svetsat- provat... Dock inte längre än 50m till svetsen.jag tyckte bilden underifrån med alla rör såg mäktig ut.. det vatt lite mätning där antar jag.
Glädjen börjar vid 1 bar ....... och det roliga vid 2
-
Turbokoftan
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
..Jamen det kan ju bli någon kilometer i veckanTurboToffi skrev:Lite mätning och provande har det nog varit.... Har dessutom inte svetsen i samma garage heller så jag har nog gått ett par gånger fram och tillbaka och provat- svetsat- provat... Dock inte längre än 50m till svetsen.jag tyckte bilden underifrån med alla rör såg mäktig ut.. det vatt lite mätning där antar jag.
En sån där maskin måste väl ha Wheeliebars? Skulle nog inte chansa och riskera att få göra om rördragningarna! Men du har kanske redan ordnat med sånt?=P
- TurboToffi
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 167
- Blev medlem: tis jul 19, 2005 3:27 pm
- Ort: Kållby/Finland
Nej jag har nog inte tänkt göra några wheeliebars... Den ska ju användas på vägen!!En sån där maskin måste väl ha Wheeliebars? Skulle nog inte chansa och riskera att få göra om rördragningarna! Men du har kanske redan ordnat med sånt?=P
?????????Ja glömd ti svar åp hede maile ..... haft fult op.
Glädjen börjar vid 1 bar ....... och det roliga vid 2